A kocka Audi 80 még abból a korból származik, amikor a Made in W. Germany kiváló mérnöki teljesítményt és tartós, kiemelkedően jó minőséget jelentett. Amikor az 1978. augusztustól gyártott típust tervezték, egy igazán jó autónak évtizedekre méretezték a mechanikus alkatrészeit. Két és négyajtós limuzin volt kapható a 80-as Audiból, a kupé is a limuzin alapjait vette át
1984 második felétől készült a modellfrissítés utáni modell, amelyet az Audi 100-ra emlékeztető osztott lámpás hátfal, a döntöttebb fényszóró és hűtőmaszk valamint a megszépült műszerfal árul el első ránézésre. 1986 szeptemberében a szappantartónak nevezett 80-as leváltja a cikkben bemutatott típust, a 90-es sorozat utódja 1987 első felében jelenik meg.
Műszakilag megegyezett a 80-assal az Audi 90. Sokan úgy tartják, hogy a 80-ban csak négyhengeres, a 90-ben csak öthengeres motorok voltak, de ez nem ilyen egyszerű, elég csak az Audi 90 TD 70 lóerős, ezerhatos dízelére, vagy az 1984 előtti Audi 80 CD 1.9-es és 2,1-es öthengeres benzinesére gondolni.
Konstrukciósan az elsőkerekestől erősen eltér a négykerék-hajtású quattro. Az alváz és az utastér is merőben más. A rövid áttételű, ötsebességes váltóba beépített harmadik differenciálmű egyenlíti ki a fordulatszám-különbséget a két tengely között. A korszakalkotó rendszer középen és hátul kézzel zárható differenciálművel segíti ki az embert a bajból. A quattro hátsó futóműve is McPherson gólyalábas, még a kormányösszekötők is benne vannak, csak le vannak hegesztve a karosszériához.
Tágasságával a szögletes 80 megszégyeníti a modern autókat. Az elsőkerekes modellek padlójából alig emelkedik ki a kardánalagút, az 505 literes csomagtér nagyobb, mint egy mai S Mercedesé. Kényelmesek az ülések, a hátsó sorban a nem formázott üléstámlák miatt három felnőtt is elfér. A kesztyűtartó óriási.
Az áttekinthetőség eszményi, az autó összes sarka jól belátható. A karosszéria körbefutó védelmet kapott, az ajtókat műanyag panelek óvják, a mára szürkére fakult műanyag lökhárítókon nem hagynak nyomot a kisebb ütközések. A 190-es Mercedes-hez hasonlóan a hátsó ajtók nem kapcsolják be az amúgy is jelképes belső világítást.
Igen széles motorkínálattal volt kapható az autó, most csak az elterjedt motorokat említjük meg. A benzinesek között az 1,3 literes, 55 illetve az 1982-es modellévtől 60 lóerős a legtakarékosabb. Porlasztóval 75 és 85, K-Jetronic mechanikus befecskendezővel 110 lóerővel volt kapható az ezerhatos motor. Az 1,6 literes elég erős a 80-ashoz.
90 lóerős az 1,8 literes négyhengeres benzines. Nagyon kiegyensúlyozott, kiváló nyomatékleadású motor, kellően pörgős, de alapjáratról húz. A benzinmotorok kis fordulaton adják le nyomatékukat, hangolásuk jól eltalált.
1980 végétől jelent meg a dízelmotor a 80-asban. Az 54 lóerős, ezerhatos szívódízel nagyon sokat kibír, keveset fogyaszt, de 20 év körüli, valószínűleg nagyon sokat futott autók esetében szerintünk biztonságosabb a legkisebb benzines mellett dönteni. Még inkább igaz ez a 70 lóerős turbódízelre, amely a széria ötsebességes váltó miatt takarékosabb az alapfelszereltséggel négyfokozatú váltós szívónál.
Formel E néven futott az a változat, amely csak néhány modellévben volt kapható. A 85 lóerős ezerhatos motorral szerelt autó 4+E fokozatú váltót kapott. Az E a nagyon hosszú ötödik áttételt jelentette, ami csendesebbé és takarékosabbá tette az autót. A Formel E változatok motorja gombnyomásra kikapcsolható volt a lámáknál, majd kinyomott kuplungnál gázadásra beindult. Formel E modell az 1,8 literes motorral is létezett.
Sok tulajdonos visszaél a kocka Audik (és kettes Golfok, kocka Passatok) tartósságával, ezért még a minimális karbantartást sem adják meg nekik. 18-26 éves autók esetében általánosságban nehéz mit mondani a megbízhatóságukról. Konstrukciósan nagyon hosszú élettartamúak, de könnyű beleszaladni végletekig lezüllesztett siralomvölgyekbe is.
Világszínvonalú az 1984 utániak rozsdavédelme, a cikkben látható autó csak ott korrodál, ahol kisebb sérülés érte. A korábbiaké is jobb az átlagnál, de a hetvenes évek végi szintet ismerve ez nem sokat jelent. A küszöbök, sárvédők és az ajtók mellett a csomagtartóban érdemes rozsdát keresni.
Jónak mondható az alkatrészellátás, sok elem csereszabatos a kettes Golffal és az Audi 80 padlólemezére épített, 1988 előtti Passattal. A quattrók négykerék-hajtásától nem kell tartani, a teljesen mechanikus rendszer nem okoz problémát. A motorok kiállták az idő próbáját, több százezer kilométert elfutnak meghibásodás nélkül.
A hűtőfolyadék veszteségekre kell figyelni, a szelepfedél tömítés alól szivárgó olaj 1000 forint ráfordításával és egy új parafa tömítéssel orvosolható. A futómű nagyon masszív. A gyári kuplungtárcsák, kerékcsapágyak élettartama jóval 100 000 kilométer felett van. Ha nehezen jár a váltó, elég lehet olajat cserélni benne, nem kell feltétlenül komolyabb hibára gyanakodni.
Viszonylag kicsi az árkülönbség a hébe-korba felbukkanó igazán szép autók és az agyonhasznált változatok között. Az átdolgozás előtti, használható autók ára 160 és 230 000 forint közötti, az 1985-ös modellévtől gyártott autók ára nagyjából 250 000-től és 400 000 forintig terjed. 450 000 forint a legfelső határ, amit a típus elér, a legolcsóbbak 100 000 forint alatt keresnek új gazdát, rozsdásan, elszomorító állapotban. A hasznaltautok.vezess.hu adatbázisban 55 és 379 ezer forint közötti áron láttunk 80-as Audikat a cikk feltöltésekor.
Aki kifog egy valóban megkímélt, tényleg csak 100-150 ezer kilométert futott autót, az legyen nagyon boldog! Az előző tulajdonosok gondossága problémamentessé teszi az életet egy 80-as Audival. Az 1984 utáni autók esetében a rozsda sem vet véget az együtt töltött vidám éveknek.