Vezettük: Citroën C1 - Árban C3

A PSA konszernnél mostanában a kisautó a divat. Peugeotból ott az 1007-es, a Citroënből pedig a C2. Mindkettő pirinyó, mégis jönnek az újabb városi kisautók.

A Toyotával kötött együttműködés keretében a csehországi Kolinban 1,5 milliárd euróból egy olyan üzemet húztak fel, ahol a három márka együtt gyárt autót, évi maximum 300 ezer példányszámban.

Az igazsághoz hozzátartozik, hogy a C2 nem ért el komoly sikereket, és az is, hogy Európában a supermini szegmens az összeladások 35 százalékát teszi ki. A C3 a Citroën szerint a maga 267 000 darabos jegyzett eladásával Nyugat-Európában a legnépszerűbb autónak számított saját kategóriájában.

Szóval elfér még egy autó, ráadásul rendkívül kis helyen. A C1-es pontosan 3,43 méter hosszú, 1,63 m széles és 1,47 m magas. Van három- és ötajtós változat, és az 1 literes benzines mellett lesz 1.4-es HDi is.

Sokan osztják a véleményt, hogy a Citroën, Toyota, Peugeot trióból a C1-es rendelkezik legaranyosabb formával. Elöl nagy szemekkel bámul a világra, hátul pedig egy gusztusos, függőleges lámpatestben végződik, kicsit smart jellegűen.

A háromajtóst nézve nemigen képzelhető el, hogy elfér még egy hátsó ajtó is a C1-re, pedig igen. Ez közvetlenül a kocsi végénél záródik, és mivel az ajtó a C-oszlop szerves része, messziről úgy tűnik, mintha nem is lenne rajta ajtó.

A hátsó oldalablakok az ötajtóson csak billenthetőek, a háromajtóson teljesen zártak. A csomagtérbe a mélyen lehúzódó hátsó szélvédő felhajtásával pakolhatunk. Fémes rész nem emelkedik az üveggel, de ez nem akadályoz a csomagtérhez való hozzáférésben. Ennek oka, hogy gyakorlatilag nincs mihez hozzáférni, a 139 literes űrtartalom (a 3 ajtósnál 130 liter) egy körülbelül 30 cm széles lyukat jelent az ülések mögött.

A kalaptartó eltávolításával plusz 60 litert nyerhetünk felfelé, a hátsó ülések előredöntésével pedig egészen 751 literig bővíthető a rakodótér.

Ezzel ellentétben az utastér páratlanul praktikus. A tágas első térképzseb mellett a hátsó ajtón is található hasonló pakoló alkalmatosság, a középkonzolon pedig két tágas rekesz, és két pohártartó is szolgálja a kényelmet.


Elöl kényelemesen el lehet férni fej- és lábtér tekintetében egyaránt, a kormány magasságában állítható a műszeregyüttessel együtt. Hátul sem kell nyomorogni, a hosszú tengelytáv a mérethez képest tágas teret kínál. Az anyagok jobbak a vártnál, akárcsak az összeszerelés minősége.

Alaphelyzetben ABS és két első légzsák jár a C1-hez, az oldallégzsák, az elektromos szervokormány csak a legmagasabb felszereltségű modellben széria, akárcsak az Isofix gyermekülés rögzítési rendszer.

Most már azt is tudni lehet, hogy az EuroNCAP törésteszten sikerült elérni a négy csillagot C1-nek, így nyugodt szívvel ülhetnek az autóba, akik fontosnak tartják ezt a mérési módszert.

Kulturált viselkedést tesz lehetővé a futómű. Rövid hossza ellenére a C1 rendkívül stabilnak tűnt az utakon, amihez a 2340 milliméteres tengelytávon kívül a McPherson rendszerű első felfüggesztés is hozzájárult. Hátul csatolt hosszlengőkaros futóművet találunk.

Elöl tárcsa, hátul dobfékek lassítják az autót, a 14 colos kerekekre 155/65-ös abroncsok kerülnek gyári első szerelésként. A pirinyó autó mindössze 800 kilogramm körül nyom a mérlegen. A 68 lóerős benzines változatot próbálhattuk ki, ami így egészen fürgének tűnt.

Hagyományos ötsebességes kézi váltóval 13,7 másodperc alatt, SensoDrive-val 14 másodperc alatt gyorsul százra a 3 hengeres benzines, a végsebesség mindkét váltóval 157 km/óra.

Mind a 68 lóerős benzines, mind az 55 lovas 1,4 HDi teljesíti az Euro 4-es károsanyag-kibocsátási normát, és fogyasztásuk közel azonos. Városban minkét motor 5,5 liter körül eszik, vegyesben és országúton nagyjából fél literrel kedvezőbb a dízel fogyasztása.

Városi kisautóról lévén szó nem érdemes hosszú utazásokba bocsátkozni a C1-gyel. Ugyan könnyen viszi a 130-as tempót, a háromhengeres motor ilyenkor már meglehetősen hangosan jár.

Ez alaphelyzetben is igaz, egy négyhengereshez képest a motor jóval alacsonyabb menetkomfortot képes csak nyújtani.

A benzines motorral szerelt változatokhoz kaptunk egy előzetes árlistát, ami valószínűleg már a véglegeshez nagyon hasonló árakat tartalmaz. Sajnos az ár nem igazodik az autó méretéhez. Ezek szerint a 3 ajtós alapváltozat regisztrációs adóval együtt 2 169 000, az ötajtós 2 244 000 forinttól indul majd.

Az ötajtós SX elektromos szervokormányt, oldallégzsákokat, Isofix rögzítést, színrefújt kilincseket és tükröket, valamint oldalsó védőcsíkokat tartalmaz pluszban. Ezért a modellért valószínűleg 2 594 000 forintot kell majd kifizetnünk.

Magyarországra június közepén érkezik a Citroën C1, ezzel szemben a Peugeot 107 csak jövőre. Erre az évre összesen 25 ezer darab C1 eladását reméli a konszern Európában.


Műszaki adatok
1.0i
Hdi 55
MOTORADATOK
Lökettérfogat (ccm) 998 1398
Furat x löket (mm) 87,5×83,0 91,0×82,5
Hengerek / szelepek száma S3/12 S4/8
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) 50(68)/6000 40(55)/4000
Max. nyomaték (Nm/ford.) 93/3600 130/1750
MENETTELJESÍTMÉNYEK (SensoDrive)
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) 13,7(14) 15,6
Végsebesség (km/h) 157 154
FOGYASZTÁS
Város (l/100 km) 5,5 5,3
Lakott területen kívül (l/100 km) 4,1 3,4
Vegyes (l/100 km) 4,6 4,6
CO2 kibocsátás (g/km) 109 109
MÉRETEK
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) 3430/1630/1470 3430/1630/1470
Tengelytáv (mm) 2340 2340
Csomagtér (liter) 139 139
Menetkész tömeg/terhelhetőség (kg) (3-5 ajtós) 790-800/390 880-890/455
Üzemanyagtank kapacitás (liter) 35 35
Gumiméret 155/65 R14 155/65 R14