Vezettük: új Renault Clio

1990 óta a Clióval nagyon sok minden történt. Az első generáció elnyerte az Év Autója 1991 címet, volt belőle limitált szériás Clio Williams sportmodell, elektromos hajtású változat, majd 1998 tavaszán megérkezett a második generáció.

Ebből a modellből a V6-os középmotoros verzió volt a legnagyobb riasztás, de ennél talán fontosabb a 2001-ben a modellfrissítéssel bevezetett 1.5 dCi motor. 2004 decemberéig 4,5 millió Clio II készült. Addig az időpontig a két generációból összesen 8 535 280 készült.

Ma pedig eljött a Clio III bemutatásának napja, amelyet a Renault 17 európai helyszínen, egy időben mutatott be az újságíróknak. A világpremier egyik színhelye Budapest volt. Az új modell több megoldást is átvesz nagyobb Renault-kból és maga is nagyobbra nőtt elődjénél.

Több testvére is van a Clio III-nak. Az új Clio a Renault-Nissan konszern B-padlólemezére épül, mint a Nissan Cube, a Nissan Micra, a Renault Modus vagy a Dacia Logan. Az alkatrészek 20 százaléka egyezik meg a Modus és a Clio III között.

Nagyon sokat nőtt az új Clio elődjéhez képest. 3986 milliméteres hossza 17,4 centis gyarapodást mutat, szélessége 6,8 centivel több és az 1493 milliméteres magasság is jóval meghaladja az elődét.

Nagyobb csomagtartóval szolgál az új modell, az eddig 255-1037 helyett 288 és 1038 liter között változtatható a csomagtartó térfogata az osztott hátsó ülések előrehajtásával.

Az utastérben is sok a rakodóhely, a kesztyűtartó 9,4 literes, az első ajtókban elfér a másfél literes vizespalack.

Az új modell ötféle felszereltségi szinttel (Authentique, Expression, Privilège, Dynamique, Initiale) és a kiviteltől függően többféle belső hangulattal lesz megrendelhető. A Renault Sport változat később érkezik.

Dynamique, Privilège és Initiale felszereltség esetén a műszerfal puhább tapintású műanyagból készül. Az Initiale csúcsmodell bőrüléseket kap. A feláras panoráma napfénytető 129×86 centis, első része villanymotorral nyitható, hátsó fele fix.

A légkondicionáló a Modus-ból jön, a klímavezérlés kezelőszerveit a Renault átvette a Mégane II-ből.


Erősebb motorokat kap az autó, a kínálat alján az eddigi 60 lovas helyett a 75 lóerős 1.2 16V modell áll. Félautomata robotizált sebességváltóval az ezerkettes motor 80 lóerőt teljesít. A 4250-nél 105 Nm nyomatékú motor 750-ről 650-re visszavett alapjárata városi forgalomban 2-3 százalékos fogyasztáscsökkenést ígér.

Az 1,4 literes 98, az ezerhatos Clio 110 lóerős. Az 1,6 literes folyamatosan változó szívószelep-vezérléssel működik. 2006 elején várható a 140 lóerős 2.0 16V érkezése.

Dízelfronton továbbra is az 1.5 literes dCi erőforrások közül lehet választani, háromféle teljesítménnyel. 68, 85 és 105 lóerős verziók lesznek kaphatók a gázolajos motorokból, 160, 200 és 240 Nm-es nyomatékkal. A legerősebb dízelnél a gyári sajtóanyag 2,7 bar-os maximális töltőnyomást említ.

A befecskendezést második generációs közös nyomócsöves rendszer végzi. A dízelek 20 000, a benzinesek 30 000 kilométerenként igényelnek olajcserét, az átrozsdásodás ellen 12 év a garancia. A rozsdamentes acélból készülő kipufogórendszer élettartama a gyár szerint 10 év.

Minden motor megfelel az Euro 4-es károsanyag-kibocsátási normának. A gyár gondolt az újrahasznosíthatóságra is, a Clio száraz súlyát kitevő alkatrészek 95 százaléka újrahasznosítható. A környezetvédelem jegyében a kereket kiegyensúlyozó nehezék nem ólom, hanem cinkötvözet.

Különlegesség a kormánykerék mögötti kapcsolókkal működtethető automatizált kézi váltó, amely a Citroën SensoDrive megoldásához hasonlít. A kormány a Renault kártyával felszerelt modellekben tengelyirányban is állítható, az egyszerűbb kivitelekben csak magasságában. Alapáron 5 illetve 6 fokozatú kézi váltó jár.

Az 1,6 és 2 literes benzineshez rendelhető hagyományos nyomatékváltós automata is négy fokozattal, amely kézzel is kapcsolható. Az elektrohidraulikus mozgatóegységgel ellátott automatizált kézi váltó a 85 lóerős dCi-hez és az 1.2-es benzineshez kérhető.

A Renault kártya más Renault-khoz hasonlóan automatikusan nyitja az ajtót, ha a kártyát érzékeli az ember zsebében, 1,2 méteres távolságon belülre érünk és megfogjuk valamelyik kilincset.


Nem titok, hogy a Renault a Modus után még egy kiskategóriás modellel is öt csillagot kíván elérni az Euro NCAP törésteszten. A két első adaptív légzsák védelmét överő-korlátozó és kétlépcsős pirotechnikai övfeszítő egészíti ki.

A háromajtós modellekben a két elöl ülőt az ülőlapba épített légzsák védi az ülés alól való kicsúszástól, míg az ötajtós modelleknél ezt egy kiegészítő övfeszítő akadályozza meg. A deformálódásra képes kormány váza magnéziumból készül. A bokát a fékpedált visszahúzó rendszer védi.

Hátul is övfeszítő és överő-korlátozó védi az utasokat a szélső üléseken. Isofix csatlakozós gyermekülést a jobb első és a szélső hátsó üléseknél rögzíthetünk.

Felszereltségtől függően alapáron vagy felárért, de oldal és függönylégzsák is van az új Clióban. A hátsó középső ülést gyermekülésnek képezte ki a Renault rövidebb és magasított ülőlappal, 6-10 éves gyermekek igényei szerint.

Az autó aktív biztonságán szériában beszerelt ABS, fékasszisztens és elektronikus fékerő-elosztó javít. A ClioII is figyeli az abroncsok légnyomását és figyelmezteti a bvezetőt, ha baj van.

Felárért rendelhető a menetstabilizáló elektronika, benne a kipörgésgátlóval, a kerekek megcsúszását motorfékezésnél megakadályozó MSR szabályozással és az UCL (Understeer Control Logic) rendszerrel, amely kimondottan az alulkormányozottságot ellensúlyozza. Megrendelhető lesz kanyarba bevilágító xenon fényszóró is.

Alapjában véve a Clio III a Mégane-tól örökölte az elöl McPherson rugóstagos, hátul csatolt hosszlengőkaros futóművet. Az első felfüggesztés segédkerettel kapcsolódik a karosszériához, ami csökkenti a rezgéseket és a zajt. A szervokormány 16 különböző rásegítési fokozattal dolgozik.

15 colos felnit kapnak az alapmodellek is, de csak 165-ös virsli gumikkal. A jobban felszerelt és erősebb motorú típusok 15 colos és 185 illetve 16 col átmérőjű és 195-ös gumiabroncsokon futnak.

A fejlesztési költségek elérték a 953 millió eurót (237 milliárd forint), amiből 630 millió jut a gyártás előkészítésére a 3 üzemben. Az autó kifejlesztése mindössze 28 hónapot igényelt, amivel a gyár közel megfelezte az előd 49 hónapos idejét. Ez volt eddig a legrövidebb ciklus a Renault személyautók között. Az új Clió ősszel kerül a hazai kereskedésekbe.