Mercedes névhasználatban az SL a roadster szinonimája. Ezen belül a „K” utal arra, hogy ez a legkisebb kétüléses Mercedes. Érdekes mód megjelenésével az SLK nem az eggyel nagyobb SL-t próbálja utánozni, hanem egyenesen az SLR-t, a McLaren és a Mercedes-Benz közös erejével épített szupersportkocsiját.
Leginkább szemből élvezhető a hasonlóság. Durva sarkítással azt is mondhatnák, hogy csekély 11 millió forintért egy 100 milliósnak kinéző autóban tudhatjuk magunkat.
Az utca emberének valószínűleg fogalma sincs a koppintásról, mivel SLR-t kevesen láttak. Ennek ellenére az SLK vonzereje tagadhatatlan. Zömében pozitív érzést váltott ki az autó, de akiből nem, az is hosszú percekig bambán bámult az SLK-ra.
Nem kell feltétlenül David Coulthart Forma-1-es autóját látni az SLK-ban, de mindenképpen vonzza a szemet a Mercedes embléma körüli hurkás orr-rész. A szúrós szemű tekintet magabiztosságot sugároz – hamar tisztul az M7-es egy SLK előtt.
Tisztában kell lenni azzal, hogy ez az SLK és a hozzá hasonló többi roadster és kabrió nem ide készült. Nem Budapest, vagy a Balaton-part az otthona, hanem Kalifornia, vagy Nyugat-Európa németesebb és déliesebb régiója. Felnőtt férfi nem ül SLK-ban. Neki SL dukál, vagy ha történetesen arab sejkről van szó, akkor SLR. Inkább a szebbik nem tagjai, vagy az ifjabb sarjak kapnak szülinapra SLK-t.
Ezt nem azért merjük kijelenteni, hogy az SLK-t bármiféle negatív színben tüntessük fel, hanem csak azért, hogy tisztában legyünk igazi arcával. Ennek az autónak ugyanis nem kell luxusigényeket kiszolgálnia és luxuslátszatot keltenie.
Ehhez az autóhoz illik a hightech belső. Az előző SLK old-school Mercedes kialakítását egy ízig-vérig modern, 100 százalék műanyag kép váltja. A XXI. század jele, hogy a tradicionális lábi-kézifék helyett hagyományos karos kéziféket szereltek az autóba. Egyetlen fémfelület sincs a vezető közelében, a fényes krómnak látszó dolgok minőségi műanyagból készültek.
Egy szemvillantással felmérhető a környezet. Minden kapcsoló és kar a vezető keze ügyébe került. A sok ismerős gomb között kettő újat találni. Fázós kabriósok jegesedő végtagjainak melengetésére az ülésfűtés után újabb kütyüt talált ki a Mercedes. Az air-scarf-nak, magyarul légsálnak nevezett valami tulajdonképpen kettő darab hajszárítót jelent a fejtámlákban.
Nyitott tetővel ugyanis meglepő módon nem elölről, hanem hátulról érkezik a legnagyobb cidri. A hajszárító három fokozatban állítható intenzitással fúj forró levegőt a didergő kabriós nyakába. Először fura, ahogy az ember tarkójának ront a forró levegő, aztán megszokva már jóval kellemesebb az érzés. Miközben az utca többi embere komplett őrültnek néz, 15 fokos külső hőmérsékletben megfázás nélkül kabriózhatunk ülésfűtéssel és a légsállal. Ha meg mégsem, akkor 22 másodperc alatt felcsukjuk a tetőt.
Mert az SLK lényege, hogy miközben nyitott, tud csukott is lenni – valódi fémtetővel. Csak állóhelyben lehet nyitni-zárni a tetőt, a művelet egy lámpaváltás alatt realizálható. A rövid tetőrész összehajtogatása az előző SLK óta fejlődött.
Állítólag a korábbi SLK tulajok kritizálták a szűk csomagtartót, ezért a szélvédő a torna közben átfordul, így kevesebb helyet foglal a csomagtartóban. Ennek köszönhetően kabrióként 208, kupéként 300 liternyi a pakolóhely.
Rafinált módon az SLK 200 Kompressor név mögött egy soros négyhengeres 1,8 literes motor bújik meg. Ugyanaz, mint a C-osztályban. Kompresszor segítségével éri el 163 lóerős teljesítményét. Ez az erő első hallásra elégnek tűnik a pöttöm, 4,1 méter körüli, de tekintélyes, 1400 kiló önsúlyú autó sportos cibálásához. Nem rossz az automata váltóval megadott 8,3 másodperces százra gyorsulás sem. Jobb lenne hatfokozatú kézi váltóval, de sajnos a tesztautóban nem az volt.
Először hajalmos azt hinni az ember, hogy az SLK nem kellően sportos. Illetve sportos, de mégsem annyira, mint ahogy azt külső alapján elvárnánk. Könnyed tempónál hamar felvált az automata, nem nagyon engedi szabadjára a 163 lovat. Ezt az automatát azonban már kézzel is lehet kapcsolgatni – akár a kormányról is. És ilyenkor megízlelhetjük az SLK és a legkisebb motor valódi arcát.
Nyomatékból nincs sok (240 Nm), és az is csak relatíve magas fordulaton (3000 és 4000 1/min között). Így kénytelenek vagyunk a gázpedált kíméletlenül padlóig taposni. A motoron nem múlik, megfelelő érdeklődést mutat a kegyetlen bánásmód iránt. Imádja a fordulatot, hangja a gyengén síros négyhengeresből visító kompresszorossá változik. A látványos dupla kipufogón némi Gregor Józsefes basszust is hallani belőle.
Az orrmotor, hátsókerék-hajtás összeállításból Stuttgarttól kicsit keletre jobbat is ki szoktak hozni, de az SLK-féle komfort-sport köztes megoldás sem rossz. Érzésünk szerint a vezető üléshelyzete önmagában definiálja a jó érzést.
Annyira alacsonyra ülhetünk, hogy az IFA kipufogók pont szemmagasságba kerülnek. A smart roadster óta tudjuk, hogy a hiányzó lóerő némi halálfélelemmel pótolva rendkívül ingergazdag környezetet adhat.
Az SLK-nál is ez a helyzet. A földközeli, a hátsó tengelyhez hátratolt ülésekkel olyan az érzés, mintha testem apró mozdulataival tudnám irányítani az autót. Kicsit előre mozdulok – gyorsul, kicsit hátra húzódok – lassul. Jobb-balra dőlök – kanyarodik.
Közvetlen a kormányzás, stabil a futómű, masszív a karosszéria, minden szempontból vérforraló jelenség az SLK. Olyan, amilyet német tinilány apukájaként szívesen vennék a lányomnak. Még akkor is, ha csak a mosóig vezethetem hébe-hóba.
Műszaki adatok – Mercedes-Benz SLK 200 KOMPRESSOR | |
MOTORADATOK | |
Lökettérfogat (ccm) | 1795 |
Furat x löket (mm) | 82,0×85,0 |
Hengerek / szelepek száma | S4/16 |
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) | 120(163)/5500 |
Max. nyomaték (Nm/ford.) | 240/3000-4000 |
MENETTELJESÍTMÉNYEK | |
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) | 8,3 |
Végsebesség (km/h) | 226 |
FOGYASZTÁS | |
Város (l/100 km) | 12,5 |
Lakott területen kívül (l/100 km) | 6,7 |
Vegyes (l/100 km) | 8,8 |
CO2 kibocsátás (g/km) | 211 |
MÉRETEK | |
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) | 4089/1777/1296 |
Tengelytáv (mm) | 2430 |
Csomagtér (liter) | 208-300 |
Menetkész tömeg/terhelhetőség (kg) | 1415/290 |
Üzemanyagtank kapacitás (liter) | 70 |
Gumiméret | 205/55 R 16 V |
ÁR, KÖLTSÉGEK | |
Alapár (forint) | 11.193.000 |
Konkurensek (forint) | BMW Z4 2.2: 10.310.000 |
Audi TT Roadster 1.8T: 10.360.000 | |
Tesztelt autó ára (forint) | 11.193.000 |
Fontosabb extrák | blokkolásgátló, fékasszistens, elektronikus menetstabilzálás, elektromos fűtött külső visszapillantó tükrök, könnyűfém keréktárcsák, elektromos ablakemelők, klímaberendezés, sportülések |
ÉRTÉKELÉS | |
a vezess.hu véleménye | Nem sportautó az SLK, ne keressük ezt az oldalát. Az 1,8 literes motor pörgetve erőre kap, az automata váltó kézzel is kapcsolható, akár a kormányról is. 11 millió forintért két autót kapunk. Ebben a kategóriában egyetlen konkurens sem tudja ezt. |
Pontszám (max. 10) | 8,0 pont |