Mivel a megszorítások erőteljesen leszűkítik a kört, a 2003-as, első magyarországi Csillagtúra előtt még nem lehetett tudni, hogy ennyi szép állapotú veterán Mercedes van-e egyáltalán hazánkban. Kiderült, hogy van, és mivel külföldről is érkeztek versenyzők, azt is megtudtuk, hogy nem rosszabbak a németországiaknál vagy a svájciaknál.
Gyülekezővel, regisztrációval és itiner osztással kezdődik itt is a verseny, mint minden „igazi” autóversenyen. Idén Budapestről indult a közel 50 gyönyörű szép oldtimer Mercedes, és Hőgyészen keresztül Pécset vették célba. Másnap, május 15-én reggel Pécsről indultak és este 5 körül ugyanide érkeztek is meg a pilóták.
Naponta 8-10 etapot és 4-5 speciális szakaszt kellett abszolválni. Mindkettőre megadták az itinerben, hogy mennyi idő alatt kell végrehajtani, de termeszétesen tekintettel voltak a mezőnyben résztvevő autók idős korára. Ha valaki nem vétette el az útvonalat, vagy nem számította el magát, sikeresen vehette az akadályokat. Aki nem, az percenként 100 büntetőpontot aratott.
Ennél jóval nehezebb volt a helyzet a speciális szakaszokon. Ezeken ugyanis másodpercben adják meg az időt, és századmásodperces pontossággal kellett végigmenni.
Mivel kísérőként mi is rajthoz álltunk, tanúsíthatjuk, hogy ez a feladat egyáltalán nem olyan egyszerű, mint ahogy első hallásra tűnik. Ha csak próba kedvéért megpróbáljuk a stoppert pont 0:00 századmásodpercnél megállítani, nem valószínű, hogy első próbálkozásra menni fog.
És ezt nem is stopperrel, hanem egy autóval és időmérő kapuval kell végigcsinálni. A feladat azonban mégsem lehetetlen, ketten 0 hibaponttal meg is tudták oldani. Az átlagos hibapont 20-30 közötti, a jobbak 10 körül teljesítettek. Egyéni rekordunk 3 hibapont egy smart forfour-ral.
Állítólag különféle trükkök léteznek az ügyességi feladatok pontos megoldására, de konkrét példát senki sem árult el. A legjobb módszer a gyakorlás, és tökéletes összhang az autó és a vezető között.
Első helyen az Ilkovits Ádám-Marosi György-280 SL trió gördült be. 342 hibapontot gyűjtöttek, 32 hibaponttal, vagyis századmásodperccel verve a második helyen befutó Egyed Géza-Mózes Zoltán párost. Ez gyakorlatilag azt jelenti, hogy mindössze egy méter választotta el az első és második helyezett csapatot.
A verseny rendezője a Mercedes-Benz importőre mellett a Mercedes-Benz Classics Magyarország Egyesület is, melynek elnöke, Dr. Berniczei-Roykó Ádám is természetesen a versenyzők között sorakozott fel. Két autóját is elhozta. Az 1980-as 240 lóerős 500 SLC-vel, amiből összesen 1154 darabot gyártottak, feleségével, Ullmann Mónikával versenyzett, míg „tartalékos” W123-as 230E autójával Hesz Tamás, az MB-Auto Magyarország személyautó-értékesítési vezetője indult. Ő bizonyult eredményesebbnek, mivel összesítésben az ötödik lett, míg Roykó Ádám valamivel hátrébb, 12-ként végzett.
Mivel a Mercedes-Benz Classics Egyesület meghívásos alapon működik, a klubtagnak nem lehet jelentkezni. Csak a „kiválasztottak” kerülhetnek be ebbe a szűk körbe, de az sem titok, hogy az ilyen versenyek is segítenek az új klubtag aspiránsok felfedezésében.
Ez a formális része a Csillagtúrának, ennél azonban fontosabb a barátságos arca. Itt nincsenek összeütközések nemi vagy korkülönbségek miatt, mivel mindenki a Mercedes családba tartozik, onnantól kezdve, hogy Mercedes-szel jár.
Még a legélesebb szituációkban is első a jókedv és az összetartás, miközben a háttérben azért mindenkiben ott motoszkál a győzni akarás gonosz kis szelleme. Pedig mindenki győztesnek mondhatja magát, ha már egyszer részt vett egy ilyen túrán. És aki egyszer részt vett, az újra részt akar majd venni jövőre is. Mert Csillagtúra 2005-ben is lesz!