Botrányba fulladt a Forma-1-es világbajnokság Amerikai Nagydíja, mert a Michelin abroncsokkal szerelt versenyautók nem vettek részt a versenyen. Egész vasárnap zajlottak a tárgyalások a csapatok és az FIA között, de a szövetség nem engedélyezte új gumik használatát.
A Michelin ugyanis kijelentette, hogy az eredetileg ide tervezett gumijai nem biztonságosak, ezért szerette volna azt lecserélni másikra. Ezt azonban a szabályok nem engedélyezik.
A csapatoknak olyan ötletük is volt, hogy a kritikus helyre a döntött rész bevezetőjére építsenek lassítót. Ebbe azonban a Ferrari nem egyezett bele.
A gumibotrány hátterében Ralf Schumacher pénteki balesete áll. A 13. kanyarban a német pilóta defektet kapott, és a falnak vágódott. Mint később kiderült, ebben a kanyarban a bal hátsó kerék túl nagy igénybevételnek van kitéve, amit a Michelin gumijai nem bírnak ki. Ezért akart a gumigyártó új abroncsot alkalmazni.
Úgy tűnt, a csapatok nem is vesznek részt a versenyen, végül azonban a boxutca zárása előtt mégis kiálltak a pályára, de nem sokáig maradtak ott. A felvezető kör után ugyanis visszamenetek a boxba.
Az összes michelines csapat bojkottálta a futamot, így mindössze hat autó állt fel a rajthoz. Ezzel a csapatok teljesítették a szerződésben vállaltakat, azaz elindultak a futamon, de mégsem versenyeztek.
A verseny kettős Ferrari győzelemmel zárult, mögöttük a két Jordan és a két Minardi ért célba. A verseny középső szakaszán a két ferraris tette kissé izgalmassá a futamot, mert nem csak szépen köröztek, hanem végig gyorsan haladva üldözték egymást. Ez odáig fajult, hogy Barrichello még a fűre is kisodródott.
Ezzel az eredménnyel a Ferrari 18, Schumacher 10 ponttal lett gazdagabb, ami jól jöhet még a világbajnokság év végi elszámolásánál.
A Michelin reagál, a Ferrari a Michelint vádolja!
Forma-1 Amerikai Nagydíj A verseny végeredménye: 1. M.SCHUMACHER Ferrari (B) 1h29’43″181 204.648 Km/h 7. J. TRULLI Toyota (M) +73 kör |
|
A versenyzők nyilatkozatai:
Michael Schumacher:
Komoly verseny folyt közöttünk, a csapat azt mondta, adjunk bele mindent, és mi azt tettük. A pályával és a gumikkal nem volt baj, csak a berepülő palackok okoztak problémát. Nem tudtunk a Michelin akciójáról. Ez a negyedik győzelmünk itt, az amerikai futamon, éles versenyben is jó eredménnyel számoltunk.
Rubens Barrichello:
Szomorú verseny volt, szomorú volt látni, ahogy a többiek kimentek a boxba. Az ember legszívesebben velük tartott volna. Nagyon szoros volt a küzdelem, de sikerült a különbséget 3,1 másodpercre növelnem. Viszont mikor Michael jött vissza a boxból, nem tudtam rendesen befordulni, ezért kisodródtam. De a gumijaink remekül üzemeltek, még ennél is gyorsabbak lehettünk volna. Az emberek nem értették, hogy mi történik, minket hibáztattak, pedig nem mi tehettünk erről.
Tiago Monteiro:
Nyilvánvalóan vegyesek az érzéseim, nem vagyok annyira szomorú, mint a Ferrari pilótái, örülök az eredménynek, mert megküzdöttem érte. Célba kellett érnem és a csapattársammal is meg kellett küzdenem. Ez az elsőm évem, eddig minden versenyt befejeztem és a kilencedik futamon a dobogón állhatok. Hiába volt ilyen kavarodás a versenyen, de ezt az eredményt senki sem veheti el tőlem.
A futam részletesen:
Természetesen a két Ferrari jött el legjobban a rajttól, majd kialakult a sorrend. Elöl Schumacher és Barrichello, mögöttük Monteiro, Albers, Karthekiyan, Friesacher következett.
A 10. körben Christijan Albers állt ki elsőként tankolni, ahol mintegy 73 liter üzemanyagot töltöttek a Minardiba. Visszatérve a hatodik helyre állt vissza a holland versenyző, így a két Jordan autózott a harmadik negyedik helyen.
A nézőknek nem tetszett, ami a pályán történt, de nem csak integettek, hanem palackokat is bedobáltak a pályára.
A 19. körben Patrick Friesacher kihajtott boxba, ahol feltöltötték a versenyautóját, őt egy körrel később Narain Karthikeyan is követte. Ebben a körben a két Ferrari már lekörözte Patrick Friesachert.
A Jordan másik versenyzője, Tiago Monteiro a 22. körben érkezett a boxba az első tankolásra. Rubens Barrichello autóját a csapat a 23. körben tankolta fel, ekkor 84 liter üzemanyagot töltöttek az autójába.
Michael Schumacher két körrel később érkezett a boxba. A csapat először nem tankolta meg a versenyautót, a csapat csak ellenőrizte a gumikat, mivel nem volt velük gond, így nem cserélték le. Ekkor tették rá a töltőcsövet, és csak ezután tankolták fel a Ferrarit.
Egyszerre ugyanis nem lehet tankolni és kereket cserélni. Schumacher 16,8 másodpercet volt a boxban és Barrichello mögé tért vissza, mintegy 2 másodperccel.
Chritijan Albers a 31. körben tankolt másodszor, a holland tankolása nem volt problémamentes, lefulladt az autója. Rubens Barrichello mögött a sorrend a következő volt: Schumacher(+2,2 mp.), Monteiro(+35 mp.), Karthikeyan(+55 mp.), Friesacher, Albers.
Rubens Barrichello a versenyen ezen szakaszán gyorsabb volt Schumachernél, ezért sikerült 3 másodpercre növelni előnyét. Barrichello ekkor 1 perc 12:026 másodperces kört teljesített.
Patrcik Friesacher Minardiját a 45. körben tankolták fel másodszorra, egy körrel később Karthikeyan Jordanébe is üzemanyag került. Tiago Monteiro a 48. körben, Barrichello a 49.-ben járt a boxban.
Michael Schumacher az 50. körben ment ki a boxba a második kerékcserére, 7,7 másodpercig tankolták autóját.
Michael Schumacher úgy érkezett vissza a pályára, hogy pont Barrichello mellé érkezett. Rubens Barrichello nem tudott az ideális íven elfordulni, lecsúszott az ívről és füvön autózott egy kicsit. Ezzel ismét Schumacher került az élre. A brazil azonban nem adta fel és keményen üldözte német csapattársát.
A sorrend 19 körrel a vége előtt Schumacher, Barrichello, Monteiro, Karthikeyan, Albers, Friesacher volt.
10-12 körrel a vége előtt Rubens Barrichello visszavett a tempóból és nem üldözte csapattárását. A befutó sorrendje: Schumacher, Barrichello, Monteiro, Karthikeyan, Albers, Friesacher.