Kérésünk meghallgatásra talált és a kétliteres benzines GT után kipróbálhattuk a 150 lóerős dízelmotorral szerelt változatot is. A JTS motort erőtlennek találtuk és látatlanban már akkor a dízel, vagy még inkább a hathengeres benzines mellett tettük le a voksunkat.
Most bebizonyosodott, hogy teljes mértékben igazunk volt, de jósdát mégsem nyitunk a közeljövőben. Lassan kezdünk hozzászokni, hogy a nagy ütemben fejlődő dízeltechnika a sportautók és a kupék piacára is betör.
Az Alfa GT sportos és gyönyörű formáját tökéletesen eltalálták, ehhez nagyon értenek az olaszoknál, most a Bertone stúdiót lehet dicsérni. Aki tud a 3,2 literes Alfa motor létezéséről, az mindjárt a V6-ost képzeli a motorháztető alá, de a tesztautó nem szolgál hathengeres motorral.
Miután az egyén feldolgozza a kapott információt, miszerint négyhengeres dízelmotor lapul a GT orrában, enyhe csalódottság látható az arcán, és ha nem ajánlunk fel egy kört, akkor biztosan így is fog távozni.
Igaz, a dízel GT nem erejével és a sebesség mámorító érzésével kápráztat el, inkább kifinomult működésével. A kétliteres benzinesnél 15 lóerővel szerényebb a ménes létszáma, viszont nyomatékban jócskán a dízel felé billen a mérleg nyelve. A 305 newtonméteres nyomaték sokat nyom a latba, és ha nem a 100-ig tartó gyorsulást vizsgáljuk, akkor biztosan el is dönti a játszmát a két változat között, mégpedig a dízel javára.
Mivel már 2000-es fordulaton rendelkezésre áll a maximális nyomaték, nem kell állandóan magas fordulaton tartani a motort ahhoz, hogy dinamikusan haladhassunk célunk felé. A gázpedálra szinte úgy reagál, mint egy benzines, 2 és 4 ezer között kifejezetten jól forog. Álló helyzetből egyébként 9,6 másodpercig tart 100 km/órás sebességre gyorsulni, a végsebesség pedig 209 km/óra.
A dízelmotor tökéletesen illik az Alfa elegáns külsejéhez, viszonylag finoman jár, vonulásra tökéletes. Persze nem ez a legfőbb erénye, hanem inkább a nagy sebességnél is kedvező fogyasztás. Az utazótempó messze a megengedett maximális sebességhatár felett van, ahol ráadásul még a menetzajok sem erősödnek meg túlzottan. 170-es tempónál 3000-es fordulaton jár a motor, innen még jó ütemben gyorsulhatunk tovább.
A kezdeti idegenkedés a dízelekkel szemben, részünkről teljesen elmúlt mára, mivel eddig szinte kizárólag pozitív tapasztalatokat szereztünk ezen a téren. Ráadásul az Alfa dízelmotorjai egytől-egyig kiválóak, és kevésbé sportos hangzásukon kívül nincsenek hátrányban a benzinesekkel szemben. Sőt!
A jóval kedvezőbb fogyasztás, a nagyobb nyomaték és jobb rugalmasság csak a legnagyobb benzines fanokat nem képes meggyőzni. De a 150 lóerős, 16 szelepes 1,9 JTD M-Jet motort már dicsértük eleget.
A GT-től dízelként sem áll távol a sportos haladás, amihez a futómű is viszonylag jó alapot teremt. A korábbi Alfa tesztautókra jellemző futóműkopogást sikerült majdnem nullára redukálni, a felfüggesztés beállítása valahol a kényelmes és sportos között van félúton.
Felgyűrődött utakon, apróbb úthibákon néha kicsit raliautós érzés fogott el bennünket, mivel ilyenkor hajlandó kicsit pattogósba átmenni a futómű. Valószínűleg tőlünk nyugatra ilyen típusú úthibával még nem találkoztak. Bő gázzal, kikapcsolt kipörgésgátlóval indulva sem tépázza a kormányt a két első kerék, bár képes alaposan berezonálni, kevésbé szimpatikus hangok kíséretében.
Hatsebességes váltó kapcsolódik a Multijet dízelmotorhoz, amely jól illeszkedik az autó karakteréhez. Nem túl pontos, de viszonylag gyorsan kapcsolható, ráadásul nem is kell túl gyakran használni, mivel elegendő nyomaték ébred már kis fordulaton is.
A belső kevesebb újdonságot tartogat a csodaszép külső után, és az sem a véletlen műve, ha az ülésbe huppanva déja vu érzésünk támad. A műszerfal és a középkonzol a facelift előtti 147-esből való, ami elegendő sportossággal bír még ebben az autóban is. Sokat dob a képen az ajtók bőrborítása és a bőrülés, ami rendkívül szépen kidolgozottnak tűnt.
Az üléspozíció legalsó állásban is kicsit magas, de elképzelhető, hogy máskülönben az alacsonyabb termetűek nem látnának ki a kicsire vett oldalablakokon. Az első üléseket szűkre szabták comb és válltájékon is, cserébe viszonylag jól tartanak kanyarban. A kormányon alapáron megtaláljuk a rádióvezérlést, valamint a tempomat bajuszkapcsolóját is.
Distinctive felszereltség mellett szériában kapjuk a BOSE hifirendszert, amelyhez erősítő, mélysugárzó és MP3-as CD lejátszó is jár. Gyönyörűen szól, jöhet Pavarotti, vagy a kevésbé igényes olasz DJ-k bármelyike.
Meglepő, hogy az ideális első üléspozíció mögött még hátul is marad hely az utasoknak.
Persze ha igazán áterezzük az olaszos stílust, akkor nem felnőtt férfiakat tuszkolunk be, hanem csinos, törékeny hölgyeket és a kaszinó felé vesszük utunkat.
Itt nem árt, ha udvariasságunkat is megcsillogatjuk, mivel a be- és főleg a kiszállás nem egyszerű feladat egyedül. A kisméretű hátsó ablak nem alkalmas kifelé bámészkodásra és nyitni sem lehet őket.
A csomagtérajtó viszont az ablakkal együtt nyílik, így tág nyíláson tölthetjük fel a 320 literes csomagteret. Praktikus részletekben nem szűkölködik az utastér sem, van térképzseb, pohár- és kesztyűtartó, illetve egyéb apró rekeszek is találhatóak elszórva.
A GT legalább olyan hatásos győzelmet könyvelhet el, mint Julius Caesar a zelai csata után, és szinte az is biztos, hogy hasonló szépségű, dízelmotorral szerelt kupét ennyi pénzért nem kapunk máshol. Ez nem jelenti azt, hogy olcsó lenne a dízel GT, mivel az alapváltozat 8 millió forintba kerül, a tesztelt Distinctive modell pedig 8,5 millió forintba.
A GT jelenleg az Alfa Romeo paletta legigényesebb tagja, minőségileg kiemelkedik a többi modell közül. A kétliteres benzineshez képest 150 ezer forinttal kell többet fizetnünk az M-Jet JTD-ért, de mindenképpen megéri. Aki nem hiszi, járjon utána!
MOTORADATOK | |
Lökettérfogat (ccm) | 1910 |
Furat x löket (mm) | 82 x 90.4 |
Hengerek / szelepek száma | 4 / 16 |
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) | 110 (150) / 4000 |
Max. nyomaték (Nm/ford.) | 305 / 2000 |
MENETTELJESÍTMÉNYEK | |
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) | 9,6 |
Végsebesség (km/h) | 209 |
FOGYASZTÁS | |
Város (l/100 km) | 8,7 |
Lakott területen kívül (l/100 km) | 5,4 |
Vegyes (l/100 km) | 6,7 |
CO2 kibocsátás (g/km) | 178 |
MÉRETEK | |
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) | 4489 / 1763 /1355 |
Tengelytáv (mm) | 2596 |
Csomagtér (liter) | 320 |
Menetkész tömeg/terhelhetőség (kg) | 1365 |
Üzemanyagtank kapacitás (liter) | 63 |
Gumiméret | 205 / 55 R 16 |
ÁR, KÖLTSÉGEK | |
Alapár (forint) | 8 480 000 |
Konkurensek (forint) | Mercedes CLk 220 CDI: 11 911 000 |
Mazda RX-8 Challenge Leather : 8 849 900 | |
BMW 320 Cd Coupé: 9 480 500 | |
Mercedes C Sportcoupé 200 CDI: 8 074 000 | |
Tesztelt autó ára (forint) | 8 800 500 |
A szériafelszereltség fontosabb tételei | Hat légzsák, ABS EBD-vel, távirányítású központizár, elektromos ablakok és tükrök, szervokormány, fedélzeti számítógép, kétzónás automata klíma, bőrborítás, ülésfűtés, tempomat, 16″ könnyűfém felni |
ÉRTÉKELÉS | |
a vezess.hu véleménye | Gyönyörű formaterv, kiforott dízelmotor. Az Alfa GT jó bizonyíték arra, hogy van értelme a dízellel szerelt kupéknak. |
Pontszám (max. 10) | 8.25 pont |