Kevés márka csillaga ível annyira felfelé, mint jelenleg a Mazdáé. Az MX-5 és az RX-8 sportosságából a többi modellnek is kijut, a jó minőség, a sikeres formatervezés és az eltalált motorválaszték együtt már belátható ok a sikerre.
442 centis hosszával az ötajtós Mazda3 jóval terebélyesebb a kategória átlagánál. A Golf V-nél 21,6, a 307-es Peugeot-nál 21,8 centiméterrel hosszabb. Az utastér valóban tágas, jó a lábtér hátul, kellően nagy tartományban állíthatók az első ülések és a második sorban 180-183 centis embereknek még nem inzultálja a fejét a tetőkárpit.
Csakhogy ezt ma már számos konkurens is tudja, sokkal rövidebb karosszériával. A gyenge térkihasználást jelzi a csak 300 literesre sikeredett csomagtartó.
A kifogásolható térhasznosításon hamar túltettük magunkat. A Mazda3 utastere elegáns, igen jó minőségű anyagok felhasználásával készült, nagyon jól összeszerelt, ízléses és praktikus. A műszerfal olyan, mint a Mazda2-é: túlmutat az adott kategórián.
Az áradozást az üléshelyzettel folytathatjuk, amely ritka jó. Mélyre engedhető a vezetőülés, a kormány tengelyirányban és magasságában is állítható. A jó üléshelyzetnek oroszlánrésze volt abban, hogy a tesztautóban mindannyian az első kilométerektől otthon éreztük magunkat.
A TE felszereltséghez bőrborítású kormány jár, rajta a rádió gombjaival. Alapáron csak rádió van az autóban, ha kazettát vagy CD-t szeretnénk hallgatni, felárat kell fizetni.
Eddig az alsó középkategóriás belépőmodellek egyike sem ragadtatott el élénkségével, de például a Toyota Corolla, az idén tesztelt autók közül a Fiat Stilo vagy a Honda Civic kellemes meglepetést okozott motorjával. A Mazda 84 lóerős egy-négyese nem képes ilyesmire, amiben a hosszú áttételű váltó is ludas.
1349 köbcenti, 122 Nm és 84 lóerő az adott váltóáttételezéssel egyszerűen túl kevés a 12 mázsás autóhoz. A 14,3 másodperces százra gyorsulás vagy a 169 km/órás végsebesség sem túl fényes, de ezeknek a számoknak alig van gyakorlati jelentőségük. Az 1,4 literes motor akkor sem válik erősebbé, ha hajtják, viszont takarékossága és csendessége is részben odavész.
Aki legalább kettesben és hármasban egy kis élénkségre vágyik autójától, válassza az 1,6 literes változatot. Nyugodtan vezetve a 84 lóerős benzines 8 liter alatti átlagfogyasztással ellensúlyozza a ráérős gyorsítást, kulturáltan jár és nem zajong. A Mazda halkságát a szélzajok sem veszélyeztetik, az ülések kényelmesek.
Országúton az alap benzinessel is gyorsan autózhatunk, mivel kanyarok előtt ritkán kell elvenni a gázt. A Mazda3 futóműve a legjobbak közé tartozik az alsó középkategóriában. Az igényes konstrukciójú, elöl-hátul független kerékfelfüggesztésnek és a jó érzékkel megtervezett, pontos kormányzásnak köszönhetően minden egyes kanyarnak örültünk, ami csak az utunkba akadt.
A fék és a váltó működése is elsőrangú. A lassulás meggyőző, a sebességfokozatok pontosan, akadozás nélkül és határozottan követik egymást.
Elvileg nehéz volna mit lépni a konkurenseknek a Mazda3 ellenében. Olyan jó minőségű, mint egy Honda Civic, egy Nissan Almera vagy egy Toyota Corolla, van akkora élmény vezetni, mint egy 147-es Alfát, formaterve jól megfelel a közízlésnek, praktikussága nem marad el a német, felszereltsége a francia kompakt autókétól.
Egyedül az ára túlzott, még az alapáron adott extrákhoz képest is az. A tesztelt TE kivitelben 4 249 900 forint a listaár, amiben például a tesztautó könnyűfém felnije és a rádió mellől hiányzó CD-lejátszó még nincs benne.
3 év/100 000 kilométer általános garancia és a minden kötelező szerviz elvégeztetésével megújuló MES mobilitásgarancia jár a Mazda3-hoz.
Mellette szól a japán gyártás is, a maroknyi japán autó egyike, amelyet nem török, brit vagy francia munkások gyártanak Európában. Őszintén semmi kifogásunk a török, brit vagy francia munkaerő ellen, csak a legendás japán munkamorálban kicsit jobban bízunk.
MOTORADATOK | |
Lökettérfogat (ccm) | 1349 |
Furat x löket (mm) | 74,0×78,4 |
Hengerek / szelepek száma | S4/16 |
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) | 62 (84) /6000 |
Max. nyomaték (Nm/ford.) | 122/4000 |
MENETTELJESÍTMÉNYEK | |
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) | 14,3 |
Végsebesség (km/h) | 169 |
FOGYASZTÁS | |
Város (l/100 km) | 8,9 |
Lakott területen kívül (l/100 km) | 6,1 |
Vegyes (l/100 km) | 7,1 |
CO2 kibocsátás (g/km) | 169 |
MÉRETEK | |
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) | 4420/1755/1465 |
Tengelytáv (mm) | 2640 |
Csomagtér (liter) | 300 |
Menetkész tömeg/terhelhetőség (kg) | 1180 |
Üzemanyagtank kapacitás (liter) | 55 |
Gumiméret | 195/65 R15 |
ÁR, KÖLTSÉGEK | |
Alapár (forint) | 4 249 900 |
Konkurensek (forint) | Toyota Corolla 1.4 Sol 5a, 4 125 000 Ft |
Honda Civic 1.4i LS A/C 5a, 4 079 000 Ft | |
VW Golf 1.4 FSI Comfortline 5a, 4 566 000 Ft | |
Peugeot 307 1.4 16V Presence 5a, 3 650 000 Ft | |
Tesztelt autó ára (forint) | |
Fontosabb extrák | Első, oldalsó és függönylégzsák, ABS, fékasszisztens, automata klímaberendezés, motoros ablakemelő elöl-hátul, motoros tükörállítás, rádió 4 hangszóróval |
ÉRTÉKELÉS | |
a vezess.hu véleménye | Szívünk szerint több pontot adtunk volna a tesztautónak, mert nagyon eltalált gép, tágas, öröm vezetni, jó minőségű és jól felszerelt. Drágasága és gyengesége miatt fogtuk vissza magunkat a pontozásnál. |
Pontszám (max. 10) | 7,25 pont |