Teszt: Mercedes-Benz Viano 2,2 CDI Ambiente - Kimenőruhában

Teszt: Mercedes-Benz Viano 2,2 CDI Ambiente – Kimenőruhában 87


C-osztály, E-osztály, S-osztály: ezek Mercedes személyautók. Atego, Axor, Actros: ezek pedig haszonjárművek. A Viano neve alapján a haszonjárművek közé tartozik, műszakilag is, hiszen a Vito személyautó változata.

Ez nem jó előjel, kisteherautóból kifejlesztett személyautókkal a Mercedes kétszer is alaposan megjárta a közelmúltban. Az előző Vito alapjain megszületett V-osztály minőségi hibái miatt a német autós lapok szerint sok kárt okozott a Mercedes-Benz-nek.

Az eredetileg áruszállításra is szánt Vaneo szintén balfogásnak mondható, a Mercedes-Benz márka 103 éves történetében talán csak a farmotoros 130 és a 150 H volt nagyobb fiaskó, még az 1930-as években.

A Mercedes a modellváltással alapjaiban megújította a Vito személyautó kivitelét, barátságosabb utasteret, jobb átrendezhetőséget és sokkal jobb utastéri anyagminőséget kínálva.

Műszakilag is merőben új a Viano felépítése, a keresztmotoros, elsőkerék-hajtású előddel szemben a klasszikus Mercedesekhez illően hosszában áll benne a motor és a hátsó kerekeket hajtja.

Ebből is fakad a Viano hihetetlen fordulékonysága. A nagyon jól alászedhető kerekek miatt minimális körön megfordul, ezt egy elsőkerekes autóval nem lehet ennyire jól megoldani.

Az autó szélessége, az extra magas üléshelyzet, a karosszéria felerősödő, folyamatos neszezése alapján pótüléses kisáruszállítóban éreznénk magunkat, csakhogy a Viano belső tere az átlagos személyautók között elegánsnak számít, haszonjárművek között pedig hiába is keresnénk hozzá hasonlót.

Majdnem olyan jók a műszerfali anyagok, mint a többi Mercedes személyautóban. Ha nem is olyan puhák, mint egy hasonló alapárú E 220 CDI limuzinban, felületük, tapintásuk kellemes. A sötét tónusú diófa gyökér díszítés alapfelszerelés a nemes bőrüléssel együtt.

Elöl egy világ körüli út minden kellékét elhelyezhettük volna a vezető és a mitfahrer körül. A váltókar alatti nyitott üreget helyesebb öbölnek nevezni, annyira nagy. A kesztyűtartóba a 494 oldalas kezelési útmutató mellett sok más is elfér.

A két első ülés alatti szekrényekben a vezető oldalán az akkumulátor kapott helyet, az utas alatt a kötelező KRESZ tartozékok mellett másnak is jut még hely.

Orgonista jellegű, de kényelmes üléshelyzetben trónolhat a vezető, két szinttel a forgalom felett. A magasból lefelé nyomjuk a pedálokat, nem előre, mint általában. Egy ekkora autóban meglepett a kifelé nyíló tolótető, amely jelképes méretű négyszöget nyit csak az ég felé.

A Viano igen demokratikus autó abból a szempontból, hogy minden ülése kényelmes és minden ülőhelyen bőséges a hely. A négy önálló ülés nagyon kitesz magáért, de a háromszemélyes középső pad is komfortos. A vezetőnek állítható deréktámasz is jut.

A Viano utasterében meghatározó volt a térélmény. Hét ember pazarlóan nagy helyen üldögélhet, míg csomagjaiknak is bőven elég hely marad. Leghátul óriási, középen is megfelelő a helykínálat, bár itt inkább csak a fejtér szól az NBA-centereknek.

Három utasnak a középső sorban két kenguruzseb jut az első ülések háttámláján, ez édeskevés. Az ülések alatt nincs fiók, a tolóajtókba sem lehet rakodni.

Leghátul jobb a helyzet. A harmadik sorban mind a két oldalon van 12 voltos csatlakozó, több öblös mélyedés vizesüvegeknek. A leghátsó pillangóablakok motorral kibillenthetők. Az olajozottan sikló és jól határolt tolóajtókon át könnyű beszállni a harmadik sorba.

Bal hátul a tolóajtó felett található a szériában adott hátsó klímavezérlés. Amikor sokan utaznak együtt, nagyon nehéz megoldani a mindenkinek kellemes klíma megteremtését. A Vianóban ez nagyon jól sikerült, ami télen-nyáron alapfeltétele a harmonikusan eltöltött óráknak.

Néhány apróság lerontotta a Viano minőségi összképét. A kesztyűtartóban viszontláttuk az ülésállító karokról leesett műanyag burkolatokat, a motorosan behajtható külső tükrök közül a jobb oldali nyikorogva közelített a karosszériához, a vezető oldali kartámasz állítása sem működött tökéletesen.

A Viano repertoárja nem merül ki hét ember kényelmes elszállásolásában. Ha a harmadik sorban mindketten terpeszkednek a hátratolt fotelekben, akkor is hatalmas marad a csomagtartó. Aki megvív a súlyos ülések és a pad kiszerelésével, annak jutalma hangárnyi üres tér.

Szériában jár a far lesüllyedését megakadályozó szintszabályozás, amely egy külön extrát tartogat. A csomagtartóban elhelyezett gombokkal állítható a hasmagasság, megkönnyítve a pakolást.

Menet közben kigyulladhat az ENR ellenőrző lámpa, ilyenkor a légrugós rendszer gondoskodik a szint korrigálásáról. A kezelési útmutató szerint a lámpa felvillanásakor óvatosan kell továbbvezetni. A szintszabályozásra a mormogó kompresszor is felhívja a figyelmet álló helyzetben.

Elindulásnál gázadás után érezni egy kis felkészülést, majd felépül a turbónyomás és egészen lendületesen nyomulhatunk a személyautók között masztodonnak számító Vianóval. Menet közben a hétszemélyes buszban mindig van elég erő az előzésekhez.

A Viano automatája egy komótosan és kiegyensúlyozottan váltogató darab. Nem ránt sebességváltáskor és tényleg sokkal könnyebbé teszi a vezetést. Felára nem magas, 513 000 forintot kell kiadni érte a hatsebességes kézi váltó helyett.

A terebélyes autóval manőverezve nyugodtan hagyatkozhattunk a tökéletesen működő távolságmérő radarokra. Az elöl-hátul figyelő parkolássegítő rendszer csak akkor sikít, amikor tényleg egy arasznál rövidebb a meglévő távolság, nagyon megkönnyíti a parkolást, kár, hogy csak 182 000 forintos felárért. A tükrök alapáron jók.

Nagyon tetszett a Viano indexe: bekapcsolt vészvillogóval indexelve, a vészvillogót felülbírálja a rendszer és így normál irányjelzésre alkalmas. Vontatásnál hasznos lehet. Sok autóban látni túlméretezett esőérzékelőket, szerencsére a Vianóban ez az alkatrész nem olyan rút óriás műanyag lopótök, mint mondjuk a Peugeot 407-ben.

A fékeken látszik, hogy a Mercedes-Benz semmit nem bíz a véletlenre. A fékrendszernek meg sem kottyan a teljes terhelés, a lassulás 5-6 utassal is ugyanolyan hatásos marad, mint egy személlyel.

A Viano kanyarstabilitása az autó méreteihez és súlyához képest jó, az ESP alapfelszerelés. A rugózási kényelem közepes, amit a hátsó és középső utasok jobban megéreznek, az elöl ülők kevésbé vannak kitéve a felfüggesztés darabosságának.

100 feletti tempónál a sebességérzet kisbuszosan intenzív. A Viano motorja gyorsításnál eleve hangos, majd 110-es utazósebességet elérve már az ötödikben ennél a sebességnél adódó fordulatszám miatt tolakodik az előtérbe. 130-nál a szélzaj nem nyomja el a rádiót, de összességében a Viano túl hangos az elöl ülőknek, főleg személyautós mércével nézve.

9 799 000 forinttól kapható a 150 lóerős, középhosszú Viano Ambiente felszereltséggel. Mivel egyedüli konkurense és kategóriatársa, a Volkswagen Multivan többe kerül, a Viano alapára kedvező, abszolút értelemben sem magas. Aki rendszeresen öt-hat utast fuvaroz, főleg hosszú távon, annak nem elég még a maga kategóriájában nagynak számító Mazda MPV sem, mert normál egyterűkben nem marad csomagtér a harmadik üléssor mögött.

Ha a hétszemélyes egyterűkhöz mérjük, a Viano jóval nagyobb méreteiért nem kell túlzott felárat fizetni. Egy jóval szűkebb belső terű, legfeljebb szükségből hétszemélyes Seat Alhambra ára 130 lóerős dízelmotorral, csúcsmodellként 9 millió forint felett van bőrülés és szintszabályozás nélkül.

10,6 litert fogyasztott nálunk a Viano 70:30 arányban használva országúton, illetve városban. Egy automata váltós, a forgalmi szerint üresen 2030 kilós kisbusztól ez nem túlzás. Hatan-heten utaztunk együtt, ennyien csak két személyautóban fértek volna el hasonló kényelemben.


Műszaki adatok – Mercedes-Benz Viano 2.2 CDI Ambiente
MOTORADATOK
Lökettérfogat (ccm) 2148
Furat x löket (mm) 88 x 88,3
Hengerek / szelepek száma S4/16
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) 110 (150) /3800
Max. nyomaték (Nm/ford.) 330/1800-2400
MENETTELJESÍTMÉNYEK
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) 13,0
Végsebesség (km/h) 174
FOGYASZTÁS
Város (l/100 km) 10,9
Lakott területen kívül (l/100 km) 7,0
Vegyes (l/100 km) 8,5
CO2 kibocsátás (g/km) 225
MÉRETEK
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) 4993/1901/1875
Tengelytáv (mm) 3200
Csomagtér (liter) 730/ n.a.
Menetkész tömeg/terhelhetőség (kg) 2090/680
Üzemanyagtank kapacitás (liter) 75
Gumiméret 205/65 R16
ÁR, KÖLTSÉGEK
Alapár (forint) 9 799 000
Konkurensek (forint) VW Multivan Highline 2.5 TDI 130, 11 906 000 Ft
Tesztelt autó ára (forint)
Fontosabb extrák Menetstabilizáló elektronika, két első és két első oldallégzsák, ködlámpa, automatikus klímaberendezés, külön klímavezérlés a hátsó utastérhez, légrugós szintszabályozás, bőrkárpitozás, 16 colos könnyűfém felnik, 2,5 tonnás vontatható tömeg
ÉRTÉKELÉS
a vezess.hu véleménye Elegáns külső megjelenésű kisbusz, lehengerlő térkínálattal, nívósan kivitelezett utastérrel. A Viano zajcsillapítása nem elég hatékony és rugózásán is érződik a haszonjármű eredet. A 150 lóerős dízelmotorral jól megy és nem drága.
Pontszám (max. 10) 7,25 pont