Újabb Euro NCAP tesztek - Még több ötcsillagos

A kisautók nem követték a korábban már közölt eredményű Renault Modus példáját, és meglehetősen gyenge eredménnyel szerepeltek az Euro NCAP legújabb töréstesztjein.

A Fiat legújabb kisautója, a Panda sem szerepelt jól, mivel csak három csillagot kapott. Az överő-határoló és az övfeszítő ellenére, jelentős erők érik az elöl ülők mellkasát frontális ütközés esetén. A vezető lábfejét a kuplungpedál, a térdét pedig a kormányoszlop veszélyezteti.

Oldalról a vezető mellkasát érő nagy erőhatások és az oldallégzsák hiánya miatt részesült levonásokban a Panda.

Elölről 63, oldalról 56 százalékot ért el. A gyalogosokat sem kényezteti az autó ütközés esetén, de ennél szomorúbb, hogy a gyermekek védelme sem megfelelő.

Jobban szerepelt a Hyundai Get a maga 25 pontos eredményével, ami négy csillagra volt elegendő. Szemből a mellkas, a térd és a vezető lábfeje sérülhet, így csak 63 százalékot ért el.

Oldalról jobban szerepelt a Get a beépített oldallégzsákoknak köszönhetően, bár a mellkast még így is nagy terhelés érte. A gyerekre vigyáz, a gyalogosok viszont itt is jobban járnak, ha menekülnek.

Leggyengébben a sokat dicsért Kia Picanto szerepelt, 17 pontos eredményével három csillagot ért el. Frontális ütközésnél erősen deformálódik a karosszéria, ami 44 százalékos eredményt jelent – elszomorító kép egy új modelltől.

A vezető és az első utas fejtől lefelé komoly sérüléseknek van kitéve. Oldalról a pontok 56 százalékát szerezte meg a Picanto, mert a mellkas és csípő tájékon nem megfelelő a védelem. A gyerekek szerencsére az átlagosnál nagyobb biztonságban vannak, nem úgy a gyalogosok.

Az alsó középkategóriában 3 autót törtek ripityára, de mindegyik kiváló, ötcsillagos minősítéssel végzett. Az 1-es BMW rendkívül erős, szilárd utascellával készül, a frontális ütközés után az ajtók normálisan nyíltak.

Miután a BMW átdolgozta a légzsákokat, az újabb teszteken az autó már megszerezte az öt csillagot. A vezető és az anyósülésen ülő utas felső teste és térde kap kissé nagyobb terhelést.

Összesen 33 pontot szerzett az autó, ami nem kiemelkedő, de a maximális csillagszámhoz elegendő. Frontális ütközési teszten 88 %-os eredménnyel zárt az autó, de az oldalütközési vizsgálatnál 100 százalékot teljesített. A gyermekekkel óvatosan bánik a kis BMW, a gyalogosokkal viszont rendkívül agresszívan viselkedik.

Remek eredménnyel végzett a Citroën C4 az Euro NCAP vizsgáján, hiszen 35 ponttal szerezte meg az öt csillagot. Az ütközés során az utascella minimális alakváltozáson ment keresztül és az utasok „élettere” sem csökkent.

A többfokozatban nyíló légzsákok, az övfeszítők és az överő-határolók remekül dolgoztak. A kormányoszlop sérüléseket okozhat a vezető térdének.

Frontális ütközésben 15 (98%), oldalütközésben 18 (100%) pontot kapott a C4. A gyermekvédelem (86 %, 42p) terén is meggyőző az autó és a gyalogosvédelem (61% – 22p) is hatásos.

Az ütközésvédelmi részt maximális eredménnyel zárta a Ford Focus. Mind frontális, mind oldalütközés esetén 100 százalékot teljesített. 36 pontot kapott az autó, ami természetesen öt csillagot jelent.

Ennél már csak akkor lehetne magasabb pontszámot elérni, ha a biztonsági öv bekapcsolására figyelmeztető hang a hátsó utasok esetében is jelezne.

Stabil szerkezeti felépítésének valamint a légzsákok és az övrendszer remek működésének köszönheti kiváló eredményét a Focus. Oldalütközésnél az oldallégzsákok és a fejlégzsákok hatása hozta meg a sikert.

Nem csak a felnőttekre, de a gyermekekre is gondoltak a tervezők, ennek 40 pont (82%) lett az eredménye. Gyalogosvédelem terén még van fejleszteni való, ott 42 százalékot gyűjtött az autó.

Nem alkotott maradandót az új Octavia, 27 ponttal, négy csillagos eredménnyel zárta az Euro NCAP töréstesztet. A vezető mellkasa kap nagyobb terhelést, de legproblémásabb rész a comb-térd-lábszár, mivel ezen a részen a műszerfal sérüléseket okoz.

Ez igaz az utas esetében is. Frontális ütközésre 11 pontot (69%) kapott az autó, de az oldalütközési teszten jobban szerepelt, jutalma 16 pont (89%).

Általánosan is jellemző, de főleg frontális ütközésnél védi nagyon jól a gyermekeket az Octavia. Ennek megfelelően ezen a téren is négy csillag (76%-37p) lett a jutalma. A lökhárító és a motorház is viszonylagosan jó védelmet nyújt gyalogosgázolás során, itt két csillagot (47 % 17 p) szerzett az Octavia.


Ötcsillagos eredménnyel végzett a Seat egyterűje, az Altea, amit elsősorban remek oldalvédelmének köszönhet. Az Altea esetében is az volt a pontveszteség legfőbb oka, hogy frontális ütközés (88%, 14p) esetén a műszerfal mögött lévő fém elemek veszélyeztetik a vezető térdét.

A légzsákok, az övrendszer és a pedálok is jól szerepeltek a teszt során. Az utascella megőrizte eredeti formáját az ajtók könnyen nyíltak. Oldalütközésnél 18 pontot (100%) szerzett az Altea, ami az oldal és a függönylégzsákoknak köszönhető.

Mind a gyermekvédelem (80%-39 p), mind a gyalogosvédelem (61%-22p) terén jó eredménnyel zárt a Seat. A gyermekek esetében viszonylag kevésbé veszélyes a lökhárító és a motorháztető, de a felnőttek fején súlyosabb sérüléseket okozhat a motorháztető éle.

33 ponttal 5 csillagot szerzett az A6-os Audi. Szemből 81 százalékos eredménnyel jól, míg oldalról 100 százalékkal kiválóan szerepelt az A6.

Frontális ütközésnél könnyen nyílt az ajtó, de a kormányoszlop és főként a kesztyűtartó veszélyforrást jelent az elöl ülők térdére. Jónak számít a négycsillagos eredmény gyermekvédelemből, az egycsillagos gyalogosvédelem viszont nem az.

Kiemelkedően jól szerepelt a megújult Citroën C5, amely a frontális-, az oldal-, és az oszlopteszten is közel 100 százalékos eredményt ért el.

Szemből megkapta a maximum 16 pontot, oldalütközésnél pedig egyetlen pontot vesztett, mivel a hátsó ajtó kinyílt az ütközést követően. A biztonsági öv bekapcsolására figyelmeztető jelzésre 3 pontot kapott a C5, mivel azok a hátsó utasokat is figyelik.

Az ötös BMW-ről már korábban hallani lehetett, hogy átalakításnak vetik alá, mivel az előzetes teszteken nem a várakozásnak megfelelően szerepelt.

Most átdolgozták a kormányoszlopot, az ajtók környékét, a lábteret, a légzsákokat, sőt még a szoftvereket is. Ennek ellenére a BMW ötösnek nem sikerült megszereznie az öt csillagos eredményt.

Mindössze 29 pontot kapott az autó, aminek fő oka a gyenge frontális eredmény. A vezető és az első utas térde is valamivel nagyobb sérülésnek van kitéve a kedvező értékeknél, valamint a vezető mellkasát is relatív nagy terhelés éri. A gyermekek nagy biztonságban utazhatnak, viszont a gyalogosokra szinte nem is gondoltak a tervezők.

Öt csillagot kapott a Porsche Cayenne-nel közös padlólemezre épülő Volkswagen Touareg, miután a függönylégzsákot továbbfejlesztették a korábbi gyengébb szereplés miatt.

Most már maximális pontszám járt oldalról, szemből pedig mindössze két pontot vesztett a műszerfal okozta lábsérülések miatt. A gyerekek is kiemelkedő biztonságban vannak, viszont a nagytestű szabadidőautókhoz hasonlóan a gyalogosok nagyon rosszul járnak egy gázolás esetén.

Újra ütköztették a Mazda 2-est, amit elláttak a biztonsági öv bekapcsolására figyelmeztető jelzéssel. Ezzel 26 pont az összesített eredmény, aminek négycsillagos eredmény a jutalma.