A TULAJDONOS VÉLEMÉNYE Lengyel Csaba, BMW 318d, 2002, 42 000 km Ez a hatodik BMW-m. Nem véletlenül tartok ki a Bömbölőnél, nagyon sportosan vezethető és nagyon dinamikus autó. Sportosságához képest egyáltalán nem fogyaszt sokat, lábtól függően 6 és 8 liter között alakul. Előbbi autópályán 140-150-et jelent, utóbbi 200-at. Nálam forszírozott használatnál 30 000 kilométer után kellett fékbetéteket cserélni, átlagosan kibír 50 000 kilométert. Télen a kipörgésgátló működése miatt az első és a hátsó betétek egyforma gyorsan kopnak. Az autó egyáltalán nem szervizigényes és nagyon jó minőségű. Egyetlen gond jött elő nála, az egyik ABS-jeladó hibásodott meg. 42 000 kilométer alatt ezt nem tartom soknak. A fékkel elégedetlen vagyok, mert a tárcsa hajlamos félrekopni egy-két vészfékezéstől. |
|
1998-ban a Genfi Autókiállításon bemutatott új hármas leváltotta az E 36-os sorozatot. A kupé 1999 első felében mutatkozott be, a kombi is ebben az évben debütált.
2000 tavaszán jelent meg a kabrió, 2000 őszén kijött az M3 kupé, 2001-ben a kereklámpás, piacilag sikertelen Compact. A középkategóriás BMW-t több változtatással tartotta frissen a gyár, a legjelentősebb a 2001-ben végrehajtott modellfrissítés volt.
Nagyon széles a választék. Ötféle karosszéria van, a limuzin, a kétajtós kupé, a kombi, a kabrió és a Compact számos benzines és dízelmotorral készült illetve készül még most is. Az Xi és az Xd modellek jelzik az összkerék-hajtást, 38:62 arányú nyomatékeloszlással a hátsó kerekek javára.
Hazánkban tényleg 1,6 literes a 316i motorja. Nyugaton 1895 köbcentis a 316i. A 105 majd, Valvetronic szelepvezérléssel 116 lóerős motor nehezen boldogul az 1,4 tonnás autóval, állandó kompromisszumokra kényszerítve az embert. Fogyasztása jó, lenyomható 6,5 literre, a maximum nem megy 12 liter fölé.
A 318i négyhengeres motorja 7 és 12 liter között fogyaszt, a 118 lóerő megfelelően viszi az autót. 2001-től a 318i kétliteres lett 143 lóerővel, a fojtószelepet helyettesítő Valvetronic szelepvezérléssel, amely a szívószelep változó nyitási mélységével oldja meg a fojtószelep feladatát.
Kétliteres hengerűrtartalommal 150 lóerős a 320i, 2000-től a típusjelzés ellenére 2,2 literesre és 170 lóerősre fejlődött a finoman járó soros hathengeres. A 7 és 13,5 liter közötti fogyasztás miatt nem szólnánk meg, de ez a motor kis fordulaton erőtlen.
192 lóerős a 2001-es modellévben megjelent 325i. Benzinből 7,5 és 14,5 liter közötti mennyiség kell neki 100 kilométerre. Elődje, a 323-as modellek motorja 2,5 literes és 170 lóerős, ez a motor maroknyi autóba került csak be.
A modellfrissítés előtti benzinesek között a 193 lóerős 328i-re fájna leginkább a fogunk. A rendkívül kulturált, szép hangú és igazán erős motor fogyasztása teljesítményéhez és benzines üzemmódjához képest csekély, 7,5-15 liter. Átlagosan 11 liter elegendő.
231 lóerős a 2001-es modellévre debütált 330-as változat. Ez a motor még többet tud, mint a 2,8 literes, de 8 és 16 liter közötti fogyasztásával kicsivel többet is fogyaszt nála.
A csúcsot az M3 kupé alaposan kihegyezett, 343 lóerős hathengerese jelenti. A sportautó fogyasztása 9 és 19 liter liter között mozog.
A 136 lóerős 320d takarékossága elképesztő. A fogyasztás 4,5 és 9,5 liter között mozog, az átlag nem éri el a 7,5 litert vegyes forgalomban. A motor mindemellett erős és sportosan viszi az autót, hibája a nagy turbólyuk.
Neve ellenére szintén kétliteres a 318d 115 lóerősre csökkentett teljesítményű motorja. A fogyasztás a 320d-hez hasonló, kisebb teljesítménye ellenére ez a motorváltozat is bőven elég erős, kimondottan harmonikus erőforrás.
Ugyanez a blokk szolgál hosszabb lökettel, második generációs közös nyomócsöves befecskendezéssel a 320d-ben 2002-től, 150 lóerős teljesítménnyel. 8 liter az átlag 100 kilométerre, de 5 és 10 liter között sok minden elképzelhető.
1999-ben megjelent a heteshez és az ötöshez is kapható háromliteres turbódízel az E 46-ban. A 184 lóerős motor mindenben parádésan viselkedik és csak 5,5-12 litert fogyaszt.
Az E 46-os BMW egy kiválóan összeszerelt, csendes és jó minőségű autó. Térkínálata közepes, amit a hátsó utasok éreznek meg, de a limuzin 440 literes csomagtartója is szűkebb a megszokottnál. A kombi sem a teherhordás bajnoka.
A fék, a futómű és a kormányzás a típus kifutása előtti évben is a kategória élmezőnyéhez tartozik, az autó kényelme úgyszintén. A kézi váltók pontossága élményszerű, jóllehet kapcsolásuk határozott erőt kívánhat.
Egyes modelleknél a hátsó futómű bekötési pontjai közül elengedhet néhány, így elválhat a futómű a karosszériától. Emiatt a gyár visszahívást is elrendelt. A BMW még 1999-ben kényszerült visszahívni az E 46-os sorozatot, amikor kiderült, hogy a fékpedál biztosító alkatrészének törése miatt egyes autóknál a fékpedál beeshet a padlóig.
A motorbajok között az adagoló hibáját kell megemlíteni, ami a 318d-ben és a korábbi 320d-ben okozhat lerobbanást vagy drága javítást. A nagy sebességről végrehajtott vészfékezéstől előbb-utóbb megvetemedő féktárcsát a rázkódó hangról ismerni meg.
Hozzávetőleg 3,3 millió forintnál kezdődik az E 46-os sorozatú hármas BMW-k ára. Ebből a pénzből 1998-as vagy 1999-es autókat találni négyhengeres benzinmotorral. A kétliteres dízelek ára 3 éves korukban nagyjából 4,5 milliótól megy fölfelé.
A hasznaltautok.vezess.hu adatbázisban alku előtt 3 390 000 és 10 290 000 forint között találtunk hármas BMW-ket. A választék a 316i-től az M3-ig terjedt a cikk feltöltésekor.