Az Apollo 11 űrhajó Holdra szálló egysége 1969. július 20-án 20 óra 17 perc 43 másodperckor (greenwichi idő szerint) leszállt a Mare Tranquillitatis-en. Azért választották a mérnökök ezt a sík területet, a Nyugalom Tengerét a leszállás helyszínéül, mert ez a terep tűnt a legbiztonságosabbnak, és ennél semmi sem volt fontosabb.
Ha a Volvo nevet meghalljuk, a legtöbbünknek szintén a biztonság jut az eszünkbe és erre nagyon is büszke a svéd gyártó. Mindez azonban kevés lenne a mai autópiacokon, minden téren jól kell teljesítenie egy sikerre törekvő autógyártónak.
A 2000-ben bemutatott S60-as 2004-ben kissé felfrissült. A módosítások az autó énjén nem változtattak, csak apró frissítéseket alkalmaztak minden téren. Akiket az S60-as formája nem győz meg, azoknak az utastér kényelme és nyugalma lehet a döntő.
Átalakították az első és hátsó lökhárítókat, amit onnan lehet kiszúrni, hogy nem érnek össze az ütközőcsíkok, és a karosszéria színére fényezték őket. Ez korábban csak R sportmodellre volt jellemző. Az izgalmasabb megjelenésért a Summum változatoknál némi krómmal is megspékelték őket.
Másik újdonság, – amit elsősorban este lehet észrevenni -, hogy az amerikai modellekhez hasonlóan immár oldalt is vannak helyzetjelzők az autón. Hasonlóan az S80-ashoz, elöl sárga, hátul piros fények teszik láthatóbbá az S60-ast. Ennek megfelelően átalakultak a lámpák is, ami főleg az első fényszórónál feltűnő.
Immár sima burák mögött kaptak helyet az izzók, láthatóvá téve a műalkotásszerű foncsorokat. Persze nem a Volvo lenne, ha nem rejtettek volna idei is plusz innovációt. Ha tompítottról átkapcsolunk fényszóróra, akkor nem csak egy újabb izzó gyullad fel, hanem a tompított tükre is más pozícióba mozdul nappallá varázsolva a sötét utakat.
Másfelől a lámpabura immár műanyagból készült, ami jobban viseli a kőfelverődést, és gyalogos gázolásnál is jobban óvja az ütközés szerencsétlenebb felét.
Az újítások során új színeket és felniket is terveztek az S60-as számára, mindkettőből jutott a tesztautóra is. A dicséret pedig nem maradhat el, a fényviszonyoktól függően kék-lila fényezés tökéletesen passzol a forma eleganciájához, a 17 colos kerekek pedig megadják azt a sportosságot, ami ennek a modellnek kell.
Nem maradt érintetlen az utastér sem, bár itt is vékonyan fogott a tervezők ceruzája. Átalakult a középkonzol, de ez csak akkor tűnik fel, ha a régit és az újat együtt látjuk. A tesztautóban ezúttal a legmagasabb igényeknek is megfelelő kilenc hangszórós, Dolby Surround technológiát is tudó hifi rendszer szolgáltatta a zenét.
Másik újdonság az autóban a két ülés között átdolgozott rész. Továbbra is a könyöktámasz előtt találjuk a pohártartókat, de már nem oldalra billenő fedél takarja el őket, hanem kis redőny. Átalakult a könyöktámasz alatti rekesz, bár a beépített telefon eléggé korlátozza a befogadóképességét. Ennek felső részében további két pohárnak alakítottak ki tárolóhelyet.
A tesztautó tökéletesen bemutatja a Volvo forma és színvilágát, ami egyértelműen skandináv. Tompa színek uralják az utasteret (krém és szürke), amihez jól passzolnak a kissé fényes alumínium betétek az ajtókon és a középkonzolon. Az anyagválasztást sem érheti kritika, finom, jó minőségű bőrkárpitok, de a műanyagok is igényes benyomást keltenek.
Ha lehet fotelnek nevezni egy autó üléseit, akkor az S60 új ülései azok. Kellemesen puhák, tökéletesen körbeölelik a testet, itt nem fogunk elfáradni. A tökéletességben szerepet kapnak a könyöktámaszok is, mind az ajtóknál, mind középütt megfelelő helyre kerültek és puhára tömöttek. A megújulás során a fejtámlákat is áttervezték, hogy a hátul ülők jobban előre lássanak.
A Summum felszereltség részeként a vezető oldali ülés elektromosan állítható, és három különböző beállítás memorizálható is. A memória nem csak az ülés, hanem a külső tükrök beállításait is megjegyzi.
Elöl továbbra is bőven elférnek a legmagasabbak, viszont hátul sem változott a helyzet az újítás kapcsán. Ha elöl már közepesen magas utasok ülnek, mögöttük csak alacsonyabbak férnek el, elég szűkös a lábtér az S60-ban.
Ahogy várható, az utastér csendes, úgy utazhatunk, hogy szinte tudomásul sem kell vennünk, mi folyik odakint. Ami egyedül beszűrődik, az gázadáskor a motor kellemesen dörmögő hangja. Egyetlen gyenge pontja azonban van a hangszigetelésnek, autópályán zavaró hangerejűre erősödik B oszlopoknál a szélzaj. Sajnos pont az ember fülénél fütyül a szél, ami elég zavaró.
A Summum felszereltség részeként a vezető oldali ülés elektromosan állítható, és három különböző beállítás memorizálható is. A memória nem csak az ülés, hanem a külső tükrök beállításait is megjegyzi.
Elöl továbbra is bőven elférnek a legmagasabbak, viszont hátul sem változott a helyzet az újítás kapcsán. Ha elöl már közepesen magas utasok ülnek, mögöttük csak alacsonyabbak férnek el, elég szűkös a lábtér az S60-ban.
Ahogy várható, az utastér csendes, úgy utazhatunk, hogy szinte tudomásul sem kell vennünk, mi folyik odakint. Ami egyedül beszűrődik, az gázadáskor a motor kellemesen dörmögő hangja. Egyetlen gyenge pontja azonban van a hangszigetelésnek, autópályán zavaró hangerejűre erősödik B oszlopoknál a szélzaj. Sajnos pont az ember fülénél fütyül a szél, ami elég zavaró.
Továbbra is két dízelmotor választható az S60-as Volvókhoz. Most kézi váltóval ismerhettük meg a gyengébb, 2,4 D-re keresztelt változatot. Ha nem abból a szemszögből vizsgáljuk az erőforrást, hogy a D5 butított változata, akkor nem csalódunk.
A 130 lóerős motor elegendő ahhoz, hogy nyugodtan autózhassunk, ezzel a kocsival amúgy is sokkal jobb suhanni, mint vadul száguldani. Könnyedén veszi a fordulatot a motor, alapról jól húz, majd 1500-tól még jobban bele erősít. Városban tűnik fel a kisebb teljesítmény, országúton az előzéseknél nincs probléma, autópályán a 160-170 is kellemes utazó tempónak számít.
Az autó tudásának megfelelő a motor fogyasztása, ami városban 8,5 liter, de országúton és autópályán is használva lemegy 7,8-ra.
Bár az autó stílusához az automata váltó jobban passzol, a kézi váltó is megszerethető. Rövid utakon, pontosan, könnyedén ugrik a megfelelő fokozatba a váltókar. Váltogatni sem kell túl sűrűn, a motor nyomatéka kisegíti a vezetőt.
A kormányzás viszont bosszúságot okozott, az autó akkora helyen fordul meg, mint egy pótkocsis IFA. Álló helyzetben illetve lassan haladva a szervo szinte a vezető ellen dolgozik, elnehezül a kormány, nagyobb tempónál ez már nem zavaró.
Az autó tartalmazta a Volvo Four-C-re (Continuously Controlled Chassis Concept) keresztelt elektronikus lengéscsillapítás-vezérlést is. Ennek előnyeit főleg országúton és nagyobb tempónál lehet érzékelni. Budapesten a sportfokozat szinte használhatatlan, mert elég kemény és az úthibákra igen durván válaszolnak a lengéscsillapítók Ilyen tempónál a nagyobb kanyarsebességre gyakorolt kedvező hatása sem élvezhető.
Jó országúton viszont érezhetően stabilabb az autó, feltűnően merevvé válik az S60-as a feszesebb csillapítással. Rossz úton kikapcsolva a rendszert lágyabb, nyúlósabb az érzés, kissé ringva csökkenti az utasokat érő ütések erejét a felfüggesztés.
Nem lehet panasz az autó felszereltségére, hiszen a Summum kivitel szinte minden lényeges kényelmi extrát tartalmaz. Kétzónás légkondicionáló, bőrkárpitozás, elektromos fűthető ülés, esőérzékelős ablaktörlők, bi-xenon fényszórók, kiváló hifi. Mindez 10 millióért, ami ebben a kategóriában versenyképesnek számít.
Ahogy 26 évvel ezelőtt az űrtechnikában, úgy napjainkban, az utakon is a biztonságra terelődik a hangsúly. Ezért nem meglepő, hogy az autó biztonsági arzenálja a maximumhoz közelít, ABS, EBD, DSTC, intelligens első légzsákok, oldalsó és függönylégzsákok, överőhatárolók elöl, WHIPS ostorcsapás-nyaksérülés elleni védelem, biztonsági kormányoszlop, öv alá becsúszást gátló ülések.
Mindezek próbálják megakadályozni a bajt, de ebben az autó kisugárzása is segít. A vezető nyugodtan, higgadtan autózhat a célja felé, elkerülve a stresszel járó rossz döntéseket.
MOTORADATOK | |
Lökettérfogat (ccm) | 2401 |
Furat x löket (mm) | 81,0 x 93,0 |
Hengerek / szelepek száma | S5 / 20 |
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) | 96 (130) / 4000 |
Max. nyomaték (Nm/ford.) | 280 / 1750-3000 |
MENETTELJESÍTMÉNYEK | |
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) | 11,6 |
Végsebesség (km/h) | 200 |
FOGYASZTÁS | |
Város (l/100 km) | – |
Lakott területen kívül (l/100 km) | – |
Vegyes (l/100 km) | 6,3 |
CO2 kibocsátás (g/km) | 167 |
MÉRETEK | |
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) | 4576 / 1804 / 1428 |
Tengelytáv (mm) | 2715 |
Csomagtér (liter) | 424 |
Menetkész tömeg/terhelhetőség (kg) | 1635 / |
Üzemanyagtank kapacitás (liter) | 70 |
Gumiméret | 225 / 45 / 17 |
ÁR, KÖLTSÉGEK | |
Alapár (forint) | 10 065 000 |
Konkurensek (forint) | Audi A4 2,0 TDI (140 Le): 8 281 000 |
BMW 320d (150 Le): 8 117 500 | |
Mercedes C 200 CDI Elegance (122 Le): 8 900 250 | |
Saab 9-3 1,9 TiD (120 Le): 7 902 500 | |
Tesztelt autó ára (forint) | 11 836 000 |
A szériafelszereltség fontosabb tételei | ABS, EBD (elektronikus fékerőelosztó), DSTC (menetstabilizáló rendszer), 6 légyzsák, elektromos ablakok és tükrök, indításgátló, fedélzeti számítógép, kétzónás automata légkondicionáló, szervokormány, esőérzékelős ablaktörlő, Bi-Xenon fényszórók, tempomat, elektromos vezetőülés memóriával, fűthető ülések, |
ÉRTÉKELÉS | |
a vezess.hu véleménye | Továbbra is jó megjelenésű, elegáns autó az S60-as, amely kiváló kényelemmel kényezteti utasait. Visszafogott motorja ellenére jó menetteljesítményekre képes és keveset is fogyaszt. |
Pontszám (max. 10) | 7,5 pont |