Amint megláttuk a tesztautót, azonnal látszott – ez az autó nem azoknak szól, akiket a Panda olcsósága fogott meg, hanem akiknek a formája jön be. Metálbordó fényezése, könnyűfém felnijei és üvegteteje igazán komollyá varázsolják a játékos kisautót.
Nem változott azonban az autó praktikussága, 3,5 méteres hossza ellenére használható utastérrel várja az utazókat. Tágra nyílnak az ajtók, ezzel téve könnyűvé a beszállást. Elöl nem sok különbség van a nagyobb autókhoz képest, a lábtér és a fejtér kényelmes helyet engedélyez.
Egyedül talán a magasabbak combjainak okozhat gondot a kormány illetve a váltóboksz. Oldalirányban lehet érezni, hogy a Panda azért mégis csak kis autó.
Az ülések kényelmesek, bátran vállalkozhatunk hosszabb útra is, nem fognak tagjaink elgémberedni. Elegendő oldaltartással bírnak az ülések az autó dinamikájához. Kissé zavaró a pedálok állása, mert túlságosan hátrafeszítik a lábfejet.
Hátul a vártnál jobban el lehet férni, jut hely a fejeknek, de a lábak sem nyomódnak össze, ebben segít a sínen csúsztatható ülőlap. Alapállásban kissé katonásan kell ülniük az utasoknak hátul, de a lehajtható támlák dőlésszöge is állítható, amivel kényelmesebbé tehető az üléspozíció.
Csoda azonban nincs, két magasabb utas egymás mögött nem utazik kényelmesen. Eleinte kissé furcsa, hogy hátul, magasabban ülünk, mint az elöl utazók, de ez csak szokás kérdése.
206 literes csomagtartó várja alaphelyzetben az utasok táskáit, viszont ha hátul gyerekek utaznak, akkor az ülőlap előretolásával további 30 litert felszabadíthatunk. Ez így sem túl sok, de ekkora autónál, ilyen utastérrel, remek.
Az utastérben jut hely az apróságoknak az ajtók oldalzsebeiben, a műszerfal rekeszeiben, a két pohártartóban, az ülések között, a jobb első ülés hátán és a kesztyűtartóban is. Ez utóbbi emlékeztet is nevére, mert a CD-tár elég sokat elfoglal belőle.
Bár az autó műanyag elemei egyszerű anyagból készültek, semmi probléma velük, jól néznek ki és rossz úton, sem zörögnek. Az ülések szövetborítása több színű, ami barátságossá teszi az utasteret. Az ajtók borításának egyhangúságát szövet betéttel törik meg.
A kormány kialakítása tetszetős, és jó fogás esik rajta, állítani viszont csak függőleges irányban lehet. Remekül kézre esik a váltókar is, de kritika illeti a jobb oldali tükör elhelyezést, az A-oszlop szinte az egyharmadát kitakarta.
Miért kellene bárkinek is lemondania kényelmi berendezésekről, azért mert mini autót vett és nem középkategóriásat? Talán így gondolkodhattak a modell kitalálói, hiszen olyan extrák is vannak a Pandában, mint a tolatóradar, amire kevés szükség van, hiszen remekül behatárolható az autó hátsó része.
Olyan elemek teszik kényelmessé az utasteret, mint az automata klíma, a dupla napfénytető, vagy az 5 lemezes CD tárral operáló hathangszórós Hi-Fi, amit a kormányról is vezérelhetünk A hölgyek örömére pedig mindkét napellenzőbe került pipere tükör.
A biztonságról blokkolásgátló, kipörgésgátló, menetstabilizáló elektronika, hat légyzsák gondoskodik, a fejlégzsákok, a hátul ülőket is védik. Mind a négy utasnak jut fejtámla és a hárompontos öv.
Az 54 és 60 lóerős benzines modellekhez képest jóval erősebbnek hat az 1,3-as dízel Panda. Nem is a 70 lóerő a meggyőző, hanem a már 1750-es fordulatszámnál jelentkező 180 newtonméteres nyomaték. Könnyedén mozgatja a karosszériát a motor, akár négy felnőttel is. Egyedül autózva pedig még erősebb autókat is megviccelhetünk.
Jól gyorsul a multijet Panda és a végsebessége sem rossz. A turbólyuk miatt városban kissé bólogatós lehet az autó viselkedése, de ez gyakorlással kiküszöbölhető. Országúton van igazán elemében a kocsi, visszaváltás nélkül is előzgethetjük a forgalom többi részvevőjét.
Autópályán sem szorulunk feltétlenül a külső sávba, tartósan autózhatunk 140-el. Nem is kell meglepődni, ha a volánnál, nem a gyengébb nem képviselőjét látjuk.
A gyártó által megadott fogyasztás értékeket, valószínűleg csak tökéletes összpontosítással lehetne elérni, de normál használattal sem nevezhető falánknak a Panda. Városon kívül öt literes fogyasztással, míg sűrűbb forgalomban 1-1,5 literrel többel számolhatunk.
Rövid tengelytávja ellenére jól megbirkózik az úthibákkal a Panda, és egy vagy két fővel autózva még a kanyarokban is remekül helytáll. Viszont ha négyen ülnek az autóban, akkor érdemes megtisztelni, a kanyarokat, mert ilyenkor már erősen be tud dőlni a karosszéria.
A váltó elhelyezése könnyűvé és gyorsabbá teszi használatát, kissé karcosan, de pontosan halad a kulisszák között a kar. A kuplungpedál viszont túlságosan fent fog, ami eleinte túlzott csúsztatásokhoz vezetett. Nem okozott problémát a fékrendszernek a Panda, könnyedén lassította a kis autót. A fékerő adagolása némi használat után egyszerűen megy.
Már alapállapotában is női kezekhez készült a Panda szervója, a City kapcsolóval pedig nullára csökkenthetjük a kormány elforgatásához szükséges erőt. Ezt azonban a tapasztalat szerint a nők nagyon is értékelik parkoláskor.
Nem olcsó a Panda csúcsmodellje alapáron sem, de ezért a pénzért a remek dízelmotor mellett már könnyűfém felni és automata klíma is jár. Ezt az autót nem azoknak ajánljuk, akik az ára miatt jutottak a Panda kategóriájához, hanem azoknak akik nem vágynak nagyobbra, vagy a belvárosban állandó parkolási gonddal küzdenek, viszont ezen kivül nem akarnak kompromisszumot kötni.
MOTORADATOK | |
Lökettérfogat (ccm) | 1251 |
Furat x löket (mm) | 69, 6 x 82 |
Hengerek / szelepek száma | 4 / 16 |
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) | 51 (70) / 4000 |
Max. nyomaték (Nm/ford.) | 180 / 1750 |
MENETTELJESÍTMÉNYEK | |
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) | 13 |
Végsebesség (km/h) | 160 |
FOGYASZTÁS | |
Város (l/100 km) | 5,4 |
Lakott területen kívül (l/100 km) | 3,7 |
Vegyes (l/100 km) | 4,3 |
CO2 kibocsátás (g/km) | 114 |
MÉRETEK | |
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) | 3538 / 1589 / 1540 |
Tengelytáv (mm) | 2299 |
Csomagtér (liter) | 206 / 236 |
Menetkész tömeg/terhelhetőség (kg) | 935 / 445 |
Üzemanyagtank kapacitás (liter) | 35 |
Gumiméret | 165 / 65 R14 |
ÁR, KÖLTSÉGEK | |
Alapár (forint) | 3 260 000 |
Konkurensek (forint) | Lancia Y 1,3 MTJD Oro :4 098 000 |
Opel Agila 1,3 CDTi Njoy: 4 087 800 | |
Kia Picanto 1,1 EX: 2 899 000 | |
Tesztelt autó ára (forint) | 3 843 500 |
A szériafelszereltség fontosabb tételei | Automata klíma, könnyűfém felni, elektromos ablakok és tükrök, elektromos szervókormány, állítható kormány, fedélzeti számítógép, CD-s rádió, ABS, távirányítós központizár. |
ÉRTÉKELÉS | |
a vezess.hu véleménye | Könnyen vezethető, jópofa kisautó a Panda. Dinamikus és takarékos a dízelmotor, viszont a benzinesekhez képest túlságosan magas az ára. |
Pontszám (max. 10) | 7,5 pont |