Nem lett igazuk. A valaha volt legsikeresebb hetes sorozatot szülte meg Chris Bangle. Németországban, ami a BMW legfontosabb európai piaca, a hetes BMW tavaly leszorította trónjáról a Mercedes-Benz S-osztályt. A teljes piacot nézve még mindig a fő konkurens az eladás bajnok, ám az új hetes BMW már most nyolc százalékkal felülmúlta az előző széria eladásait, ami sosem tapasztalt bővülést jelent a bajoroknál.
Ilyen sikeres kezdet után értelmetlennek tűnhet az átkötés, hogy akkor most ez az autó miért újult meg? Tulajdonképpen a BMW nem is beszél megújulásról. Angolul „Lifecycle impulse”-ként emlegetik az E65-ös felfrissülését, ami egyszerűsítve kábé „modellfrissítésként” fordítható le.
Marketing nyelven ez azt jelenti, hogy most járunk a hetes BMW életciklusának felénél, ezért ideje újult erővel nekivágni a második felének. A valóságban azonban már körvonalazódik egy csillagos stuttgarti premier valamikor ősszel, az új S-osztály személyében. Így már jobban érthető az élénkítés.
Gyakorlatilag teljesem mindegy, mi motiválta az újítást, a hetes BMW eddig sem volt rossz, a további fejlődés nem tehet rosszat neki.
Már a premier után két hónappal a ráncfelvarrást emlegették a fentebb emlegetett rossz nyelvek, hozzátéve, hogy az sem sokat segíthet az összképen. Ismét azt kell mondanom, hogy tévedtek. Ez a hetes BMW kifejezetten csinosra sikerült.
Hosszasan ecsetelték, hogy mi is változott a hetes szérián, az összkép viszont magért beszél. A kategória legdinamikusabb tagja talán most már a legszebb is egyben.
Tudatlan szemlélő elvész a széles krómmal itatott, keskenyebb lámpákkal feldobott hátsó rész és a kivasalt táskákkal megfiatalított hetes BMW látványán. Ennél azonban jóval többet ad a félidős élénkítés.
Legelőször is a hatból öt motor teljesen új illetve megújult. Kezdjük a változatlannal: a 760i hatliteres V12-es motorja köszöni szépen, jól van, nem szorult átdolgozásra. A 445 lóerős erőgép még mindig a zászlóshajó legnagyobb vasa.
Három benzinmotor maradt még: a kezdő játékos a hármas és ötös sorozatból megismert, magnézium és alumínium ötvözetből készített 3,0 literes hathengeres. Noha 10 kilóval kevesebbet nyom elődjénél, teljesítménye 12 százalékkal nőtt, 258 lóerőre duzzadt, miközben fogyasztása csökkent. A 100-as sprintidő 7,8 másodperc, az átlagfogyasztás 10,1 liter.
Technikai adatok |
|
730i |
740i |
750i |
760i |
730d |
745d |
Hengerek/szelepek száma |
S6/24 |
V8/32 |
V8/32 |
V12/48 |
S6/16 |
V8/32 |
Furat x löket (mm) |
88,0×85,0 |
84,1×87,0 |
88,3×93,0 |
80,0×89,0 |
90,0×84,0 |
93,0×87,0 |
Lökettérfogat (ccm) |
2996 |
4000 |
4799 |
5972 |
2993 |
4423 |
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford) |
190 (258) 6600 |
225 (306) 6300 |
270 (367) 6300 |
327 (445) 6000 |
170 (231) 4000 |
220 (300) 4000 |
Max. nyomaték (Nm/ford) |
300 2500-4000 |
390 3500 |
490 3400 |
600 3950 |
520 2000-2750 |
700 1750-2500 |
Gyorsulás 0-100 (s) |
7,8 (7,9) |
6,8 (6,9) |
5,9 (6,0) |
5,5 (5,6) |
7,8 |
6,8 |
Végsebesség (km/h) |
244 |
250* |
250* |
250* |
238 |
250* |
Átlagfogyasztás |
10,1 |
11,2 |
11,4 |
13,4 (13,6) |
8,2 |
9,5 |
A létező legfontosabb dolog egy BMW-nél, a vezetés élménye. Ebből a szempontból a hetes sorozat eddig sem volt rossz a maga kategóriájában, mégis feltárulni látszódott egy aprócska űr, amin a gyári szakemberek változtatni mertek. 14 milliméterrel szélesebbre vették a hátsó nyomtávot, ami egyből magával vonzza a még tökéletesebb vezetési érzetet.
Nagyjából fele-fele arányban veszik a rövid és a hosszú verziót, hajszállal azonban többen vannak a 14 centivel hosszabb tengelytávú hetest választók. Ebből a gyár arra következtet, hogy zömében sofőrrel utazik a legtöbb hetes BMW tulajdonos.
Ezért gyárilag komfortosabb beállítású az autó. Ekkor az élvezet a vezethetőségről inkább a digitális tévé, az MP3 lejátszós CD-váltó, vagy a bárszekrény irányába tolódik. Ez a hetes BMW széria beállítása.
A következő lépcsőfok az Adaptive Drive. Ekkor a sport és a komfort között félúton lavírozunk. Pontosabban az autó magától hangol egyikből a másikba. A folyamatosan változó lengéscsillapítás (EDC-C) és a dőlésszabályzó (Dynamic Drive) igyekszik mindig a lehető legjobbat kihozni az útviszonyokból.
Amikor az EDC-C automatikus módban hagyjuk, nem érezni a hetes BMW óriási fölényét a többi nagyméretű limuzinnal szemben. Ez azért nem igaz. Érezni, de mégsem asszociál az ember egy könnyen szökdelő zergére a kéttonnás monstrumot vezetve. Na ekkor kell kicsi mahinálással sportba kapcsolni az EDC-t az iDrive menüjében, és azonnal megváltozik a világ.
Méretek |
Hosszúság (mm) |
Szélesség (mm) |
Magasság (mm) |
Tengelytáv (mm) |
Csomagtartó (l) |
Kerékméret |
5039 (5179) |
1902 |
1491 |
2990 (5179) |
500 |
245/55 R17 |
Igyekezzünk ne előzés közben keresgélni a menüben, és akkor menni fog. Aki használt már Windowst, vagy programozott be modern színes tévét, az nem fog elveszni a menüben. Alapvetően értelemszerű a központi komputer használata, csak az a baj, hogy érthető mód idegenkedik az ember attól, ha valamit látványosan nehezebben kell használnia, mint előtte. A hetes BMW tudása azonban annyira széleskörű, hogy máshogy ezt nem lehetne megoldani. Állítólag az ősszel érkező S-osztály hasonló megoldáshoz folyamodik a szintén túlburjánzó tudás megszelídítésére.
Azért azt el kell mondani, hogy kicsit egyszerűsítettek a rendszeren. A hetes BMW-t használók nem egy az egyben az iDrive száműzését kérték, csak könnyebb használhatóságot vártak az autótól. Ezt most beszédesebb menü és néhány plusz gomb segíti elő.
Ennek ellenére az iDrive még mindig körülményesnek tűnik, de nem baj, álló helyzetben tessék rajta gyakorolni. Hamar bele lehet jönni. A fűtés és a rádió legfontosabb gombjai már ott vannak a középkonzolon, már csak a fűtés irányát lenne jó közvetlenül állítani. Talán majd a következőnél, ha addig meg nem szokom.
| |