Immár hetedik életévéhez közeledik a Peugeot kisautója a 206-os. Míg a konkurencia újabb és újabb modellekkel rukkol elő, addig a francia kisautó szinte alig változott az eltelt idő alatt. Illetve változott, de az kívülről nem igen látszik. Ez úgy tűnik az európaiakat kevéssé érdekli, továbbra is rengeteget adnak el a kis franciából.
Nem is olyan rég újabb motorral gazdagodott a Peugeot kínálata, ami a 407-s és 307-s mellett a 206-os is megkapott. Korábban is volt a 206-osban dízelmotor, a dinamikus kétliteres 90 lovas és a kisfogysztású 1,4-es 68 lóerős, a mostani viszont ötvözi a kettő jó tulajdonságait.
A PSA-Ford közös fejlesztés eredményeként született meg az 1,6 literes négyhengeres közös-nyomócsöves 16 szelepes motor. Benzinesekre jellemző könnyedséggel pörög a motor a magasabb fordulatszám-tartományba, így simán eléri a 4000-s fordulatnál maximalizálódó 109 lóerős teljesítményt.
Ahhoz azonban, hogy dinamikusan autózzunk nincs szükség erre, hiszen már egészen alacsonyan leadja legnagyobb 240 newtonméteres nyomatékát az erőforrás. Ha pedig padlóig nyomjuk a gázpedált, rövid ideig ennél, mintegy 20 newtonméterrel többet is képes kipréselni magából a blokk. Alapjárattól könnyedén indul el az autó, de azért érezhetően megugrik a dinamizmusa, amikor a maximális nyomatékot elérjük.
Mindez elegendő ahhoz, hogy a vezető soha ne legyen „erő” hiányában. Szinte bármilyen közúti helyzet megoldható, akarjunk akár elsőként rajtolni egy lámpától, vagy az autópályán visszaváltás nélkül gyorsítani. Igazán élvezetessé tesz minden az autóban töltött percet a motor.
Sőt, akkor sem keseredünk el, amikor a benzinkúthoz kell mennünk, hiszen igazán keveset fogyaszt az 1.6 Hdi. Ha visszafogottan vezetünk, akkor elég 1000 kilométerenként ellátogatnunk a töltőállomásra, de a „versenyzők” is maximum 6,5 litert tudnak kifogyasztani 100 kilométeren az 50 literes tartályból.
Ezzel a motorral sikerült megvalósítani a kisfogyasztású sportos kocsit a Peugeotnak, kár hogy a futómű nem partner ebben. Kanyarokban bedől a karosszéria, nagyobb sebességnél pedig kissé bizonytalanná, imbolygóssá válik. Ennek ellenére nem szűri ki annyira az úthibákat a futómű, mint azt várnák a lágyságát figyelembe véve.
A váltó olyan mintha ékek szorítanák és dolgoznának ellenünk, a fokozatok könnyen eltalálhatók, de kissé nehézkesen lehet áttolni a kart. A fokozatok viszont jól kiosztottak, tág fordulatszám-tartományban használhatók. Női lábak is könnyedén kezelhetik a pedálokat, azok nem igényelnek túl nagy erőt.
Jól megválasztott erővel teszi a dolgát a szervo könnyen és pontosan irányítható az autó, a kormányzás közvetlen. Mindezt azonban nem tudtuk tökéletesen évezni, mert a kormánykerék pozíciója nem jó.
A magasabbak ugyanis ha a lábuknak kényelmes helyzetig hátratolják az ülést, akkor a kormányt csak nyújtott kézzel érik el, az ugyanis csak függőlegesen állítható és túl messze van.
Öröm az ürömben, hogy a magasak is elférnek elöl, mind a lábhely, mind a fejtér elegendő számukra, ezért sem meglepő, hogy sok férfit is látni 206-osok volánjánál.
Az első ülések oldaltartás kifejezetten jó volt az 1,6 Hdi-ben, az ülőlap viszont rövidnek tűnt. Hátul az autó méretéből adódóan nincs túl nagy hely. Magasabbak mögött szűkösen, átalagos vezetővel bővebben férnek el a hátsó sorban utazók.
Az utastér minősége keveset változott a bemutatkozás óta, kemény műanyagok, gömbölyű formák jellemzik a 206-ost. A tesztautóban a kárpitok finomtapintású plussből készültek, ami nagyban javította a kényelmi érzetet. Jutott ebből a kesztyűtartóra és az ajtókra is.
Van hova elszórni a holmiinkat az utastérben, a praktikus kialakítású műszerfal elég nagy kesztyűtartót tartogat. Pakolni tudunk a kézifék mögé, a váltókar elé és az első ülések háttámláján lévő zsebbe, vagy műszerfal felső részébe is. Pohártartót a kesztyűtartóban találunk.
A csomagtartó 245 literes, ami elmarad a kategória elmenőitől, de mindennapi használatnál elegendő. Költözni ne ezzel akarjunk. Az apróbb tárgyakat hálóval rögzíthetjük le.
Viszonylag jól szigetelt a 206-os, csak rossz úton illetve 140-150 km/h környékén válik zajossá az utastér. Előbbiért a futómű zörejei, utóbbiért a szél a felelősek.
Ez 206-os nem olcsó, így kissé meglepő, hogy a majd négymillió forintos árba csak a két első légyzsák fért bele, amúgy kiváló az autó felszereltsége. Összességében ha valaki megengedheti magának, az használat közben nem fog csalódni, mert nagyon barátságos, igazán élvezetesen autózható modell az 1,6 Hdi.
MOTORADATOK | |
Lökettérfogat (ccm) | 1560 |
Furat x löket (mm) | 75 x 88,3 |
Hengerek / szelepek száma | 4 / 16 |
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) | 80(110) / 4000 |
Max. nyomaték (Nm/ford.) | 240 / 1750 |
MENETTELJESÍTMÉNYEK | |
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) | 11 |
Végsebesség (km/h) | 186 |
FOGYASZTÁS | |
Város (l/100 km) | 6,0 |
Lakott területen kívül (l/100 km) | 4,1 |
Vegyes (l/100 km) | 4,8 |
CO2 kibocsátás (g/km) | 126 |
MÉRETEK | |
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) | 3822 / 1652 / 1425 |
Tengelytáv (mm) | 2442 |
Csomagtér (liter) | 245 |
Menetkész tömeg/terhelhetőség (kg) | 1142 / 408 |
Üzemanyagtank kapacitás (liter) | 50 |
Gumiméret | 195 / 55 R 15 |
ÁR, KÖLTSÉGEK | |
Alapár (forint) | 3 890 000 |
Konkurensek (forint) | Ford Fiesta 1,6 TDCi (90 Le): 4 068 000 |
Citroen C3 SX 1,4 HDi (92 Le): 4 141 250 | |
Renault Clio 1,5 dCi (100 Le) Privilege: 4 141 250 | |
Tesztelt autó ára (forint) | 4 020 000 |
A szériafelszereltség fontosabb tételei | ABS, elektronikus fékerő-elosztó,két légzsák, állítható magasságú kormány és vezetőülés, elektromos ablakok elöl, elektromos füthető külső tükrök, fedélzeti számítógép, klíma, központizár, sebességfüggő szervokromány. |
ÉRTÉKELÉS | |
a vezess.hu véleménye | Kissé idejétmúlt a 206-os, de gyengeségeit remekül ellensúlyozza a kiváló dízelmotor, ami jó teljesítménye mellett keveset is fogyaszt. Sajnos az ár magas. |
Pontszám (max. 10) | 7,0 pont |