Nem kellett a Peugeot-nak, nem kellett a Citroënnek, kellett a Renault-nak: mi az? Ez volt az első európai egyterű koncepciója, amelyet a műanyag karosszériaépítésben járatos Matra kínált fel a francia autógyáraknak. A PSA-nál úgy gondolták, hogy eladhatatlan egy ilyen jellegű családi autó, a Renault-nak pedig szerencséje volt, jól döntött és történelmet írt az újfajta kocsival.
Három Espace után a Renault a negyedik generációnál szakított a korábbi műanyag karosszériával és az ütközésbiztonsági szempontból sokkal jobb acélkarosszériára váltott. Megmaradt viszont az előző típussal bevezetett hosszú és rövid tengelytáv. Az autó műszakilag a Vel Satis és a Laguna padlólemez-rokona.
Grand Espace-ként a rövid változatnál 20 centivel hosszabb az autó, tengelytávja 6,5 centiméterrel nagyobb. Külsőre a nagyobb hátsó ablakon ismerni meg a tágasabb Espace-t. A Grand Espace sem ormótlan batár, 4861 milliméteres hossza alig nagyobb a középkategóriás kombikénál, a széria tolatóradarral nem ördöngösség a parkolás.
Nem szeretjük, ha középen van a műszerfal. Ez a Renault egyterűre is vonatkozik, de ha már egyszer oda kerültek a műszerek, a tervezők legalább értelmesen kihasználták a felszabaduló teret és kiegészítő tárolóhelyeket terveztek a műszerfalra. A digitális órákkal járó nyűg, hogy hátulról érkező napfényben nem láthatók. A klímavezérlésnek ügyes helyet talált a Renault a vezető oldali ajtón.
Belül minden adott a korlátlan variálhatósághoz, ami részben megbukik az ülések 26 kilós súlyán. Ha elég tologatni az üléseket, akkor nincs baj, mivel mind az öt sínen csúsztatható és bárhol rögzíthető. A padló makulátlanul sík.
Minden székhez integrált öv jár, emiatt az üléseket tényleg megkötés nélkül rögzíthetjük a kocsiban bárhol, mindkét oldalon. Akár 2414 milliméteres tárgyakat is betuszkolhatunk az Espace-ba, kiszerelt ülésekkel a 3050 literes raktér költözködéshez is elég.
Kényelmesen tágas a lábhely és a fejtér középen, leghátul nagyra nőtteknek nem sok hely jut. Nem nehéz beszállni a leghátsó ülésekre, de a tolóajtók az oldalra nyílóknál jóval praktikusabbak.
Kényelmetlenek a hátsó ülések, ülőlapjuk felnőtteknek túl rövid, ráadásul erősen behajlított lábakkal kénytelenek utazni a bent ülők. Az állítható támladőlés szinte minden egyterűben benne van, az Espace-ban is komfortosabbá teszi a második-harmadik sort. A hátsó üvegek elé húzható napvédő roló hatása korlátozott, de jó hogy van.
Nagyon jó az anyagminőség, a huzatok, kárpitok és borítások egy elegáns szalonban is megállnák a helyüket. A műanyag kasztnisnál jóval szilárdabb Espace IV nem zörgött, az összeszerelés minősége jó volt, csak a nyikorgó tolótető lógott ki a kedvező képből.
Városban vezetve még egyetlen egyterűben sem tudtunk megbarátkozni a vezető szeme elől eltűnő orr-résszel, ami az Espace-ben is idegesítő. A tükrök kellően nagyok, az üléshelyzet jó. Bármikor bevethető kedélyjavító elem a 400 000 forintos napfénytető. Hatása akkor is fenomenális volna, ha 2,16 négyzetméterével nem számítana a legnagyobbnak a szériautókban kapható üvegtetők között.
Minél hosszabb útra indulunk vele, annál nagyobb öröme telik az embernek a hosszú Espace-ban. Akárhova nézünk, vagy nyúlunk, mindenhol kesztyűtartókra, rekeszekre, zsebekre, szemüvegtartóra találunk. Mind a hét utas elhelyezheti a nagy utazásra magával vitt apró motyóját, a tetőig pakolható csomagtartó akár 6-7 ésszerűen rámoló ember csomagját is elnyeli.
Kényelmével az Espace könnyen felveszi a versenyt a felső középkategóriás utazóautókkal. A motor finoman jár, kulturáltsága visszafogott hangján is tetten érhető. A szélzaj nem vészes, de jelen van, az Espace nagyobb szélzajt okoz, mint a delfinszerű limuzinok.
Majdnem minden úthibát elnyel a rugózás, nagyon jó a futóműhangolás. Az első ülések jók, nyugodt tartásban és lelki világgal utazhatunk az autóval akár a világ végére is. A hátul utazók székei messze vannak az első sor kényelmétől.
Lendületes kanyarokban az Espace némi bamba nehézkességgel halad, de nagyon biztonságosan. A menetstabilizáló elektronika korán a kezébe veszi a dolgok irányítását, erőteljes fékezésekkel adja tudtunkra működését.
Azért is értékeltük olyan nagyra az Espace-t, mivel kellően erős motor volt benne. Az Euro Van-ek (Peugeot 807, Citroën C8, Fiat Ulysse, Lancia Phedra) erősebb dízeljükkel is maximum átlagosan motorizáltak, nincs egyetlen igazán erős motor sem a kínálatban. A Renault a háromezres dízellel pont a legigényesebb és legtöbbet fizetni hajlandó rétegnek kínál tökéletes megoldást.
Bár a Renault, rossz francia szokás szerint, 180 lóerőre kerekíti a teljesítményt, a motor 177 lóerős. Az Isuzutól vásárolt, háromliteres turbódízelnek mindig bőségesek a tartalékai, autópályán és országúton is megnyugtató a gyorsan növelhető sebesség.
Kizárólag automata váltó társítható a 3.0 dCi motorhoz. Az ötsebességes szerkezet harmonikusan tud együtt dolgozni a motorral. Aki a jól hangolt automata ellenére kézzel szeret váltani, minden további nélkül kapcsolgathat az autóban, de önállóságát viszonylag szűk határok közé szorítja a váltásokat felügyelő elektronika.
Kell is a nagy motorteljesítmény, mivel jókora kolosszus cseperedett az idők folyamán az Espace-ból. Az autó rettenetesen nehéz, teljes terheléssel akár 2665 kilós is lehet, ez üresen 1,9 tonnát jelent. A nagy súly nem tesz jót a kisebb és könnyebb autóknak egy esetleges ütközésnél. A tervezők a műanyag motorházzal, csomagtérfedéllel és ajtókkal hiába próbáltak spórolni a kilókon.
Mindössze 300 000 forinttal drágább a Grand Espace a rövidnél, szerintünk bőven megéri a nagyobbat rendelni. Hosszú tengelytávval is csak öt ülés jár alapáron, aki hét embert és csomagokat is akar szállítani, annak csak egy választása marad: a Grand Espace, a nagyobb csomagtartó miatt. A leghátsó ülések darabonként 100 000 forintba kerülnek.
A fogyasztás az autó tömegéhez, a motor erejéhez és az automata váltóhoz képest nem barátságtalanul magas. Az Espace azért takarékosnak sem mondható 14 literes városi fogyasztásával. Országúton-autópályán a tempó függvényében 8,3-10,5 liter gázolaj fogy 100 kilométeren. Ez a 3,5 literes benzines étvágyához képest jelentéktelen.
Jó a felszereltség. A 6-7. ülés megrendelésekor kötelező opció a nagyobb függönylégzsák. A 17 colos könnyűfém felnik mellett kettős xenon fényszóró is jár, alapfelszerelés a tempomat, a tolatóradar, a részben alcantara üléskárpit és a CD-váltós gyári rádió.
Az Espace-ból kiszállva az volt az érzésünk, hogy a Renault ezúttal nagyszerű autót alkotott.
Műszaki adatok – Renault Grand Espace 3.0 dCi Privilège | ||
Lökettérfogat (ccm) | 2958 | |
Furat x löket (mm) | 87,5×82 | |
Hengerek / szelepek száma | V6/24 | |
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford) | 130(177)/4400 | |
Max. nyomaték (Nm/ford) | 350/1800 | |
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) | 10,9 | |
Végsebesség (km/h) | 205 | |
Fogyasztás (l/100 km) város | 13,3 | |
Fogyasztás (l/100 km) lakott területen kívül | 7,4 | |
Fogyasztás (l/100 km) vegyes | 9,5 | |
CO2 kibocsátás (g/km) | 252 | |
Gumiméret | 225/55 R17 | |
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) | 4861/1860/1798 | |
Tengelytáv (mm) | 2868 | |
Csomagtér (liter) | 456-3050 | |
Menetkész tömeg / terhelhetőség (kg) | 1885/780 | |
Üzemanyagtank kapacitás (liter) | 83 | |
Listaár (forint) | 12 520 000 |