Vezettük: Toyota Corolla Verso - Feladja a leckét
A Corolla Verso tervezésénél a Toyota körülnézett a kategóriában és a következőket látta: vannak jól variálható konkurensek öt vagy 5+2, részben vagy teljesen önálló üléssel, olyan viszont egy sincs, amelyben az összes hátsó ülést kiszerelés nélkül el lehetne távolítani, majd egy mozdulattal újra elővenni, ha szükség van rájuk.

Autónk legyen tehát alapáron 5+2 személyes, mint az Opel Zafira, de 5 önálló hátsó üléssel rendelkezzék, mint felárért a VW Touran. A feladatot a fejlesztők a Toyota Easy Flat-7 nevű rendszerrel oldották meg.

Még a fejtámlákat sem kell kivenni az ülések lehajtásakor. Az öt hátsó ülés háttámláján található kilincset kell felhúzni, majd a padlóba süllyedő ülést könnyed mozdulattal a helyére kísérni. A kinyitás ugyanilyen könnyű.

Tényleg csak gondolatvezérléssel mehetne ennél egyszerűbben az ülésvariálás és makulátlanul sík padlót kapunk, 198 centi mély térrel. A kiszállás nem nehéz leghátulról, a szélső üléseket a hátul ülő is könnyen előre tudja csúsztatni.

Makacs ellenérv a padlóba süllyesztett ülésekkel szemben, hogy a kivettekkel ellentétben növelik az autó súlyát és fogyasztását, akkor is, ha biztosan nem lesz rájuk szükség. Szerintünk a plusz 30-50 kiló miatti többletfogyasztást nem okoz annyi vértolulást, mint az ülések cipelése, tárolása, nem beszélve arról, ha véletlen mégis szükség volna rájuk, de otthon maradtak.

Ritkán szerepelnek a bemutatókon a konkurensek, de a Corolla Verso menetpróbáján egy Opel Zafira és a egy VW Touran is látható volt. Egzakt mérések nélkül (Kappéter Béla kollégám mögé beülve) a Zafira tűnt a legtágasabbnak, a Corolla pedig az egyszerűbb és hatékonyabb ülésátrendezéssel tudott a német konkurensek fölé kerekedni.

Mi szűken ültünk egymás mögött, de nem elvárható, hogy az átlagot jóval meghaladó magasságunkkal keresztbe vethessük a lábunkat egymás mögött. Hét középtermetű felnőtt elfér a Corolla Versóban, kényelmük és a harmadik sorban jutó tér is megfelelő.

Hét utassal a harmadik üléssor mögött a Corollában 63 liternyi hely marad a csomagtartóban, ami szinte semmi. A Zafira hasonló felállásban 150 litert kínál, ami még mindig jelképes. Ha csak öten ülünk a Versóban, bőséges hátsó lábtér mellett 397 literes a csomagtartó, ami 1563 literig bővíthető. A kalaptartó, mikor útban volna, nem az utastérben foglalja a helyet, hanem a csomagtér padlója alatt rögzíthető.

Bőségesen elegendő tárolóhely van a műszerfalon és az első ülések környékén, ám az ajtózsebek túl keskenyek. Kesztyűtartóból viszont kettő is van. Az anyagminőség jó, a kidolgozás tartósága és minősége nagyon jónak tűnt.

Kritikaként annyi jut csak eszünkbe, hogy a feláras DVD-lejátszó útban van a jobb hátsó utasnak, aki nem tudja bedugni a lábát az anyósülés alá. Ebből már sejthető, hogy a Corolla Verso tényleg jó autó lett.

Alapjaiban új fejlesztésű padlólemezre épül az egyterű, nem az Európában 2001 végén bemutatott Corolláéra. A főegységek és alkatrészek egy része (motor, első futómű, fékrendszer, részben a kormánymű) az Avensisből származik, tehát egy magasabb kategóriában is átlagon felüli modellből.

Háromféle motorból áll a kínálat, mindegyik megtalálható az Avensisben is. Mindkét benzines motor károsanyag-kibocsátása megfelel az Euro 4 szabványnak, a dízel túl sok nitrogén-oxidot bocsát ki, ezért még nem kapta meg az Euro 4-es besorolást.

110 lóerős az 1,6 literes Corolla Verso, amely 12,7 másodperc alatt éri el a 100 km/órát, végsebessége 175 km/óra. Ezt a motorváltozatot nem tudtuk kipróbálni, a 129 lóerős egy-nyolcassal viszonylag sokat autóztunk.

Egyenletesen és csekély zajjal mozgatta az autót, fogyasztása a fedélzeti számítógép adatai alapján kedvező. Sok gyorsítással, távolról sem sík vidéken megtett utunk végén 8,8 literes fogyasztást olvastunk le a kijelzőről.

Pontosan és jól határoltan járt a váltókar a sebességek között. 1,4 tonnás súlya miatt a Corolla Verso magas fordulaton sem képes ezzel a motorral igazán élénk gyorsításra, de hegyen-völgyön kellően lendületesen haladhattunk.

Jóval nyomatékosabb volt a Verso a 116 lóerős dízellel, amely szintén az Avensisben debütált. A kétliteres motor kis fordulaton is erős, járása reggeli hidegindítást követően egyenletes volt. Kevés váltással vezethető a dízel Verso, nyomatékleadása nem kirobbanó, de 280 Nm-rel könnyű előzni autópályán és országúton is.

Családi használatra a jól nevelt dízel a benzineseknél jobb választásnak tűnik. Fogyasztása is alacsony, városi, országúti és autópályás kilométereket tartalmazó rövid próbaútról megérkezve 7,0 liter/100 kilométert mutatott a fedélzeti számítógép.

Csak a 129 lóerős benzineshez választható a Multi-mode Manual Transmission (M-MT) nevű automatizált kézi váltó. Az ötsebességes váltóban elektromos motorok kuplungolnak és cserélik a fokozatokat helyettünk. A rendszer annyival tud többet az évek óta piacon lévő megoldásoknál, hogy sportprogramot kínál automata üzemmódban.

Szinte Avensis-es csendben suhan az autó, ha éppen nem húzatjuk ki erősen a motort. A zajcsillapításban segít a 0,30-ra leszorított alaktényező, a hangelnyelő lap a kerékjáratok belsejében, a padló rezgéselnyelő aszfaltburkolata, vagy a különleges első szélvédő. A két üvegrész között egy háromrétegű film csökkenti a szélvédő saját rezgését, ezzel a zajszintet, ami elsősorban alacsony frekvenciájú vibráció esetében hatékony.

A racsnis ülésállítás a Corollának sem erőssége, kár volt a Versóba is átvenni. Az ülések hátul és elöl is kényelmesnek bizonyultak. Az üléshelyzet igen jó, a kormány tengelyirányban is állítható. Az első ülésekben tekercsrugók biztosítják a kényelmet.

Hibátlanul vette a kanyarokat a kipróbált autó, egyterűségéhez képest csekély oldaldőléssel. A hátsó futómű csatolt hosszlengőkaros konstrukció, ami egyszerűnek számít, de kevés helyet foglal és ügyes hangolással jól működik. A nyomtáv elöl 25, hátul 35 milliméterrel szélesebb az elődnél. A kormányszervo hidraulikus, mint az elődben.

Több újítás található az autóban, köztük a hűtőmaszkra szerelt kamera. A képet egy prizma osztja ketté, ezért a kis sebességénél dolgozó kamerával mindkét oldalon belátjuk az orr-rész környezetét. Dobozos kisteherautók közül kihajtva nagy segítség, de parkolásnál is jól jött.

A kamera szezonális előnye, hogy nézhetjük a zebrán átkelő csinos nők lábát, akik közül közismerten hazánkban jut a legtöbb egy négyzetméterre. A hátsó kamera képére rajzolt vonalakkal az autó tolatás közben is segít beparkolni. Az első-hátsó kamerák csak a navigációs rendszerhez tartozó színes képernyővel együtt működnek, ezért csak a navigációs berendezéssel megrendelt autókban működik ez a feláras extra.

Sok egyterűvel ellentétben a Corolla Verso A-oszlopa nem takar el 2-3 komplett biciklistát, a holttér sokkal kisebb, amivel a tervezők kihúzták az egyterűk egyik méregfogát. A drabális oszlopok elhagyásával nem romlott az autó szilárdsága, földúton sem hallottuk nyöszörögni a kipróbált autót.

Alapfelszerelésként jár a két első, két első oldal- és a függönylégzsák. A Toyota az oldalanként egy-egy függönylégzsákot már az Avensisen is négynek számolta, pedig erre nincs szükség a számháború megnyeréséhez. A Corolla Versóban ott is van légzsák, ahol a vetélytársak közül egyben sem akad, ez pedig a vezető lábterében, a kormányoszlop alatt felfúvódó térdlégzsák.

Ezt egy kisebb gumimatracként lehet elképzelni, amely a lábsérülésektől óvja a vezetőt. A Toyota igen jó eredményt vár az Euro NCAP teszttől. Ezt a kitűnő energiaelnyelő-képességű, erős karosszéria és a 7 légzsák mellett a pluszpontokkal honorált csipogók is biztosítják, amelyek az öv bekapcsolására figyelmeztetnek, a Versóban ráadásul két fokozatban, fény, majd hangjelzéssel. A középső üléssorban három Isofix csatlakozáshoz rögzíthetők a gyermekülések.

Mint a Yaris, a Corolla és az Avensis, a Corolla Verso is európai tervezésű és gyártású. A formaterv a francia stúdióban született, Elvio D’Aprile vezetésével. A kompakt egyterű Törökországban készül, ahol a Corolla Sedan és a kombi. Mielőtt valaki igazságtalanul lesajnálná a török munkaerőt, az Adapazariban működő gyár minőségi mutatói jobbak a francia és a brit Toyota gyárakénál.

2005-től évi 100 000 Corolla Verso értékesítése a cél Európában. Magyarországon április-májustól lehet megvásárolni a kompakt egyterűt. Áráról még nem tudunk konkrétumokat, egy alapfelszereltségű Avensis 5,2 millió forintos ára lehet viszonyítási alap a benzinesek esetében.