Tavaly írt ki pályázatot az egészségügyi tárca új mentőautók – pontosabban eset-rohamkocsik – beszerzésére. Hogy tiszta legyen a kép, az eset-rohamkocsikat arról lehet megismerni, hogy mindegyik Mercedes – különféle évjáratokból és típusokból. Ők jönnek ki, ha életet kell menteni. A régi Toyoták – amiket Ford Transitokkal cserélnek le – betegszállító funkciót töltenek be, majdhogynem taxiként szolgálnak.
Apró megjegyzés, hogy a 10 millió lakosra évi 2 millió ilyen betegszállító feladat hárul. Ez irgalmatlan aránytalanságot és túlzott használatot jelent – nem ritkán indokolatlanul. Ezeket a hívásokat költségtakarékossági okokból vissza akarja szorítani a mentőszolgálat, ami a cudar időkben nagy pénzkiesést jelent a vegetáló Mentőszolgálatnak.
Visszatérve a rohamkocsikra. 1984 óta már mindegyik új rohamkocsi a Mercedes-Benz palettájáról kerül ki, de már előtte is rohangált néhány autó a Nysás-korszakban. A több évtizedes hagyományt sikerült folytatnia a hazai képviseletnek azzal, hogy a tenderen elnyerték a rohamkocsik szállítását. Összesen 5 évig csakis Mercedes rohamkocsit vehet az OMSZ, ám a mennyiség minden évben attól függ, hogy menni pénz áll felhasználatlanul a minisztérium kasszájában.
Idén a 225 autó közel felét lecserélik, aztán a többi szép lassan váltja le a régi bajtársakat. Öt éven belül elméletileg minden autó új, szép, modern és biztonságos lesz. Ez azért is fontos, mert a jobb minőségű autókkal gyorsabban és biztosabban lehet kiérni a helyszínre.
Az új tender nyertes 313 CDI Sprinterek azért is jók, mert végre – évtizedes hagyományt megtörve – dízelmotorral szereltek. Ezzel egyrészt gazdaságosabb is a mentés, másrészt a 129 lóerős motorral egész virgonc a dögnehéz Sprinter rohamkocsi. Ami szintén unikum az öreg mentőautók között, hogy immár nem csak kipörgésgátló, hanem menetstabilizáló elektronika (ESP) segíti a sofőrök dolgát.
Mivel májustól EU tagok vagyunk, néhány dolgot meg kellett változtatni az autókon. Ezek többnyire csak formaságok, de hát az EU azért van, hogy mindenre felkészítsen. Például felfelé is rögzíteni kell a műszereket és az orvostechnikai berendezéseket, nehogy kiessenek. Ritkán esik felfelé egy üveg, de most már nem is fog.
Nem az EU miatt, de kisebb lett a kék villogó is. Így most már nem fordulhat elő olyan csúfos eset, hogy a pacalmérgezett Torgyán Józsefet szállító mentőkocsik villogója beszoruljon a szűk garázsba…
Az átalakítást ott hagytuk abba, hogy a Sprinterek mezei áruszállítóként érkeznek Szombathelyre, a Vasi Volán telephelyére. Nem kell megijedni, máshol is így működik a dolog. A kinti mentőautók is teherautónak születnek, és aztán lesz belőlük kék villogós, vörös keresztes autó. Csakhogy az ottani munka annyival növelné az autók árát, hogy a mostani 110 helyett csak kábé 50-et vehetett volna az OMSZ.
Az egész átalakítási művelet egyébként alig egy hétig tart, általában 8-10 autó munkálata zajlik egyszerre. Először kiszerelik a gyári válaszfalat és üléseket, majd kezdődhet a furás, farigcsálás. Leszigetelik az oldalfalakat, aztán egy megerősített oldallemezt is feltesznek, amihez a bútorzatot és az üléseket lehet szerelni az étépítés későbbi fázisában. Álló helyzeti fűtés is kerül az autókba, viszont a légkondira most sem jutott pénz. Ilyen komoly autószámnál már jelentős kiadást okoznak a sok-sok légkondicionáló. Így is drága mulatság volt a tárcának, hogy regisztrációs adód mentőkocsik után is be kell fizetni.
Külsős cég építi be a bútorzatot, a hordágyat pedig a német Binz cég hozza. A speciális ágy emelhető, süllyeszthető és rugózni is tud. Ha nem betegek feküdnének rajta, biztos kiemelnék a kényelmes fekvőhely gondos párnázását, és finom rugózását.
Az ágy beépítése után már alig van hátra pár lépés. Felkerül a sziréna, a kék lámpa, és a piros csík az autó oldalára. És már mehet is az autó életet menteni.