Sokáig azt tartották, hogy a kisautók között – drágaságuk miatt – nincs kereslet a dízelekre. A statisztikákból ki is világlott a dízelek lesújtó részaránya, és kész volt a következtetés: lám, minek dízelmotor egy kisautóba.
Aztán a Renault 2001-ben kihozta az 1.5-ös dCi motort, amivel a Clióban elindult a közös nyomócsöves turbódízelek diadalmenete. A 65 lóerős alapverzió mellett hamar kijött a töltőlevegő-hűtős, 82 lóerős dCi, kék C betűvel az ajtón. Tavaly a Clióban a 100 lóerős 1.5 dCi is megjelent.
Magyarországon a Thalia 2004-ben 32 százalékban dízelként talált gazdára, még a Cliónál is 3 százalékkal magasabb arányban. Az emberek tehát veszik a dízelt, csak ne legyen aránytalanul drágább a vele összehasonlítható benzinesnél.
Magyarországon külön szerencse, hogy az 1461 köbcentis motor a regisztrációs adó és a kötelező biztosítás alapján is kedvező kategóriába esik.
Beülve főleg az üléshelyzeten érezni, hogy a Thalia alapját adó, 1998-ben megjelent Clio felett jócskán eljárt az idő, év végén a Clióból várhatóan meg is jelenik a harmadik generáció.
Ez persze vajmi keveset ér annak, aki ebben az autóban szeretne jól ülni. A magasságában állítható kormány messze van, ráadásul dőlése inkább a vízszinteshez, mint a függőlegeshez közelít. Az ülés túl magasan van.
Elöl az apró kuka jelzi, hogy Renault-ban ülünk. Az első ajtókon hosszú térképtartót találunk, az apró kesztyűtartóba nem sok holmi fér. Az elektromos ablakemelők a hangszórók házán kaptak helyet, furcsa megoldás.
Összességében megfelelő a minőségi összkép, az utastér olcsó, de nem kirívóan szegényes. Ízlés dolga, de az úszók szerintünk csúnyák, nem tetszett a kesztyűtartó alatt enyhén sorjás műanyag sem. A műszerek jó benyomást keltenek, nekünk tetszett a számlapok új formaterve.
Hátra legfeljebb középtermetű utasokat ültessünk, mert a szűk lábtér könnyen békétlenséget szül. A fejnek jutó hely is maximum átlagos testmagasságig felel meg.
Többször is úgy alakult, hogy hátul három utasnak kellett összezsúfolódnia. Ha ezt dobja a gép, akkor erős lemondással rövid távon elfér hátul három ember. Az oldalirányban keskeny utastér kényelme két embernek elfogadható, persze a kategóriához viszonyítva.
A csomagtérajtó apró nyílást szabadít fel az 510 literes tér megtöltésére. Nagyon praktikus a csomagtartó aljában kialakított mélyedés, hogy a dobozforma tárgyakat be tudjuk billenteni a csomagtartóba, amiket a kimélyítés nélkül csak az üléseken tudnánk magunkkal vinni.
A teszt apropóját adó 82 lóerős dízel olyan harmóniában van az autóval, mintha egymásnak teremtették volna őket.
Nagyon kényelmesen elviszi a forgalmi szerint üresen 1020 kilós autót. 185 Nm-es nyomatékával a tesztautó jól megiramodott, ha arra volt szükség.
Autópályán a 60 kilowattos dízellel bőven tarthatjuk a tempót, 120 és 150 között tisztességesen gyorsul, de ennél nagyobb sebességnél sem adja meg magát. A motor ötödikben 180-nál forog 4000-et.
Rövid időre belekóstoltunk a 180-190-es sebességbe, de a magas és keskeny Thalia a megelőzött autók mellett elhaladva meg-megbillent, nyilván nem erre a tempóra hangolták a futóművét.
Amikor dugóban nem volt tér a dízelmotor kibontakozásához, nagy alapjárati nyomatékával szerzett jó pontokat, egyszerűvé téve az araszolást. Nagy kár, hogy az erősebbik dízel Thaliában nincs blokkolásgátló, 2005-ben 3,1 millió forintba beleférhetne.
Városban nem teljesít rosszul a rugózás, a kényelem legalábbis megüti az átlagost. A kulturáltan járó motorral a kategóriához képest csendesen utazhatunk. A tesztautó nagyon erősen tolta az orrát, ami részben a gumikon is múlhatott. Gyorsan vett körforgalmi íven alig győztük kijebb tekerni a kormányt, nyitni a volánnal.
Túl kicsik a külső tükrök, jókora holtteret hagynak. Az első szélvédőoszlop nem zavarja a kilátást, a harmadik (C) tetőoszlop a vaskossága és a magas far rontja az áttekinthetőséget.
Kicsit elszomorító a kazettás rádió hangminősége, amely alapfelszerelésként jár, külön pénzt nem adnánk érte.
Kemény fagyban használtuk a tesztautót, volt alkalmunk kipróbálni a Thalia fűtését. A dízelmotor viszonylag gyorsan bemelegszik, de a lábtérbe alig jut valami a fűtésből.
A Thalia egy erősen árérzékeny szegmens autója, így nyilván fontos volna megmondanunk, hogy megéri-e megvenni belőle a dízelt. Ezt sajnos nem tudjuk jó lelkiismerettel megtenni és valósághűen kiszámolni, túl sok az ismeretlen tényező.
Eleve azért sem tudjuk, hogy megéri-e a dízel, mert nem mindegy, ki mikor adja el az autót, mennyi marad meg a dízelmotor újonnan kifizetett felárából.
Figyelembe kellene vennünk, hogy a leendő tulajdonos állampapírba, részvénybe, bankbetétbe, vállalkozásba vagy a párna alá fekteti-e azt az összeget, amivel a benzines kevesebbe kerül. Azt sem tudjuk, hogy hitelre vagy készpénzért veszi-e az autót.
Be kellene kalkulálnunk a nagyobb nyomaték miatti magasabb gumikopás költségét is, de ezt sem tudnánk korrekten számszerűsíteni. Városban nyomulva nagyobb lehet a fogyasztáskülönbség a dízel javára, mint országúton andalogva.
Legtöbben amúgy is érzelmi alapon vesznek dízelt, csupán azért, mert kevesebbet fogyaszt, és ennek minden tankolás alkalmával szívből örülünk. Ez a Thalia motorjára teljes mértékben áll, amely nem egyszerűen kevesebbet fogyaszt a benzineseknél, hanem parádésan takarékos.
5,22 liter/100 km volt a tesztfogyasztás, amit ráadásul a legcudarabb télben mértünk. Ez az érték nagyjából ugyanannyi városi és autópályás kilométerből jött össze. Nem döngettünk az autóval, de nem is igyekeztünk különösebben, hogy leszorítsuk a fogyasztását.
120 000 forint az árkülönbség a 65 és a 82 lóerős dízel Thalia között, lóerőnként 7059 forint. A felár kedvező, de ez nem a teljes igazság, mivel az erősebb dízel nem kapható Comfort felszereltséggel, csak a több extrát tartalmazó Expression és Status kivitelben.
3,1 millió forint nem kevés pénz egy kisméretű és közepes kényelmű autóért, de dízelmotorral a Thaliának alig van konkurense, tehát biztosan nem drága. A Clio limuzin a legolcsóbb dízel lépcsőshátú a magyar piacon.
Műszaki adatok – Renault Thalia 1.5 dCi 80 Expression | |
MOTORADATOK | |
Lökettérfogat (ccm) | 1461 |
Furat x löket (mm) | 76,0×80,5 |
Hengerek / szelepek száma | S4/8 |
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) | 60 (82)/4000 |
Max. nyomaték (Nm/ford.) | 185/2000 |
MENETTELJESÍTMÉNYEK | |
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) | 12,2 |
Végsebesség (km/h) | 175 |
FOGYASZTÁS | |
Város (l/100 km) | 5,7 |
Lakott területen kívül (l/100 km) | 3,9 |
Vegyes (l/100 km) | 4,6 |
CO2 kibocsátás (g/km) | 121 |
MÉRETEK | |
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) | 4171/1639/1437 |
Tengelytáv (mm) | 2472 |
Csomagtér (liter) | 510 |
Menetkész tömeg/terhelhetőség (kg) | 945/555 |
Üzemanyagtank kapacitás (liter) | 50 |
Gumiméret | 175/65 R14 |
ÁR, KÖLTSÉGEK | |
Alapár (forint) | 3 076 250 |
Konkurensek (forint) | Opel Astra Classic II 1.7 DTL 4a. 3 669 000 |
SEAT Cordoba 1.4 PD TDI Ref. Cool, 3 753 000 | |
Skoda Fabia Sedan 1.4 PD TDI Ambiente, 3 780 000 | |
Tesztelt autó ára (forint) | |
A szériafelszereltség fontosabb tételei | Vezető és utas oldali légzsák, ködfényszórók, három hárompontos öv és fejtámla hátul, elektromos ablakemelők elöl, központi zár távirányítással, szervokormány, 4 hangszórós rádiósmagnó |
ÉRTÉKELÉS | |
a vezess.hu véleménye | Elavulófélben van a Thalia, amely az erősebb dízellel sem drága. Óriási csomagterével megfelel családi autónak, a 82 lóerős dízelmotorral szó szerint megtáltosodik, fogyasztása parádés. |
Pontszám (max. 10) | 6,75 pont |