3/45 Takarékos ötlet: a csomagtérajtó üvegből van, így olcsóbban gyártható, mintha fém kerete volna. A hátrány a magas rakodóperem
Takarékos ötlet: a csomagtérajtó üvegből van, így olcsóbban gyártható, mintha fém kerete volna. A hátrány a magas rakodóperem
Fotó megosztása:
5/45 Minőségi japán technológia, hatékony francia beszerzés, alacsony cseh munkabérek: az elméleti alapok kiválóak
Minőségi japán technológia, hatékony francia beszerzés, alacsony cseh munkabérek: az elméleti alapok kiválóak
Fotó megosztása:
6/45 Ami nem egyezik meg a C1-107-Aygo hármasban, az az optikai különválasztást szolgálja. Az autók 92 százalékban azonosak
Ami nem egyezik meg a C1-107-Aygo hármasban, az az optikai különválasztást szolgálja. Az autók 92 százalékban azonosak
Fotó megosztása:
7/45 3 és 5 ajtóval is négyszemélyes az Aygo. A benzines motor szabvány szerinti átlagfogyasztása 4,6 liter
3 és 5 ajtóval is négyszemélyes az Aygo. A benzines motor szabvány szerinti átlagfogyasztása 4,6 liter
Fotó megosztása:
9/45 Rómában életerős motorjával és a széria szervokormánnyal nagyon elemében volt az Aygo, a fordulókör átmérője csupán 9,46 méter
Rómában életerős motorjával és a széria szervokormánnyal nagyon elemében volt az Aygo, a fordulókör átmérője csupán 9,46 méter
Fotó megosztása:
10/45 Kimondottan a fiataloknak szól az Aygo vidámsága. Az Aygo így a márkához láncolhatja azokat, akik racionális érvek hatására aligha vettek volna Toyotát
Kimondottan a fiataloknak szól az Aygo vidámsága. Az Aygo így a márkához láncolhatja azokat, akik racionális érvek hatására aligha vettek volna Toyotát
Fotó megosztása:
11/45
Fotó megosztása:
13/45
Fotó megosztása:
14/45
Fotó megosztása:
15/45
Fotó megosztása:
17/45
Fotó megosztása:
18/45
Fotó megosztása:
19/45
Fotó megosztása:
21/45
Fotó megosztása:
22/45
Fotó megosztása:
23/45
Fotó megosztása:
25/45
Fotó megosztása:
26/45
Fotó megosztása:
27/45
Fotó megosztása:
29/45
Fotó megosztása:
30/45
Fotó megosztása:
31/45
Fotó megosztása:
33/45
Fotó megosztása:
34/45
Fotó megosztása:
35/45
Fotó megosztása:
37/45
Fotó megosztása:
38/45
Fotó megosztása:
39/45
Fotó megosztása:
41/45
Fotó megosztása:
42/45
Fotó megosztása:
43/45
Fotó megosztása:
45/45
Fotó megosztása:
Fotó megosztása:
Az emberek nem kis része nem tudja, vagy nem akarja megfizetni az egyre többet tudó és egyre drágább autókat. Ahol fizetőképes a piac, mint Németországban, ott ráadásul csúnyán elszaladtak az árak.
Például egy W 124-es Mercedes különösebb extrák nélkül nagyjából 50 000 márkába került, hasonló felállásban a mai E-osztály közel van 50 000 euróhoz, ami a duplája. Egy BMW 120d ára – középgazdag felszereltséggel – meghaladja a 30 000 eurót, az E39-es 530d-t nemrég még 67 500 márkától kapni lehetett.
Sokaknak annyi elég, hogy egy bejáratott autómárka szalonjában hagyják ott a kérdéses összeget, és egyszerűen „csak” megfizethető, gazdaságos, biztonságos városi autót szeretnének.
Pont olyat, mint a Toyota Aygo. Az Aygo műszakilag egyszerű, de a kor színvonalán álló, friss fejlesztésű autó. A miniket legnagyobbrészt a Toyota fejlesztette ki. A japánok tervezték például az új padlólemezt és a futóművet, a benzines motort, vagy a gyártósorokat is. A PSA a rendkívül fontos beszerzést végzi és az 54 lóerős 1.4 HDi turbódízel is az ő munkájuk gyümölcse.
2001-ben kötött szerződést a PSA Peugeot Citroën és a Toyota közös kisautó kifejlesztésére és gyártására. Ehhez mindjárt fel is építettek egy új gyárat a csehországi Kolinban. Az eredetileg tervezett 1,5 milliárd euró (372,5 milliárd forint) helyett sikerült 1,3 milliárdból kihozni az üzemet és az autókat.
Amikor a termelés felfut, évi 300 000 autó készülhet Kolinban, amiből 100 000-100 000-100 000 lesz C1, 107 illetve Aygo. Az arány adott, de nincs kőbe vésve. Ha valamelyik autóból ennél többre, a többiből pedig kevesebbre lesz igény, akkor a gyár eltérhet az egyenlő darabszámtól.
Eddig a Toyota névhez olyan erények kapcsolódtak, amik a racionális alapon autót vásárlókra hatnak: megbízhatóság, gazdaságosság, minőség. Az Aygóval a japán autógyártónak esélye nyílik, hogy azokat is elérje, akik aranyos, vidám, jópofa autóval lepik meg magukat. A számítások szerint az Aygo tulajdonosok 80-90 százalékának ez lesz az első Toyotája.
Az Aygóra egyáltalán nem mondhatni, hogy egy dermesztő perfekcionizmussal megalkotott egyenjapán gépezet. Formaterve a három testvérmodell közül a leginkább önálló, hátsó ajtói rövidebbek, mint a francia rokonokon. Belső tere viszont a kormányt leszámítva pont ugyanolyan, mint a 107-ben vagy a C1-ben.
Városi autókban szerintünk magától értetődő lenne a védőcsík a karosszéria oldalán és az első lökhárítóknak sem csak a sarkát kellene megóvni a sikálástól. A hatékonyabb védelem esztétikai okokból maradt le.
Hátul csak az ötajtós változatokban lehet kibillenteni az ablakot, a háromajtósban nem. A tekerős ablakmozgató szerkezettel vaskosabb volna az ajtó, ami értékes helyet rabolna, ráadásul többe is kerülne.
Kár, hogy a kormányt nem lehet tengelyirányban állítani, de ez a konkurensekben sincs másként. A magasságot beállítva a kilométeróra és – az alapmodellekből hiányzó fordulatszámmérő – együtt mozog a kormánnyal.
A műszerfal anyaga barátságos, a Toyota szerint nagyon könnyen tisztítható. Az anyagminőség átlagos ebben a kategóriában. Csak a hőmérséklet, a ventilátor és a levegőelosztás kapcsolói tűntek fel olcsóságukkal.
Súlyos melléfogás az alapmodellből kispórolt Isofix ülésrögzítés a hátsó üléseken. A két gyermekülést csak az osztott hátsó üléstámlás változatokban lehet alapáron Isofix csatlakozókba rögzíteni. A kapaszkodók hiánya nem zavart, de az első övek magasságállítását is kár volt kihagyni.
Fedeles kesztyűtartó nincs, de így legalább túlméretes mappákat is befogad a felfelé nyitott rakodóhely. Összesen 25 liternyi polcot, ajtótárolót és egyéb helyet rámolhatunk tele az Aygo belsejében. A legkisebb Toyota ebben is kiemelkedő.
Alig hittük el, de be tudtam hajtogatni magam Bessenyey Zoltán kollégám mögé, pedig mindketten jóval magasabbak vagyunk az átlagnál. Egy ekkora kocsiban már az is nagy szó, hogy elöl jól elfértünk, nemhogy egymás mögött. 180 centis magasságig elegendő a hátsó sor térkínálata.
Mivel dízelmotoros Aygót csak 2006 elejétől gyárt a csehországi TPCA (Toyota Peugeot Citroën Automobile), a menetpróbán benzines autókat vezettünk. A Toyota új motort fejlesztett ki az Aygóhoz, és a háromhengeres motorból sokkal többet kihozott annál, amit 998 köbcentitől remélhetünk.
Jó néhány konstrukciós leg fűződik az alublokkos és hengerfejes motor nevéhez. 67 kilós súlya a legalacsonyabb a szériaautót hajtó motorok között, 68 lóerővel és 93 Nm-rel a legerősebb az egyliteresek mezőnyében, 4,6 literrel szabványos átlagfogyasztása és 109 g/km-es szén-dioxod kibocsátása is a legkedvezőbb.
Maradtak még felső fokok, például a hengerek közötti 7 milliméteres távolság a legkeskenyebb a valaha sorozatban gyártott Toyota motorok között. A fejlesztők célja a Yaris egyliteres négyhengeresénél nagyobb nyomaték volt kis és közepes fordulaton, ezért is döntöttek 3 henger mellett. A kevesebb alkatrész a fogyasztást és a költségeket is leszorítja.
Két személlyel országúton és autópályán annyira meglepett a kis motor erőnléte, mintha a víziló legyorsulná az antilopot. A forgós motorral az Aygo kényelmesen hasít, főként városban, ahová eredendően szánják.
Egy hátrányát tapasztaltuk csak a háromhengeres motornak, ez pedig viszonylagos kiegyensúlyozatlansága. Alapjáraton a kipróbált autóban érezhetően bizsergett a kormány a motor rezgéseitől.
Ezt a tökélyre vitt egyliteres motorocskát nem kellett rövid váltóáttételekkel megtámogatni, a kettes hajszállal 100 fölé ér, hármasban körülbelül 148-as tempónál érjük el a leszabályozást. A váltóutakat szívünk szerint rövidebbre vennénk, de a váltó még így is jobb az átlagnál.
Mivel az M-MT automatizált kézi váltót is a Toyota adja be a közösbe, gázadás nélkül a fékről lelépve az Aygo kúszni kezd. A sebességeket nem lehet a kormány mögötti karral kapcsolni, mint a Citroën Sensodrive váltójával, M üzemmódban a választókarral matathatunk a fokozatok között.
Sokat hozzátesz a jó menetteljesítményekhez a kis súly. Az Aygo üresen 790-890 kilót nyom felszereltségtől függően.
Ez annál is nagyobb szó, mivel a Toyotának nem kell félnie az irányadó törésteszttől, nem a biztonság rovására könnyű az autó. Az Aygo a gyári mérések alapján négy csillagot kasszíroz majd az Euro NCAP teszten.
Ebben a kategóriában az Aygo az egyetlen autó, amely szériában szervokormányt kap. Az elektromotoros szervokormány 3 százalékkal csökkenti a fogyasztást a hidraulikushoz képest. A kormányszervo sebességfüggő, vezérlése a blokkolásgátló jeladóitól tudja, hogy mennyivel megyünk.
Ennél jobban nem lehetne kitolni a kerekeket a karosszéria sarkaiba, az Aygo tengelytávja 234 centi a 340,5 centis hossz mellett. A kisautó stabilitásának a kategórián belül igen szélesnek számító nyomtáv is sokat használ.
Országúton az Aygo olyan jó útfekvéssel és zajkomforttal ment, mintha nem is városi autónak szánnák. A McPherson rugóstagos első futómű a Yaris-éval rokon, a csatolt hosszlengőkaros hátsó új. A hosszlengőkarokat összekötő, fordított V-alakú acélelem átveszi a kanyarstabilizátor szerepét, így a súlyt nem növeli külön keresztstabilizátor.
Autópályán 150-nel már erősen a végsebesség közelében autóztunk, a zajszint mégsem volt bántó. Az első ülések a rövid ülőlaptól eltekintve bőven jobbak az árkategóriában kötelező minimumnál.
Kanyarban normálisan tartanak és a bemutatón megtett néhány száz kilométer során kényelmükkel sem volt semmi baj.
Hazai árakat még nagyságrendileg sem tudott mondani az importőr. A Toyota könnyebb helyzetben van a Citroënnél és a Peugeot-nál, mivel az év végére várható új Yaris nagyobb és várhatóan drágább lesz elődjénél, így van hová pozícionálni a cseh gyártású kiskocsit az októberben megkezdődő forgalmazásig.
Fél évvel az értékesítés kezdete előtt még az alapfelszereltség is kérdéses, de nagyon valószínű, hogy a legolcsóbb Aygóban is lesz két első légzsák, blokkolásgátló és elektronikus fékerő-elosztó, illetve szervokormány.
Sok önálló extrával és többféle extracsomaggal lehet feldobni az Aygót. Van köztük zenei csomag 2-2-2 első, hátsó és magas hangszóróval, CD-s rádióval, és külön bemenettel mondjuk MP3 vagy minidisc-lejátszóhoz.
A sportos extracsokorban ködlámpa, fordulatszámmérő és 14 colos alufelni jár, de a gumiméret könnyűfém felnivel is pont ugyanakkora mint az acél keréktárcsával: 155/65 R14.
Felszereltségtől függetlenül a Toyota minden Aygóhoz 3 év vagy 100 000 kilométeres garanciát ad, a galvanizált lemezekkel a gyár 12 éves átrozsdásodás elleni garanciát biztosít. Akármilyen könnyed, tágas és barátságos is az Aygo, várhatóan jó minőségével, megbízhatóságával, absztinens és pörgős motorjával igazi Toyota marad. Ettől olyan jó.