Azt nagyon sokan helyesen tudják, hogy a Daewoo Matiz formája az Italdesign műhely alkotása. Ez automatikusan Giorgetto Giugiaro nevét juttatja eszünkbe. Csakhogy a Daewoo Matiz formaterve nem hozzá, hanem fia nevéhez köthető. Fabrizio Giugiaro első igazi munkája volt a Fiat tanulmányautó, állítólag ez volt a mestermunkája.
Jól olvasták, Fiat tanulmányautó! Ugyanis az autót eredetileg a Cinquecento utódjának szánták. Jópofa strandautót készített az Italdesign Cinquecento Lucciola néven, még 1992-ben. A Fiat azonban köszönte szépen és nem kért belőle.
Így jutott el az autó a dél-koreaiakhoz. Ugyanaz a forma, ugyanaz a kerek lámpa, ugyanaz a barátságos alkat, csak az embléma volt más. 1998-ban Daewoo Matiz néven az az autó került forgalomba, ami nem kellett 6 évvel korábban a Fiatnak.
És milyen jól járt vele a Daewoo! A pufók óvodásra emlékeztető kasztni elsöprő sikert aratott. Összesen 1,3 millió fogyott belőle világszerte, ennek közel fele Európában kelt el. Magyarország komoly Matiz-fogyasztónak számít. A tavalyi adatok alapján Németország és Hollandia közé, az ötödik helyre ékelődtünk a 3920 eladott autóval.
Azért érdemel ilyen hosszú fejtegetést a Daewoo Matiz első szériája, mert a Chevrolet Spark, vagyis a Matiz második generációja az előd által kitaposott úton battyoghat tova nagy kényelemben.
Miért éppen Spark? Azt sajnos nem tudjuk, hogy miért Spark, de azt tudjuk, hogy miért nem Matiz. Romániában változatlan formában és névvel gyártják a régi Daewoo Matizt, mivel az új Daewoo/Chevrolet nem tartott igényt erre az üzemre. Így az a különös eset fordul elő nyártól, hogy Daewoo Matiz néven lehet még kapni a régi autót, Chevrolet Spark-ként pedig már az újat. Hazánkban nem ilyen fura a helyzet, mégis a Spark nevet szavazták meg az új kisautónak. A világ különböző részein más és más a Chevrolet mini neve. Nyugat-Európában marad a Matiz, a dél-amerikai, indonéziai és mostantól a kelet-közép-európai vásárlók Chevrolet Sparkként találják meg az autót. Mexikóban ugyanakkor Pontiac Matiz a neve, míg hazájában, Koreában, valamint Vietnamban régi nevén, Daewoo Matizként forgalmazzák. Pakisztánban ez a modell a Chevrolet Exclusive névre hallgat. |
Süt a Sparkról a Matiz-ság. A bolond is látja, hogy álruhás Daewoo Matizt rejt a Chevrolet Spark emblémás kisautó. Biztos, ami biztos, a szögletes első lámpákból kitörni látszik az előd kerekded fényszórója, hogy már messziről emlékeztessen a belevaló kisautóra.
Semmivel sem nagyobb elődjénél a Spark, de nem is kisebb. Mindent tud az autó, amit ma három és fél méterből ki lehet hozni. Nem mondom, hogy négy felnőtt teljes kényelemben végigutazhatja vele Európát, de amire kitalálták, városi rohangálásra, vagy két lecsillapodott korú felnőtt kiegyensúlyozott fuvarozására, tökéletesen beválik a Spark.
Elöl teljes kényelemben helyezkedhet el 150 és 200 centi között bárki. Az első utasok magasságától függően a hátul ülők kényelme sem rossz: az átlagos magasságú felnőttek mögött elférnek az átlagos magasságú gyermekek. Városi használatra épp’ elég a 170 literes csomagtartó, ekkora autóméretnél ez teljesen elfogadott érték.
Műszakilag alig változott a Spark, épp ezért az utastér feltűnő részleteivel igyekeztek csiklandozni érdeklődésünket. Rögtön szembeötlik a középre költöztetett sebesség-, fordulatszám-, üzemanyagmérő hármas. Ezért nem kár, azért viszont igen, hogy a visszajelző lámpák nem fértek el itt, őket a kormány tövébe csoportosították.
Egyéb ergonómiai hibát nem lehet a mini Chevrolet szemére hányni. Kétszer ekkora autókban sem szokásos az a rekesz, pohártartó, polc és rakodóhely mennyiség, ami a Sparkba befért. Kiváltképp a műszerfal teljes hosszán végigfutó polcot szerettük. Ismerős lehet a Renault-k kiskukája és a Puntók szellőzőrácsa, de oda se neki.
Szőrmentén volt szó arról, hogy műszakilag a Spark nemigen fejlődött. Ezt az általánosítást voltaképpen a változatlan motorpark hozza elő belőlünk. 0,8 és 1,0 literes benzinmotorok jelentik a választékot, a megszokott dinamizmussal. És ez nem túlzás. Igenis képes fickós haladásra a Spark.
Botorság lenne azt várni az 52 vagy a 66 lóerős motortól, hogy fekete gumiréteget égessenek kedvünkért a fényesen csillogó aszfaltra, de az épp ésszel elvárható temperamentumot képesek realizálni. És ez most nem a túlajnározó buta lelkesedés. A háromhengeres, Simson-hangon daráló 0,8 literes motor igenis képes tartós 140 km/órás autópályás száguldozásra.
Persze érezni az 1,0 literes motor előnyét, de mégsem annyira, mint ahogy a 14 lóerős különbség láttán várná az ember. Egyedül a nagyobb tempónál kiterebélyesedő motorzaj mutat rá az egy hengernyi különbségre.
Sokkal feltűnőbb az elődhöz képest egészen kivirágzó futómű-kultúra. A korábbi merev tengelyt meghagyták az FSO teherautóknak, a Sparkba nagyfiús, csatolt lengőkaros felfüggesztést szereltek.
Ezzel mintha teljesen új nap virradt volna a Sparkra. Valósággal habzsolja az úthibákat és a fekvőrendőröket, miközben stabilan tartja az első kerekek által mutatott utat.
Felesleges tagadni, a vásárlók számára az ex. Daewoo Matiz legfőbb vonzereje az ára. Annak ellenére, hogy a Chevrolet Spark elődjéhez képest jelentős műszaki fejlődéssel várja a nyarat, árát nem lehet az egekbe emelni. Egyelőre nincs hír a pontos árpolitikáról, de az mindenképpen sejthető, hogy nemcsak küllemében, hanem árában is emlékeztetni fog elődjére a Spark.
MOTORADATOK | ||||
Lökettérfogat (ccm) | 796 | 995 | ||
Furat x löket (mm) | 68,5×72,0 | 68,5×67,5 | ||
Hengerek / szelepek száma | S3/6 | S4/8 | ||
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) | 38(52)/6000 | 49(66)/5400 | ||
Max. nyomaték (Nm/ford.) | 72/4000 | 91/4200 | ||
MENETTELJESÍTMÉNYEK | ||||
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) | 18,2 | 14,1 | ||
Végsebesség (km/h) | 145 | 156 | ||
FOGYASZTÁS | ||||
Város (l/100 km) | 6,9 | 7,2 | ||
Lakott területen kívül (l/100 km) | 4,2 | 4,7 | ||
Vegyes (l/100 km) | 5,2 | 5,6 | ||
CO2 kibocsátás (g/km) | 127 | 139 | ||
MÉRETEK | ||||
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) | 3495/1495/1500 | |||
Tengelytáv (mm) | 2345 | |||
Csomagtér (liter) | 170-845 | |||
Menetkész tömeg/terhelhetőség (kg) | 770-835 | |||
Üzemanyagtank kapacitás (liter) | 35 | |||
Gumiméret | 155/65 R13 | |||