A Volvo elérkezettnek látta az időt, hogy felfrissítse saját fejlesztésű öthengeres dízelmotorját. Frankfurt környékén próbáltuk ki a 185 lóerős D5 motort.
2/40 Az XC90 mellett az S60, a V70 és az XC70 is megkapja a nagyteljesítményű új D5-ös motort
Az XC90 mellett az S60, a V70 és az XC70 is megkapja a nagyteljesítményű új D5-ös motort
Fotó megosztása:
3/40 Új a kipufogógáz-visszavezető rendszer is, amivel csökkent a motorok károsanyag-kibocsátása
Új a kipufogógáz-visszavezető rendszer is, amivel csökkent a motorok károsanyag-kibocsátása
Fotó megosztása:
5/40 Mostantól a Volvo öthengeres dízelmotorjai szériában gondozásmentes részecskeszűrővel készülnek
Mostantól a Volvo öthengeres dízelmotorjai szériában gondozásmentes részecskeszűrővel készülnek
Fotó megosztása:
6/40
Fotó megosztása:
7/40
Fotó megosztása:
9/40
Fotó megosztása:
10/40 /Volvo/D5_185Le_2005//P1170292.jpg
/Volvo/D5_185Le_2005//P1170292.jpg
Fotó megosztása:
11/40
Fotó megosztása:
13/40
Fotó megosztása:
14/40
Fotó megosztása:
15/40
Fotó megosztása:
17/40
Fotó megosztása:
18/40
Fotó megosztása:
19/40
Fotó megosztása:
21/40
Fotó megosztása:
22/40
Fotó megosztása:
23/40
Fotó megosztása:
25/40
Fotó megosztása:
26/40
Fotó megosztása:
27/40 /Volvo/D5_185Le_2005//P1170419.jpg
/Volvo/D5_185Le_2005//P1170419.jpg
Fotó megosztása:
29/40
Fotó megosztása:
30/40
Fotó megosztása:
31/40
Fotó megosztása:
33/40
Fotó megosztása:
34/40
Fotó megosztása:
35/40
Fotó megosztása:
37/40
Fotó megosztása:
38/40
Fotó megosztása:
39/40
Fotó megosztása:
Fotó megosztása:
Továbbra is folyamatos növekedést mutat a dízelmotoros gépjárművek aránya. Ez odáig jutott, hogy Európában már meghaladja az ötven százalékot a gázolajos motorral üzemelő gépkocsik értékesítése.
Sőt, Ausztriában, Belgiumban, Franciaországban és Luxemburgban már 70 százalék a részesedésük. A tendenciák szerint 2010-re ez lesz a jellemző a teljes európai piacon.
2001-ben, amikor a Volvo megjelent a D5-ös dízel erőforrással, a vevők 130-170 lóerős motort kerestek. A Volvo saját fejlesztésű motorjával az eltelt idő alatt 305 000 autót értékesítettek.
De a piac azóta megváltozott. Egyre-másra jelennek meg a gyártok újabbnál-újabb, nagyteljesítményű dízelmotorjai, elég, ha csak a Peugeot 607-es 2,7 V6-osára, vagy a Toyota 2,2-esére gondolunk. A vevők többet akarnak, nagyobb teljesítményt és tisztább motorokat. Ezért a svéd gyártó is lépett, elkészítette a D5 második generációját, amely mindkét elvárásnak megfelel.
Az átalakítás során megmaradtak az alapok, azaz a 2,4 literes öthengeres soros motorblokk, de több területen frissítettek rajta. Elektronikus vezérlésű új turbófeltöltőt illesztettek a motorhoz, amellyel gyorsabban és pontosabban lehet vezérelni a töltőnyomást.
Az új feltöltőben nagyobb kompresszor-kereket találunk, ami nagyobb nyomatékot eredményezett. A lapátok állása továbbra is változtatható, javítva a gázok áramlását. Nagyobb átmérőjűek lettek a szívó és kipufogó csatornák, finomabb belső felülettel és áramlástanilag jobb formával készülnek ezek az elemek.
Fontos újítás, hogy a turbó immár vízhűtéses. A folyadékáramlás nem áll le azonnal a motor leállításával, tovább hűti az izzó feltöltőt. A szívócsatornában az elektronikusan vezérelt új fojtószelepek lehetővé teszik a levegő perdületének irányítását, amivel pontosabban szabályozható az égés a fordulatszám és a terhelés függvényében.
Megújult az izzítógyertya is, mellyel sikerült tovább javítani a hideg időben történő indítást. Alacsonyabb lett a motor kompressziója, az érték a korábbi 18:1-ről 17:1-re csökkent.
A továbbra is második generációs common-rail befecskendező rendszerben új injektorokat alkalmaznak. Ezek, az elődön található öt helyett, hét furaton át fecskendezik be az üzemanyagot az égéstérbe. Az eredmény tökéletesebb üzemanyag-porlasztás és hatékonyabb égés.
Három lépcsőben jut az üzemanyag az égéstérbe, van elő-, fő-, és utóbefecskendezés. Ez utóbbi jelenti az újdonságot, ami nem csak a tisztább égéshez vezet, de a részecskeszűrő regenerálásért is felel.
Ezentúl ugyanis a 2,4 literes Volvo dízelmotor szériában részecskeszűrővel készül, ami a részecskék 95 százalékát távolítja el a kipufogógázból. A szűrőben speciális bevonat segíti a koromrészecskék elégetését. 500-1000 kilométer után automatikusan megtörténik a tisztítás, ami menet közben 20 perc alatt megy végbe. A szűrő működéséhez adalékanyag nem szükséges.
A nitrogén-oxid-kibocsátást sikerült a felére csökkenteni, amihez több átalakításra volt szükség. A változtatások egyike az elektronikus fojtószelep-vezérlés és az erősebb kipufogógáz-visszavezető szelep. Ezek felelnek a beérkező levegő és a kipufogógáz-visszavezetés még pontosabb szabályozásáért.
Nagyobb katalizátorral szerelik a motorokat, amelyek minden változat esetében közelebb kerülnek a motorhoz. Ezáltal hamarabb érik el üzemi hőmérsékletűket, csökkentve a károsanyag-kibocsátást. A rendszer kiegészült egy oxigén-szenzorral, ami pontosabban szabályozza az üzemanyag-levegő keveréket és a károsanyag-kibocsátást.
Az átalakításokkal jelentősen növelni tudták a 2,4 literes motor teljesítményét és forgatónyomatékát. Előbbi a korábbi 163-ról 185-re emelkedett, míg a nyomaték 60 newtonméterrel bővült, így már 400 newtonméter áll a vezető szolgálatában.
A 2,4 literes dízel három féle teljesítménnyel lesz elérhető. A legerősebb lesz a D5 elnevezésű, míg a kisebbek 2,4D 163 LE, illetve 2.4D 126 LE néven szerepelnek majd. Mindhárom változat alapesetben elsőkerék-hajtással készül, a D5 viszont állandó négykerék-hajtással is rendelhető lesz.
Jelenleg manuális váltóval készülnek az autók, ami a magyar piacon a két erősebbnél hatfokozatú, a 126 lóerősnél pedig ötfokozatú. Október végétől érkeznek az automata váltóval készülő modellek. A két erősebb modellhez új fejlesztésű hatsebességes váltót készítenek, a harmadik modellnél öt fokozat lesz.
2006-ban a Volvo 85 000 öthengeres dízelmotorral szerelt személyautót szeretne értékesíteni. A következő négy évben pedig, a 2001-2005-ös időszakot megduplázva, 600 000 dízel kocsi eladása a cél.