2005. január 1-től magasabb regisztrációs adó lépett érvénybe. A helyzet bonyolódik, mivel a regisztrációs adót 25 százalékos áfa is terheli, ezért az 5 százalékos növekedés ennél is magasabb.

Átlagosan alig néhány ezer forinttal drágul csak a regisztrációs adó a kisautóknál és az alsó középkategóriában, de ez valójában több százezer forintos áremelkedést is jelenthet a vételárakban.

Példánkban a háromajtós Peugeot 206 1.1 Open alapmodell szerepel, bruttó alapára 1 960 000 forint regisztrációs adó nélkül. Az átlagosnak mondható kisautó regisztrációs adója 180 ezerről 189 ezer forintra nő. Az áfával növelt különbség azonban ennél jóval nagyobb: 56 250 forint, tehát ennyivel drágul az autó a számítás alapján.

Az importőrök a napokban hozzák nyilvánosságra 2005-ös áraikat, de a legtöbb helyen még bőszen zajlanak a számítások, illetve várnak egymásra a nagyobb cégek. Vélhetően a drágítást a legtöbben áthárítják a vevőkre, ám van, ahol még ennél is bonyolultabb a helyzet.

Január 3-án a Renault és Dacia személyautók hazai forgalmazója, a Renault Hungária Kft. közleményben tudatta, hogy árlistáiban regisztrációs adó nélkül tünteti fel az új autók bruttó vételárát. Az importőr arra hivatkozva döntött így, hogy a regisztrációs adó nem képezi az autó vételárát, csak akkor kell megfizetni, ha a Magyar Köztársaság területén helyezik üzembe az új járművet.

A regisztrációs adó körüli zűrzavar valószínűleg nem hat serkentően az újautó-eladásokra, ahogy az elmúlt évben sem. 2004-ben ugyanis a korábban lendületesen felfelé ívelő eladások lendülete megtört, 204 ezres darabszámmal 2 százalékot esett az újonnan forgalomba helyezett autók száma a 2003-as adatokhoz képest. Az importőrök és márkakereskedők idén sem terveznek bizakodva: 2005-ben sem számítanak jobb évre.


Részlet a regisztrációs adóról szóló 2003. évi CX törvényből:

E törvény rendelkezései alapján regisztrációs adót kell fizetni a Magyar Köztársaság területén forgalomba helyezendő személygépkocsi és lakóautó, valamint motorkerékpár után.

A 2005. január 1-től új személyautókra érvényes regisztrációs adótáblázat *

 
 
Környezetvédelmi osztály jelzése
Hengerűrtartalom
Üzemanyag típusa
5 vagy annál jobb
5-nél rosszabb
1100-ig
1300-ig
benzines
dízel
126 000
189 000
1101-1400
1301-1500
benzines
dízel
189 000
284 000
1401-1600
1501-1700
benzines
dízel
252 000
378 000
1601-1800
1701-2000
benzines
dízel
410 000
615 000
1801-2000
2001-2500
benzines
dízel
567 000
850 000
2001-2500
2501-3000
benzines
dízel
819 000
1 229 000
2501-3000
3001-3500
benzines
dízel
1 260 000
1 890 000
3001-től
3501-től
benzines
dízel
1 890 000
2 835 000
Egyéb személygépkocsi
113 000
Muzeális jellegű személygépkocsi
252 000

* Használt gépjárművek esetén a táblázatban szereplő összegek 1,25-szöröse terheli az első belföldi tulajdonost

A környezetvédelmi osztályba sorolás a közúti járművek forgalomba helyezésének és forgalomban tartásának műszaki feltételeiről szóló 6/1990. (IV.12) KÖHÉM-rendelet 5.számú melléklete II. pontjának 2003. augusztus 30-i állapota szerint történik. Az 5 vagy annál jobb besorolású kategóriába a legalább Euro 3-as motorral rendelkező autók tartoznak. Az ötösnél rosszabba, az Euro 2-es és annál rosszabb kibocsátású járművek tartoznak, azonban itthon csak az Euro 2-es járművek helyezhetők ebből a kategóriából forgalomba.

A 2005. január 1-től motorkerékpárokra érvényes regisztrációs adótáblázat

80 cm³-ig
10 000
81-125 cm³-ig
50 000
126-500 cm³-ig
70 000
501-900 cm³-ig
100 000
901 cm³-től
125 000