Vezettük: Mazda5 - Az újító

A Mazda5 az Európában 1999-ben bemutatott Premacy egyterűt váltja le abban a piaci kategóriában, ami az utóbbi évben folyamatosan a legnagyobb növekedést mutatja.

Érdekesség, hogy miközben egyfolytában arról hallani, hogy az autók személyszállító kapacitását egyáltalán nem használjuk ki, mégis nő a 7 üléses egyterűk száma.

Ennek fényében a Mazda5 5 vagy 7 személyes kivitelben is rendelkezésre áll. A motorpalettán egyelőre két benzines szerepel, amihez kis idővel csatlakozik két dízel. Egyelőre kizárólag kézi váltóval szerelik az autót, az automata iránti csekély kereslet miatt.

Külsőleg elődjénél jóval formásabb és gömbölyűbb formával rendelkezik a Mazda5, a Mazda3 és a Mazda6 formavilágát tükrözi leginkább. Egyedi tulajdonság, hogy hátul mindkét oldalra tolóajtó került, ez általában csak a nagyobb egyterűk kiváltsága. Ezzel a megoldással egy 700 milliméter széles és 1083 milliméter magas nyíláson keresztül közelíthető meg az autó hátsó fertálya.

Ebből adódóan a be- illetve kiszállás jóval kényelmesebb, mint a hagyományos ajtós megoldásnál, ráadásul jóval kevesebb hely szükséges a nyitáshoz, mivel az ajtók nyitott állapotban is autóhoz simulnak. Az ajtók rendkívül könnyedén – kis rásegítéssel, szinte maguktól – záródnak. A tolóajtó talán egyetlen hátránya, hogy nincs rajta könyöklő illetve pakoló alkalmatosság.

Az alapváltozat mellett választható a GTA kivitel is, ami sportosabb külsőt kölcsönöz az amúgy sem unalmas egyterűnek. A sportosabb hatást új lökhárító, hűtőrács, lámpabetét, küszöb és spoiler alkalmazásával érték el. Ezen kívül az alapváltozat 15 colos kerekei helyett 17 colos felnik kerülnek a GTA verzióra.

A belső 5 illetve 7 személyes változatban választható, bár mindkét esetben négy személy utazhat igazán kényelmesen. Ugyan a középső üléssor sínen csúsztatható, a hátsó pad hosszabb távon így sem alkalmas felnőttek szállítására, ide gyerekeket kell ültetni.

A második sorban a középső ülőfelület a bal oldali ülésből hajtható ki, de az kissé kiemelkedik, így kevésbé kényelmes, mint a szélsők. Középen a háttámlák dönthetők, itt felnőttek is teljes kényelemben utazhatnak, fej- és lábtér is van elegendő.

A Mazda Karakuri-nak nevezi az ülésrendszerét, ami az átlagosnál is egyszerűbb rendezhetőséget tesz lehetővé. Az ülések könnyed mozdulattal állíthatók és hajtogathatók a padlóba. Amennyiben nincs vevő a középső helyre a második sorban, a jobb oldali ülés alól egy tárolódoboz hajtható ki a két ülés közé.

Pakolóhelyekből a hátsó ajtók kiesése ellenére is rendkívül sok található az autóban, állítólag 45-öt tudunk összeszámolni, ha ügyesek vagyunk. Feltűnően sok pohártartót találtunk, összesen tizet, amiből hét személy esetén nyolcat tudunk használni.


A műanyagok minősége a jó közepes szintet üti meg, az összeszerelés minősége viszont egyértelműen tükrözi a japán precizitást. Minden a helyére került, könnyen használható és jól átlátható.

Felszereltségtől függően Xenon fényszóró, DVD multimédiás és navigációs rendszer, tolatókamera, és akár egy 20 gigabájtos merevlemez is alapáron kerül beépítésre. Utóbbira mintegy 3000 zeneszám rögzíthető és ezzel képes teljesen leváltani a CD-lemezeket.

A második üléssor elé 7 colos LCD képernyő és DVD lejátszó kérhető a mennyezetre, hátul pedig videokamerát, vagy akár játékkonzolt is csatlakoztathatunk a kárpitba épített aljzathoz.

A csomagtér 5 üléses kivitelben 538 literes, a második sor lehajtásával 969 literes. Ebben az állapotban a csomagtérpadló 1700 milliméter hosszú. A padló alatt egy 15 literes, kitámasztható fedővel ellátott rekesz található. A csomagtérajtó alaphelyzetben 1812 milliméterre áll meg a talajtól, amit egy mozdulattal további 10 centivel magasabbra nyithatjuk.

A benzines motorok próbái után a menetkomfort is inkább a kényelmes utazást részesíti előnyben, annak ellenére, hogy a Mazda5 az átlagosnál sportosabb kinézetű. Az 1,8 literes benzinmotor 115 lóerővel kicsit erőtlennek tűnt, a kétliteres már sokkal jobban illett az autó karakteréhez.

Utóbbi 145 lóerős, maximális nyomatéka pedig 185 newtonméter 4500-as fordulat mellett. Maximális sebessége 196 km/óra, gyorsulása 10,8 másodperc álló helyzetből 100 km/órás sebességig.

Novemberben érkezik a kétliteres dízelmotor, ami biztosan a legideálisabb választás lesz a Mazda5-höz. Kétféle teljesítménnyel 110 és 143 lóerővel lesz elérhető 310 és 360 newtonméteres nyomaték társaságában. Alaphelyzetben részecskeszűrőt kapnak a dízelek és így természetesen az Euro-4-es normát is teljesítik.

A merev karosszéria és a hosszú 2750 milliméteres tengelytáv biztos útfekvést garantál, persze ettől függetlenül még egyterűről és nem sportautóról beszélünk. Elöl MacPherson, hátul pedig multi-linknek nevezett térlengőkaros futómű segíti az irányíthatóságot. A kormányzás az elektrohidraulikus szervokormány segítségével kellően közvetlen egy egyterűhöz képest, a fékhatás kiváló. Kétféle fékrendszerrel készül az 5-ös Mazda, a nagyobbik elöl 300, hátul 302 milliméteres tárcsaátmérővel.

Magyarországra szeptemberben érkeznek a benzines és novemberben a dízel modellek. A viszonylag távoli időpont ellenére már az árak is ismertek. Az alap benzines 5 299 000, míg a gyengébbik dízel 5 799 000 forinttól indul majd.

A nagyobbik benzinesért, szinte minden létező extrával együtt, sportosabb külsővel 7,4 millió forintot, míg ugyanezért az erősebb dízellel 7,65 milliót kell fizetni.


Technikai adatok
Benzin- és dízelmotorok 1.8i 2.0i CD110 CD143
Hengerszám 4 4 4 4
Furat (mm) 83.0 87.5 86.0 86.0
Löket (mm) 83.1 83.1 86.0 86.0
Lökettérfogat (cm3) 1798 1999 1998 1998
Max. teljesítmény
(kW[LE]/ford)
85 (116)/5300 107 (146)/6000 81 (110)/3500 105 (143)/3500
Max. nyomaték (Nm/ford) 165/4000 185/4500 310/2000 360/2000

>

  végsebesség km/h gyorsulás 0-100 km/h s átlagfogyasztás CO2 kibocsátás g/km
Benzinesek
1.8i 182 11.4 7.9 190
2.0i 196 10.8 8.2 198
Dízelek
CD110 179 n.a 6.3 173
CD143 197 n.a 6.3 173

Méretek és súlyadatok
Hosszúság 4505 (GTA: 4555)
Szélesség 1755
Magasság 1655
Tengelytáv 2750
Csomagtér (l)
7 üléssel 112
5 üléssel 426
2 üléssel 857
Súlyok és tengelyterhelések (kg)
Saját tömeg 1395-1540
Teherbírás 685-700