Úgy hírlik, a jenkik egyenes emberek és praktikus szemmel nézik a világot. Egy jól csengő márkanévtől önmagában még nem hatódnak meg, az autó legyen praktikus és kényelmes. Az embléma nem olyan fontos, az ár/érték arány annál inkább.
Elvárják, hogy egy autó mindenben a kezük alá dolgozzon, a részletek kifinomultsága és az utastéri anyagok minősége nem hozza lázba őket. A Tucson elsősorban Amerikának szól, így a műanyagok ebben a 6,3 milliós autóban tényleg lehetnének szebbek, de a tengerentúlon emiatt senki nem izzadja össze a párnacihát.
Odaát a Tucson alapján az sem nagy baj, hogy az alapáron járó kazettás rádiót 1987-ben már simán beszerelhettük volna a kardánboxba, amivel az 1200-es Zsigulit extráztuk. A rádió szól, kezelése egyértelmű, nincs is vele komolyabb baj, csak ma már nem itt tart az autóipar. A fejegység elmaradott, de nosztalgikus hangulata miatt mégsem zavart annyira. Sajnos a nosztalgia az öregedés csalhatatlan jele, állítólag. A rádióhoz jól jött volna a távvezérlés a kormány melletti konzolról vagy a kormánykerékre szerelt gombokkal.
Nagyon jó a helykihasználás a csupán 432,5 centis autóban. A tágasság elöl magától értetődő, de hátul is meglepően sok a hely a lábnak, a térdnek és a fejnek is. Körülményesen lehet csak beállítani az üléshelyzetet, de érdemes forgatni a tekerőket, mert a végeredmény a jó üléspozíció. Az ülések elöl kényelmesek, magas utasoknak hátul túl erősen be kell hajlítaniuk a lábukat, mert az ülés alacsonyan van. A hátsó üléstámla dőlésszöge állítható.
Alaphelyzetben 325 literes a raktér. Ha bővíteni kell a csomagtartót, akkor a Tucson megnyerően igényesnek bizonyul. A 60:40 arányban osztott háttámla előredöntésekor az ülőlap lesüllyed, mint például a Corolla Versóban, a Honda Jazzben vagy a SEAT Alteában, és jól használható, sík felület jön létre. Soroljuk a csomagtér egyéb előnyös vonásait: a hátsó szélvédő és az ötödik ajtó külön nyitható, a háttámlákon kis fogasokra akaszthatjuk a szatyrokat, csomagtérháló és 12 voltos aljzat is van. A Tucson alapáras felszerelése a 75 kilós teherbírású tetősín, nagyon szimpatikus, hogy nem húzzák le külön az embert.
12 V-os csatlakozó a hátsó és az első utasok keze ügyében is van, rakodóhelyből is bőséges a felhozatal. A kartámasz alatti tárolóhely műanyaga lefelé lóg ki a közepesnél gyengébb általános anyagminőségből és belecsúszik a silányba. A gyengébbek kedvéért az elöl széria ülésfűtés bal oldali kapcsolójára ráírták, hogy LH, a jobboson pedig RH felirat díszeleg. Mi lehet ennek az oka? Be ne pereljük a gyárat dollármilliókra, hogy jelzés híján a jobb oldalival akartuk fűteni a bal első ülést, és a félreérthető kapcsoló miatt megfáztunk?
Lenne még mit csiszolni a dízelmotor zajszintjén és főleg a fogyasztásán. Persze a szorgos koreai fejlesztőkről nem tételezzük fel, hogy megléptek a laborból és monitorok elől, karaoke partik mocsarába ölvén tehetségüket, de jelen állapotában a négyhengeres dízel nem az igazi. Kicsit olyan, mintha ló helyett ökrökkel szántanánk. A motor erős, mint a barom, 1500-as fordulattól jól húzza az igát, de bőgése betölti a határt és csípőseket szellent: csak az Euro 3-as normának felel meg és felárért sincs hozzá részecskeszűrő.
Két fokozat között arasznyi utat tesz meg a váltókar, ráadásul pontatlanul és ragadósan jár. Határozatlan megvezetése miatt a kart nehéz betuszkolni a fokozatokba, néhány francia autóban látunk ennyire pocsék váltót. Budapesten könnyű dolgunk volt a Tucsonban. A magas üléshelyzetből messzebbre látunk a személyautókban bóklászóknál, az autó masszív hatása miatt nem vágnak be elénk minden percben. A jó gyorsulás, a dízelmotor rugalmassága és a nagy tükrök könnyűvé teszik a sávváltásokat.
Parkolni sem gond, a koreai szabadidőautó áttekinthető és kellően fordulékony, csak a vastag első tetőoszlopok zavarnak. A fényezetlen lökhárító betölti eredendő funkcióját: nem hagy rajta rusnya és költségesen javítható nyomokat egy másik lökhárító. Autópályán 150-160 a felerősödő menetzajok ellenére utazótempó volna, ha a szabályok engednék. A motorhang határozott, de nem vészes, a szélzaj egy magas építésű szabadidőautóban alacsony, a futóműnek pedig nem feladat stabilan tartania az irányt.
Ha muszáj, a Tucsont lehet gyorsan vezetni, de sportosan nem. Futóműve nagyon rossz úton alaposan összerázza az utasokat, de kanyarban legalább nem ijeszt ránk. Az oldaldőlés és a stabilitás van olyan jó, mint egy átlagos személyautóban. Rossz pont az érzéketlen kormányzás, jó pont a szériában adott menetstabilizáló elektronika.
Nem szabad túlságosan vérmes reményekkel nekiindulni a terepnek a Tucsonnal. A Hyundai összkerék-hajtása az elektronikusan vezérelt lamellás kuplunggal egyszerű, de a célnak megfelel. Kipörgő első kerekekkel a nyomaték egy részét automatikusan hátraosztja a lamellás kuplung. A Tucson többet nyújt az összkerekes minimálprogramnál, gombnyomásra 50:50 fix arányban zárható a hajtás a két tengely között.
Jók a terepszögek elöl és hátul, a 19,5 centis hasmagasság szintén kellően nagy. A Hyundai futóműve a szabadidőautós jelleg miatt hosszú távon talán jobban viseli az úthibákat, mint egy sima személyautóé. Bár a Hyundai és a Kia közül a Hyundai-t pozícionálja magasabbra a konszern, Magyarországon a Hyundai Tucson ára százezrekkel alacsonyabb a testvérmodellért, a Kia Sportage-ért elkért összegnél.
A Tucson felszereltsége gazdag, minden lényeges biztonsági és kényelmi tétel alapáron jár, kezdve a hat légzsákkal és az ESP-vel, de széria az ülésfűtés és az automatikus klímaberendezés is. Olcsó utastér, de jórészt nyugati színvonal, sok hely, jó úttartás, nem is koreai, hanem kínai dömpingáron: erre elvileg nemcsak Észak-Amerikában harapnak rá az emberek.
Műszaki adatok – Hyundai Tucson 2.0 CRDi | |
MOTORADATOK | |
Lökettérfogat (ccm) | 1991 |
Furat x löket (mm) | 83 X 92 |
Hengerek / szelepek száma | S4/16 |
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) | 83(113)/4000 |
Max. nyomaték (Nm/ford.) | 245/1800-2500 |
MENETTELJESÍTMÉNYEK | |
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) | 13,8 |
Végsebesség (km/h) | 168 |
FOGYASZTÁS | |
Város (l/100 km) | 9,2 |
Lakott területen kívül (l/100 km) | 5,9 |
Vegyes (l/100 km) | 7,1 |
CO2 kibocsátás (g/km) | 187 |
MÉRETEK | |
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) | 4325/1795/1730 |
Tengelytáv (mm) | 2630 |
Csomagtér (liter) | 325 |
Menetkész tömeg/terhelhetőség (kg) | 1685/535 |
Üzemanyagtank kapacitás (liter) | 58 |
Gumiméret | 215/65 R16 |
ÁR, KÖLTSÉGEK | |
Alapár (forint) | Hyundai Tucson Style 4WD 2.0 CRDi: 6 262 000 |
Konkurensek (forint) | Kia Sportage 2.0 CRDI EX 4X4: 6 999 000 |
Toyota Rav4 2.0 D-4D Sol: 8 650 000 | |
Honda CR-V 2,2 CTDi ES: 8 207 000 | |
Tesztelt autó ára (forint) | |
A szériafelszereltség fontosabb tételei | 16 colos alufelni, ABS, ESP, 6 légzsák, automata klíma, ülésfűtés, tempomat, el. ablakok elöl-hátul, el. tükrök, tetősín, első ködfényszóró, automatikus lámpakapcsolás |
ÉRTÉKELÉS | |
a vezess.hu véleménye | Amerikában, ha egy autó jó és ára kedvező, belefér pár elmaradott részlet. Ami odaát fontos, abban a tágas, kényelmes és okosan megtervezett Tucson nagyon jó. A dízelmotor és a kézi váltó őket nem érinti, az olyan lett, amilyen. |
Pontszám (max. 10) | 7,75 pont |