Milyen autót válasszon egy háromnál több gyermekes család? Kompakt egyterűből több is kapható 6 illetve 5+2 üléssel. Tágasak, biztonságosak, kényelmesek, de dízelmotorral túl sokba kerülnek, a benzineseknek meg az erőnléte és a fogyasztása ellenszenves.
Egy Renault Kangoo jellegű autó bőven megtenné. Ez a kategória elérhetőbb, a csomagtér hatalmas és az olcsó műanyagos utastér kevésbé érzékeny a kisebb malőrökre, csokis kezekre, kiborult cumisüvegekre.
A műanyaggal bőségesen védett karosszéria nem jön zavarba egy kis sikálástól falon, oszlopon, másik lökhárítón. A bumfordian kedves design valószínűleg bejön az egész családnak.
Nosza, netre fel, kinek van plusz egy üléssoros autója ebben az osztályban? A listáról szép lassan kihúzhatjuk a legtöbb autót, a végén megmarad a Fiat Doblo Family és a Volkswagen Caddy Life. Utóbbinál 168 000 forintot kell felárként befizetni a 6-7. ülésért. A Doblóhoz a teszt apropója, a harmadik üléssor szériában jár.
Az egyterűkhöz képest a Doblo esetében nem kell olyan sokról lemondanunk. Az utastér majdnem annyira jól variálható, mint a kompakt egyterűké, a középső sorban mindhárom ülés külön előrebuktatható. Bár kivenni nem lehet őket, felhajtásukkal is nagyon sokat bővül az eleve bődületes csomagtartó.
A tesztautó különlegessége és igazi újdonsága a leghátsó üléssor volt. A masszív padot csak egyben lehet kiemelni és betenni. Eltávolításának jobb kettesben nekifogni, beemelni pedig végképp két embernek érdemes.
Nyurga felnőtteknek a harmadik sor alkalmatlan, itt gyermekeknek érdemes helyet foglalni. A többi ülésen viszont a kosármeccsre utazó az ötfős kezdőcsapat minden tagja elfér. Jó a belső szélesség, nagyon jó a hátsó lábtér és egyenesen pazarlóan bőséges a fejtér.
Mindegyik ülésen 3 pontos öv és állítható fejtámla védi az utasokat, ahogy kell. A csomagtérbe beszerelt ülések alatt külön gyűrűkbe rögzíthetjük az üléspad előrehajtásához kiszerelt fejtámlákat.
Az Euro NCAP törésteszten elvárás, hogy az autó figyelmeztesse a vezetőt és az első utast az öv bekötésére. A Doblo esetében a Fiat nem bízta a véletlenre a dolgot és beszerelt egy olyan rámenős vijjogót, amitől a holtak is felébrednek.
Három üléssorral a csomagtér szinte megszűnik létezni, zacskókba és kisebb hátizsákokba pakolva lehet csak kihasználni a maradék helyet. A pad előredönthető, így kiszedése nélkül is normális csomagteret kapunk.
Ha elég öt ülőhely, akkor a csomagtér 750 literes. Ez a szám talán nem mond eleget a csomagtartó nagyságáról. 750 liter majdnem a háromszorosa egy Puntóénak. Hintaló, kempingágy, gumicsónak, sátor, műanyaghéjas gigabőrönd, egyszerűen minden befér.
A Doblo csomagtartón túli tárolókapacitása díjat érdemelne. Az ajtóban jól elfér a másfél literes ásványvíz, fejünk felett széles polcra pakolhatunk. A magasra költözött váltókar révén telerámolhatjuk a két első ülés közötti árkot, a kesztyűtartó felett még polc is van.
Csak a rádió ne volna! A CD-s rádió pozitív vonása, hogy csak 25 000 forinttal kerül többe az alapáron járó kazettásnál. A hangminőség csapnivaló, de ezt még lenyelnénk. Az a baj, hogy a hangerő szabályozására odabiggyesztett mütyür gombokat irritálóan nehéz használni. Normál sebességnél ráadásul 34-40-re kell felnyomkodni a hangerőt, hogy értsük a műsort.
Autórajongóként úgy gondoljuk, hogy lóerőből sosem elég, de a Doblóhoz nem hiányzott erősebb motor. A 105 lóerős dízel 205 Nm-t ad le, ami egy ekkora turbódízeltől nem sok, de ehhez a kocsihoz kényelmesen elég.
Országúton határozottan előzhetünk, autópályán a motor ügyesen dacol a nagy homlokfelülettel és a menetszéllel, 150-nél nyugodtan utazunk vele. Városban a szinte alapjárattól használható nyomaték miatt könnyű jól haladni.
1750-től él a maximális nyomaték, de ennél kisebb fordulaton sem fullad letargiába a Doblo mozgása. A motor és a váltó összehangolásán is az egész autóra jellemző harmóniát érezni, az áttételezés jól eltalált.
Lelkiismeretünk viszonylag nyugodt lehet: a motor megfelel az Euro 4-es károsanyag-kibocsátási szabványnak. Részecskeszűrő nincs, de megléte Európa legnagyobb részén még nem volna érv.
A Doblóban az is jó, hogy tervezői nem akartak atomerőmű-vezérlőtermet csinálni az utastérből. Nincsenek al- és főmenük, minden egyértelműen használható, emberbarát kialakítású. A fűtő-szellőztető rendszer használata ennél nem is lehetne átláthatóbb.
Elöl az apró kartámasz alig tölti be funkcióját, a keskeny kartámláról könnyebb lecsúszni könyökünkkel, mint megmaradni rajta. A vezetőülés az állítható deréktámasszal puha, de kényelmes. A jó üléshelyzetnek köszönhetően nem fáradunk el idő előtt, az ülés magassága elöl-hátul külön belőhető.
Részben a magasra emelt, a kormány közelében könnyedén mozgatható váltó teszi, hogy a Doblót könnyű vezetni. Karosszériája optimálisan áttekinthető, még a vastag első tetőoszlop sem takar ki túlzottan sokat a külvilágból. A műszerfal csontkemény műanyaga a váltókar alatt nyomja az ember térdét hosszú úton, bár ez testalkattól is függhet.
A harmadik üléssortól meredek utcában tolatva nagyon keveset látni. Ilyenkor végképp a méretes tükrökre hagyatkoztunk. A Doblo tükrei jók és a kézi állítással hamarabb beállítottuk őket, mintha villanymotorral tettük volna.
Vizes úton erős a gördülési zaj, ezt betudtuk annak, hogy a Doblo eredetileg kisáruszállítónak született, nem pedig személyautónak. A motorhang nem zavaró, a közös nyomócsöves dízelmotor járása csak hidegen érdes.
Kanyarban a puha rugózás szokatlanul erős oldaldőlést eredményez. A Doblo nagyon erősen megdől, de nem művel semmi gonoszat. Ha nem félünk az oldaldőléstől, cserébe viszonylag gyorsan vehetjük a kanyarokat.
A biztonsági és a kényelmi felszereltség is hiányos. Az akciókkal túlfűtött magyar piacon ebben az árkategóriában a legtöbb ügyfél valószínűleg elvárja az ajándék légkondicionálót, ha már a széria 235 000 forintba kerül.
Az oldallégzsák is ráfér a Doblóra 90 000-ért. A Doblo azon autók közé tartozik a Fiat konszernen belül, amelyek gyengén szerepeltek az Euro NCAP törésteszten és csak három csillagot kaptak: Alfa 147, Doblo, új Panda. Csak a Stilo távozott emelt fővel és 4 csillaggal. Teherautós gyökerei ellenére a Doblóhoz elérhető az ülésfűtés 40 000 forintos felárért, de csak a vezető oldalán.
MOTORADATOK | |
Lökettérfogat (ccm) | 1910 |
Furat x löket (mm) | 82,0×90,4 |
Hengerek / szelepek száma | S4/8 |
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) | 77 (105)/4000 |
Max. nyomaték (Nm/ford.) | 205/1750 |
MENETTELJESÍTMÉNYEK | |
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) | 13,2 |
Végsebesség (km/h) | 165 |
FOGYASZTÁS | |
Város (l/100 km) | 7,6 |
Lakott területen kívül (l/100 km) | 5,0 |
Vegyes (l/100 km) | 5,9 |
CO2 kibocsátás (g/km) | 157 |
MÉRETEK | |
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) | 4159/1714/1810 |
Tengelytáv (mm) | 2566 |
Csomagtér (liter) | n.a. 750-3000 |
Menetkész tömeg/terhelhetőség (kg) | 1410 |
Üzemanyagtank kapacitás (liter) | 60 |
Gumiméret | 175/70 R14 |
ÁR, KÖLTSÉGEK | |
Alapár (forint) | 4 285 000 |
Konkurensek (forint) | Mercedes Vaneo 170 CDI Family, 6 495 000 |
Opel Zafira Comfort 2.0 DTI, 5 249 000 | |
Renault Gr. Scénic Auth. 1.5 dCi 100, 5 070 000 | |
VW Caddy Life 1.9 TDI 7 ülés, 5 352 000 | |
Tesztelt autó ára (forint) | |
A szériafelszereltség fontosabb tételei | ABS, vezető és utas oldali első légzsák, ködfényszóró, harmadik üléssor, tolóajtó mindkét oldalon, távirányítós központi zár, elektromos ablakemelők elöl, rádiósmagnó, kartámasz a vezetőüléshez |
ÉRTÉKELÉS | |
a vezess.hu véleménye | Megkockáztatjuk, hogy 4 285 000 forintból nem lehet jobb és gazdaságosabb családi autót találni a dízel Doblo Familynél, főleg nem ötnél több főre. Kedvező ára ellenére átlagon felülit nyújt kategóriájában. |
Pontszám (max. 10) | 7,75 pont |