Kemény fába vágja a fejszéjét, aki olyan autót szeretne, amely kicsi, minimális fogyasztású turbódízel motorja van és nem muszáj benne kézzel váltani. A gyér felhozatalon belül a hölgyek egyik kedvence, a Citroën C3 jelent megoldást.
A bohókás külsejű autó azonnal lelkesedést kelt az XX kromoszómájú járókelőkben. Az emberpopuláció más egyedeit a C3 praktikussága foghatja meg.
A kisautók között nagynak számít a C3 csomagtartója, mind a 305 liter, mind a lehajtott hátsó ülésekkel a tetőig mért 1310 liter nagyobb az ebben a kategóriában szokásosnál.
A Citroën fejlesztői alaposan végiggondolták, mire van szükség egy autó belső terében. Nem árt egynél több 12 voltos csatlakozó, így elöl van belőle kettő és a kalaptartó mellett is találunk egyet. Az utasülés alatt fiók rejtőzik.
Három pohártartó mélyedés van, a két első ülés között velünk utazik a kis fedélzeti kuka. Az első ajtókban két-két térképtartó is van, kisebb térképtartót a hátsó ajtók is biztosítanak, ha valami nem férne el az első ülések kenguruzsebeiben.
A kívülről eredeti formájú, belül ötletgazdag kisautó sokkal igényesebb anyagokat és kevésbé feltűnő spórolást érdemelne. A kis hátsó asztalkák fel-lehajtásakor érzett darabosság jellemzi az autót.
A tesztautóban a gyengébbik dízelmotorhoz párosított automatizált kézi váltó volt a nagy mutatvány. A SensoDrive szerkezetileg egy mechanikus kézi sebességváltó, de a kuplungolást és a váltást átveszi tőlünk egy-egy elektronikusan vezérelt kapcsolószerkezet.
A SensoDrive váltóval a fokozatokat a kormányról kézzel is lehet kapcsolni, ez nagyon tetszett. Néhány éve ezt csak méregdrága sportautókban tehettük meg, ma pedig egy elérhető árú autóban is fülek meghúzásával válthatunk föl és le, ez aztán a demokratizálódás!
Kézzel kapcsolni a váltókar előre-hátra mozdításával is tudunk. Ha automata üzemre hagyatkozunk, akkor a váltó több program közül választja ki a vezető vérmérsékletéhez éppen passzolót. A C3 a SensoDrive váltóval csak gázadásra kezd kúszni, a fékről lelépve még nem.
Tapasztalataink szerint a kis dízelmotorhoz nem illik a SensoDrive váltó, vagy legalábbis más hangolást igényelne. A tesztautót nehezebb volt nyugodtan és harmonikusan vezetni, mint a kézi váltóst.
Hegynek fölfelé csak rángatózva lehet parkolni. A hosszan visszaguruló autóban megijedünk, ilyenkor nagy gázadás következik, az autó megugrik és végül sokkal bénábban manőverezünk, mint kezdő vezetőként a rutinpályán.
A rükverc és az előremenet közötti váltás elég sokáig tart, ráadásul, ha az ember túl korán ad gázt, semmi nem történik, padlógázzal egy helyben állunk. A váltás időigénye önmagában tökéletesen megfelelő egy dízel kisautóban.
Gyári adat szerint 70, kilowattról átszámítva 68 lóerős a motor, utóbbi a valós. Nem tűnik soknak, de az 1750-nél megérkező 150 Nm-es nyomatékkal városban némi virgoncság is észlelhető.
100 körüli sebességről megfontoltan gyorsul tovább az autó, de egy 68 lóerős motort ezért nem szabad kritizálni. Autópályán 140-150-es sebességet tartva 3500 feletti a fordulatszám, sztrádára jobb volna hosszabb ötödik fokozat.
Talán a magas üléshelyzet miatt, de a C3-mal nem adja magát a gyors kanyarvétel. Az úttartás biztonságos, de az erősen oldalra dőlő, oldalszélre érzékeny autó a csendes, szolid stílust támogatja. A könnyen járó, pontatlan és érzéketlen kormányt forgatva önkéntes száműzetésbe vonult sportos énünk.
Tökéletesen igazolva láttuk a Citroën ígéretét, miszerint a SensoDrive, lévén szerkezetileg egy kézi váltó, nem növeli a fogyasztást. Nagy biztonsággal állíthatjuk, hogy autópályán padlógázzal sem lehet 6,2 liternél többet megitatni az autóval.
Normális tempóval országúton minden takarékoskodás nélkül lemegy a fogyasztás 4,5 literre! Városban sem kell 6 liternél többre számítani. A 45 literes tank országúton legalább 900 kilométeres hatótávolságot biztosít a rendkívül csekély fogyasztásnak köszönhetően.
Automata váltós dízel kisautót nem egykönnyen találni, ezért a C3 árát nehéz összehasonlítani bármivel. Konkurensként az ötajtós Opel Corsa 1.3 CDTI merül fel, amely Essentia felszereltséggel és Easytronic váltóval 3 403 000 forintba kerül.
3 405 000 forintért mérik a Citroën márkakereskedésekben a jól felszerelt C3-ast. Ehhez hozzáadva a manuális klíma 180 000 forintos és a hat hangszórós CD-s rádió 110 000 forintos felárát, kijön egy olyan összeg, amennyiből mi nem C3-at vennénk, ha dízel kisautóra vadászunk.
Akinek viszont az automata váltó fontos, biztosan boldog lesz a C3-mal, mert a legtöbb konkurensnél nem kapni dízel kisautót automatával. A teljesség igénye nélkül, a VW Polo, a Renault Clio, a Skoda Fabia vagy a Peugeot 206 sem párosítható az 1,4-1,5 literes turbódízel motorral és automatikus váltóval.
MOTORADATOK | |
Lökettérfogat (ccm) | 1398 |
Furat x löket (mm) | 73,7×82,0 |
Hengerek / szelepek száma | S4/8 |
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) | 50(68)/4000 |
Max. nyomaték (Nm/ford.) | 150/1750 |
MENETTELJESÍTMÉNYEK | |
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) | 17,4 |
Végsebesség (km/h) | 165 |
FOGYASZTÁS | |
Város (l/100 km) | 4,9 |
Lakott területen kívül (l/100 km) | 3,9 |
Vegyes (l/100 km) | 4,3 |
CO2 kibocsátás (g/km) | 113 |
MÉRETEK | |
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) | 3850/1667/1529 |
Tengelytáv (mm) | 2460 |
Csomagtér (liter) | 305-1310 |
Menetkész tömeg/terhelhetőség (kg) | 1097/404 |
Üzemanyagtank kapacitás (liter) | 45 |
Gumiméret | 175/65 R14 |
ÁR, KÖLTSÉGEK | |
Alapár (forint) | 3 405 000 |
Konkurensek (forint) | Opel Corsa 5a, 1.3 CDTI Essentia Easytronic, 3 403 000 |
Tesztelt autó ára (forint) | |
Fontosabb extrák | Két első és két oldallégzsák, blokkolásgátló, fékasszisztens, első ködlámpa, szervokormány, motoros ablak elöl, távirányítós központi zár |
ÉRTÉKELÉS | |
a vezess.hu véleménye | A SensoDrive váltó és az 1.4-es dízelmotor külön-külön tetszett, de összehangolásuk nem sikerült, ami lerontotta a C3 összpontszámát. Zavaró az olcsóságra törekvés a belső térben, a dízel viszont alig fogyaszt valamit és kellően erős. |
Pontszám (max. 10) | 6 pont |