Vezettük: Peugeot 1007 - Szezám tárulj!

Nehéz lenne beskatulyázni a Peugeot új modelljét, hiszen több mint tíz centivel rövidebb, mint a B-kategória egyik sikermodellje, a 206-os, de 3,5 centivel szélesebb és 1,9 centivel magasabb is nála. A jövőre érkező 107-esnél viszont jóval nagyobb. Ezért is 1007 a neve, ahol a két nulla egy végtelen jelet formál.

Nem a hagyományos kategóriákban indul az autó, hanem több kategória előnyeit próbálja meg összeforrasztani. Kicsi karosszéria, de kényelmes és variálható utastér a különlegességekre fogékonyaknak.

Olyan ellenfelek között kell helytállnia, mint a Renault Modus és az Opel Meriva. Minőségével pedig a MINI és a Mercedes A osztály ellen is harcba indul.

Csak négyen utazhatnak ugyan az autóval, de ők az ilyen méretű autókhoz képest nagyobb kényelemben. Négy különálló, alapvetően buszos jellegű ülés bújik meg a utastérben, melyek mindegyikét felnőtt utasokra méretezték. Az autó egyterűs formájának köszönhetően a fejtér bőséges.

Hála a sínen, 230 mm-es úton eltolható hátsó üléseknek, két 180 centis utas egymás mögött is jól elfér. Ilyenkor persze nem vihetjük magunkkal kedvenc kofferünket, de két kisebb utazótáska elfér.

Nemcsak hosszirányban mozgathatók a hátsó sor ülései, de egy egyszerű mozdulattal fel is billenthetők. Ilyenkor barátaink helyett a kisszekrény jöhet velünk, sőt ha csak egyedül kelünk útra, az anyós ülés lehajtásával a kerékpárt is vihetjük. A csomagtartó 178 litertől 1048 literig változtatható.

Az utastér többi részletét is a praktikusság jegyében alakították ki, fiókokat találunk az első ülések alatt és rakodórekeszeket alakítottak ki a padlóban és a hátsó oldalburkolatokban is. A jobb első ülés pedig asztalként is használható.

Izgalmas formák és vidám színek rajzolják barátságosnak és fiatalosnak az 1007 utasterét. Jó minőségű műanyagok, strapabíró kárpitok kerültek az autóba. Ahogy a hölgyek is változtatják hajszínüket, úgy a Peugeot 1007-nek sem kell ugyanolyannak mutatnia magát élete folyamán.

A Caméléo csomaggal ugyanis tíz perc alatt átalakítható az utastér, hogy akár naponta új hangulatú autóba ülhessünk. Ez persze szélsőséges eset, de a nagyjából 70 ezer forintból bárki vehet újabb csomagot autójához.

18 elemet, köztük az ülések középső részét, az ajtók szövet betéteit és több műanyag elemet egyszerű mozdulatokkal másikra cserélhetjük. Az autók azonos sötétkék színvilággal készülnek, ehhez párosítják a díszítő elemeket.

Háromféle motorral indul az 1007-es értékesítése, ezek közül kettő benzines és egy dízel. Az 1,4-es dízelmotor csak hagyományos ötsebességes kézi váltóval készül.

Ezzel szemben az 1,4-es benzines 2 Tronic kapcsolható automatával is kapható. A 109 lóerős 1,6-os benzines viszont csak a Citroën-nél Sensodrive-ként megismert erőátvitellel készül.

A 2 Tronic öt fokozattal dolgozik, használható automataként, de mi is válthatunk a váltókarral, vagy a kormány mögött elhelyezett fülekkel. Városban jobban használható automataként, mert kézi váltásnál egyes és kettes között kicsit lassú a rendszer. Országúton vezetve baráti a 2 Tronic viselkedése és élvezhető a kuplung nélküli váltogatás.

MŰSZAKI ADATOK
1.4
1.4
2 Tronic
1.6
2 Tronic
1.4 HDi
Lökettérfogat (ccm) 1360 1360 1587 1398
Hengerek / szelepek száma 4/8 4/8 4/16 4/8
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) 54(74)/5400 54(74)/5400 80(109)/5750 50(68)/4000
Max. nyomaték (Nm/ford.) 118/3300 118/3300 147/4000 160/2000
MENETTELJESÍTMÉNYEK
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) 15,6 17,8 12,6 16,7
Végsebesség (km/h) 165 165 190 160
FOGYASZTÁS
Átlagfogyasztás (l/100 km) 6,4 6,2 6,6 4,4
MÉRETEK
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) 3731/1826/1620
Tengelytáv (mm) 2315
Csomagtér (liter) 178/364
Menetkész tömeg/terhelhetőség (kg) 1140/414 1145/414 1216/380 1168/414


Szembeötlő, hogy az 1007-es más, mint B kategóriás testvérei. Amíg a 206-os és a 107-es kerekded, bohókás arccal keresi vevőit, addig az 1007 szögletesebb ruhát öltött. Ám ez nem unalmas, mint ahogy Karl Lagerfeld inge és zakója sem. Más.

Maradtak a márkaarculatért felelős húzott lámpák, a hatalmas nyílás a lökhárítón, és a méretes ütközőcsíkok. A formaiság alapvető eszköze, hogy a legnagyobb nyomtávra és tengelytávra törekedtek, amivel nemcsak az utastér mérte javítható, de az alapvetően magas építésű autó stabilitását is megalapozták.

A futómű kényelmes hangolású, de a 16 colos kerekkel párosítva sportosan is vezethető. Elöl McPherson rendszerű független kerékfelfüggesztést találunk alsó háromszög lengőkarral, hátul csatolt hosszlengőkarokat alkalmaznak.

Az autó ruháját, ahogy a divatbemutatókon a modellekét, az „ékszerek” hozzák versenyképes formába. Az ezüstszínű ajtónyitó kar és sínek, amelyek díszcsíkként találkoznak az autó hátulján.

Sínek? Igen sínek, hiszen az 1007-es igazi újdonsága, hogy tolóajtókon át lehet az utastérbe jutni. Szó se róla praktikusabbak, mint a hagyományos ajtók, nagyobb a beszálló nyílás (itt: 920 mm), amit nem csak az elöl ülők, hanem a hátsó utasok is értékelnek.

Sőt a tűzoltók is, akik a Peugeot felkérésére megvizsgálták az autót, majd arra a következtetetésre jutottak, hogy a tolóajtós autóból könnyebb az utasokat kiszabadítani baleset esetén.

Erre viszont tényleg csak súlyos balesetnél lesz szükség, hiszen az autó öt csillagos lett az Euro NCAP töréstesztjén.

Az 1007-es igazi életterén, zsúfolt városokban vehetjük leginkább hasznát a tolóajtónak, mert szűk parkolóhelyeken sem kell kecses kígyótestmozgással bekúszni a volán mögé.

Akkor eddig miért nem terjedt el személyautókon? A hagyományos ajtók egyszerűbbek és olcsóbbak is, és a jelenlegi technika csak a háromajtós modelleknél alkalmazható. Viszont éppen ezeknél a modelleknél lehet leginkább élvezni előnyeit, mert a háromajtósoknál nagy ajtót kellene alkalmazni

Motorok és drótkábelek mozgatják az 1007 ajtaját, ami két feltámasztással két sínben fut, de ha akadályt érez, azonnal visszakozik. Ha tankolunk, az elektronika azonnal zárja az ajtókat, így nem tud a töltőpisztolynak nekifutni. Ahogy a 807-eshez, ehhez is a Delfi gyártja a mozgató modulokat.

A nyitást vezérelhetjük a külső és belső kilincsekkel, és a műszerfalon lévő gombokkal. De ha úgy tartja kedvünk és egy kis varázslatra vágyunk, akkor elég Sésame tárulj! szavakat mély átéléssel kimondanunk és az utastér a járókelők csodálkozására feltárul. Ehhez azért nem árt, ha van nálunk egy az autóhoz kifejlesztett varázspálca, amit manapság távirányítónak hívnak.