A Subaru ismertsége szinte teljes mértékben a raliban elért sikereknek köszönhető, és szinte kizárt, hogy ne az Impreza modell ugorjon be elsőre mindenkinek. A többi modell méltatlanul burkolózik ködbe, amiből a Forester 2,5 XT-nek most jó esélye van a kitörésre.
Igaz, erre most is csak a csúcsváltozat lenyűgöző menetteljesítménye teszi lehetővé, amivel komoly meglepetéseket okozhatunk a komolyabb sportautóknak is. Besorolását tekintve a Forester szabadidőautó, ránézésre pedig inkább emelt hasmagasságú kombi.
A motorházfedélen található levegőbeömlőn kívül nem sok izgalmas formát találni a Foresteren, sőt még az unalmas jelzőt is könnyedén rásüthetjük. Az új 2.5 XT csúcsmodell külsőre a 12 küllős könnyűfém felnijéről ismerhető fel, ami nem sok segítség.
A különlegességek a szelíd burkolat alatt bújnak meg, és szimmetrikus összkerék-hajtásnak, valamint boxermotornak hívják őket. Az ezeknek köszönhető sikereket nem lehet elvenni a Subarutól, amit a hátsó szélvédőn található apró matricák is jeleznek.
Az eddigiektől és a raliautóktól eltérően nem kétliteres, hanem 2,5 literes töltőlevegő-hűtővel szerelt boxermotor került beépítésre.
A 210 lóerő ettől a kiviteltől erősen visszafogott első hallásra (Japánban 300 lóerős is létezik), mégis drasztikusan javultak a menetteljesítmények a 177 lóerős változathoz képest.
Mindössze 6,3 másodperc szükséges a 100 km/órás sebesség eléréséhez, ami élményben szinte semmihez sem fogható. Kellően magas fordulatszámról indulva könnyedén füstölésre bírható a négy kerék egyszerre, és közben iszonyatos erővel, tétovázás nélkül szorulunk az ülésbe.
Mielőtt magunkhoz térnék a csodálkozásból, a motor már rángatással jelzi, hogy elértük a maximális fordulatszámot és ideje lenni a következő fokozatot kapcsolni.
Kizárólag ötsebességes kézi váltóval kapható a 2,5 XT, ami erőteljes kezet kíván. A fokozatok viszont nincsenek egymástól kellően elhatárolva, így a váltás kissé lassabb és nehézkesebb az elvártnál.
Sportosan keményen jár a kuplungpedál is, ehhez képest viszont a kormány viszont szinte semmilyen erőkifejtést sem igényel. A kormányon ott díszeleg a MOMO felirat, fogását és kinézetét is eltalálták. Alapáron vezérelhető róla a hifi rendszer, valamint a sebességtartó automatika.
Sajnos csak magasságában állítható, így nehezebb az ideális üléspozíció eltalálása, de egyáltalán nem lehetetlen. Kényelmesek és igényesek a szintén szériában érkező bőrülések, bár a teljesítményhez képest kevés oldaltartással bírnak.
Hátul nem érdemes az ülésre pakolni, mert forszírozott tempó mellett a csúszós bőrfelületről minden az első ülések alá kerül másodpercek alatt. A helykínálat a második sorban közepes, a lábtér kevésbé, a fejtér bőséges. Alaphelyzetben szűkös a 387 literes csomagtér, amit a 60/40 arányban síkba dönthető üléstámlákkal 1629 literesre bővíthetünk.
Családias jellege ellenére inkább férfit kíván a vezetőülés, de nem a nagy teljesítmény miatt. A kulpung-fék-váltókar együttes nehézkes járása kemény bánásmódot vár el, sőt, az erősebbik nem is hajlamos eleinte meglehetősen darabosan indulni és gyorsítani.
A boxermotor jellegzetes surrogó hangja csak magas fordulatszámon hallható, pedig szívesen hallgattuk volna már alacsonyabb fordulat mellett is, a szintén hallgatásba burkolózó kipufogóval együtt.
Ettől függetlenül minden gyorsítás élményszámba megy az autóval és a 160-as tempót észrevétlenül érhetjük el, bárhol és bármilyen körülmények között. A 226 km/órás végsebesség elérése szintén nem okoz komoly megterhelést, és még ekkor is biztonságban érezhetjük magunkat. A 320 newtonméteres nyomaték által nem kell sűrűn a váltókar után nyúlni, ha csak nem ahhoz van éppen kedvünk.
A közel 20 centiméteres hasmagasság ellenére stabilan száguld a Forester, ami főként a felépítése miatt alacsonyra szerelhető boxermotornak köszönhető. Oldaldőlése emiatt a vártnál jóval csekélyebb, a bólogatás enyhítésére viszont kevés hangsúlyt fektettek.
Buckás földúton ezért nagyon oda kell figyelnünk, hogy mennyire tapossuk a gázpedált, mert könnyedén koppanhatunk alulról. Nagy élményben lehet viszont részünk, amennyiben sikerül találnunk egy viszonylag sík, homokkal vagy sárral borított utat.
Ilyen útviszonyok között könnyedén farolásra bírhatjuk a Subarut és közben igazi raliélményeket szerezhetünk magunknak és utasainknak. A négy kerék megpörgetése kanyarodás közben aszfalton sem nehéz feladat, de itt ilyenkor inkább alulkormányzottság jellemző.
A nagyobb sebességre hangolt (hátul szintszabályzós) futómű miatt rossz úton bizony nem honol csend az utastérben, főleg a csomagtér felől zörgés, cincogás hallható. A sportos viselkedés ellenére a Forester mégsem igazi sportautó, sőt a száguldást is inkább csak egyenesben szereti.
Kanyarsebessége jónak mondható, de megemelt pocakja miatt mégsem ez a legfőbb erőssége. Persze az összkerék-hajtás és a csúszás közben is könnyedén korrigálható viselkedés miatt ez nem azt jelenti, hogy nem megy élményszámba síró gumikkal a kanyarvétel.
Talán ami a gyors szerpentineket leginkább távol tartja, az a teljesítményhez képest gyenge fékhatás és a karosszéria előre-hátra bólogatása.
Lassú haladás ezzel az autóval szinte teljesen kizárt, ami a fogyasztáson is megmutatkozik. Városban 16,7 literes fogyasztást mértünk, ami a hengerűrtartalomhoz és a tömeghez viszonyítva abszolút reális érték. A rövid váltó miatt országúton 10 liter körüli fogyasztás produkálható.
Minden létező extrát szériában kapunk a 2.5 XT-hez, így a DVD-s navigáció, a tempomat, az automata klíma, a „Hill Holder”, és a bőrülések is járnak a 10 397 000 forintos vételárért.
Ennyit bőven megér az autó annak, aki kihasználja az autó magasabb építését, és a ballonosabb gumik miatt a defekttől sem kell állandóan rettegni a hazai utakon. Száguldásra az alig drágább, de jóval erősebb Impreza WRX STi javasolt.
MOTORADATOK | |
Lökettérfogat (ccm) | 2457 |
Furat x löket (mm) | 99,5 X 79,0 |
Hengerek / szelepek száma | B4/16 |
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) | 155(210)/5600 |
Max. nyomaték (Nm/ford.) | 320/3600 |
MENETTELJESÍTMÉNYEK | |
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) | 6,3 |
Végsebesség (km/h) | 226 |
FOGYASZTÁS | |
Város (l/100 km) | 15 |
Lakott területen kívül (l/100 km) | 8,7 |
Vegyes (l/100 km) | 11 |
CO2 kibocsátás (g/km) | 261 |
MÉRETEK | |
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) | 4450/1735/1585 |
Tengelytáv (mm) | 2525 |
Csomagtér (liter) | 387 |
Menetkész tömeg/terhelhetőség (kg) | 1445/515 |
Üzemanyagtank kapacitás (liter) | 60 |
Gumiméret | 215/60 R16 |
ÁR, KÖLTSÉGEK | |
Alapár (forint) | 10 397 000 |
Konkurensek (forint) | Volvo XC70 2.5T: 14 810 000 |
BMW X3 3.0i: 13 359 000 | |
Audi Allroad quattro 2,7T:16 125 000 | |
Tesztelt autó ára (forint) | |
A szériafelszereltség fontosabb tételei | ABS, 4 légzsák, automata klíma, DVD-s navigáció érintőképernyővel, Cd-s rádió, stb. |
ÉRTÉKELÉS | |
a vezess.hu véleménye | Kinézete és formája ellenére igazi élményautó a Forester 2,5 XT aszfalton és földúton egyaránt. Magas felépítése miatt inkább az egyenesekben vitézkedik. |
Pontszám (max. 10) | 8,5 pont |