A TULAJDONOS VÉLEMÉNYE Szabó Csilla, Daewoo Matiz 0.8, 2002, 83 256 km Új autóként vettük a Matizt, mert egy olcsó, de új autóra volt szüksége a családnak. Édesanyám volt az első tulajdonosa, én azóta használom rendszeresen, hogy ő szolgálati autót kapott. Szerintem kényelmesek az ülések benne könnyű vele forgolódni városban. Jó benne az is, hogy nem gond parkolni vele. Mint első autó természetesen közel áll a szívemhez, de lenne min javítani. A kormányszervót nagyra értékelném, ha volna és a kesztyűtartón kívül alig tudok pakolni valahová az autóban. A legnagyobb baj mégis a magas fogyasztás, a miénk képes 10 litert fogyasztani. Matizunk egyszer cserbenhagyott minket, amikor egy erdélyi túrán a kuplungbowden elszakadt, és bár Románia a Matiz egyik őshazája, alig sikerült kicseréltetnünk. A kipufogó most lyukadt ki, pedig még nincs 4 éves az autó. |
|
1998-ban a Daewoo egy szinte egyterűsített városi kisautót mutatott be a Genfi Autókiállításon. Az elaggott Opelekre épülő modellek után a Matiz egy új termékgenerációhoz tartozott, a Lanos-szal és a Nubirával együtt.
2001-ben a szolid modellfrissítés, 2003-ban az egyliteres motor jelentett újdonságot. Koreán kívül a kiskocsit Romániában, Lengyelországban és Üzbegisztánban is összeszerelték. A Matiz gyártása a nem szűnt meg azóta sem, hogy a Chevrolet-vé alakult a Daewoo bemutatta az utódot.
Biztonságára a Matiz három csillagot kapott az Euro NCAP törésteszten. A fej védelme a két első légzsákos modellekben jó, a kormánynak ütköző mellkasé jóval kevésbé. A lábakat erős sérülésveszély fenyegeti, az oldalütközésben jobban szerepelt a Matiz.
349,5 centis hosszához képest a Matizban sok a hely, ami annyit jelent, hogy jól elfér benne négy átlagtermetű felnőtt. A kiváló a térkihasználás mellett a karosszéria vonzó tulajdonsága, hogy szériában ötajtós.
Olcsó, egyszerű műanyagokból épül fel a műszerfal és a belső tér legnagyobb része. A teljesen csupasz S felszereltségből még a távol-keleti autókban megszokott digitális óra is hiányzik. A több extrával ellátott kivitel neve SE volt.
Kényelmetlensége miatt a Matiz-t azok szeretik igazán, akik csak városban használják. Városi autóként tényleg jól muzsikál. Kis helyen megfordul, a vastag első tetőoszlopot kivéve jól áttekinthető, rövid az orra és nem kell vele sokáig parkolóhelyre vadászni.
Hölgyeknek viszont megerőltető a szervo nélküli kormányzás. Aki nagyra nőtt, annál a Matiz kiesik a pikszisből, mivel nem lehet eléggé hátratolni az ülést. Az ülések maguk is aprók, kényelmük rövid távú utakra elfogadható.
Városi forgalomban elég a 796 köbcentis motor. Az 51 lóerős háromhengeres egész akaratosan gyorsítja az autót, a Matiz egyáltalán nem alulmotorizált.
Nem mondanánk falánknak az alapmotort, de nem olyan takarékos, mint egy háromhengeres ázsiai autótól elvárnánk. A pörgős motor fogyasztása városban inkább 8, mint 6 literhez közelít. Országúton és autópályán tempófüggő a fogyasztás, 5-7 literrel érdemes kalkulálni.
Gyakorlatilag az ezres motor sem eszik többet, de lényegesen jobban megy kistestvérénél. A 63 lóerős Matiz 1.0 kimondottan jól motorizált autó. Míg a 0,8-as erőssége a városi forgalom, a nagyobb a városból kiszabadulva is jól viszi a könnyű kiskocsit.
Kemény és kényelmetlen a rugózás, ennek ellenére a Matiz kanyarstabilitása sem lehengerlő. A futómű, főleg a hátsó felfüggesztés, talán a leggyengébb pont az amúgy egészen jól sikerült autóban.
A cikkben látható Matiz újkori báját gyorsan elvette a kemény gyűrődés a budapesti forgalomban. A belső tér 3 és fél év alatt jócskán elhervadt, a bemutatott autón például kiszakadt a motorháztető nyitókarja és elromlott a csomagtér kitámasztó teleszkópja, a futómű csúnya hangokat ad.
Előfordulhat olajfolyás a motoron, például a hengerfejnél, és a sebességváltón, de a Matiz általában nem fürdik a kenőanyagban. Az olajcsere periódus 15 000 kilométer vagy 1 év mindkét motor esetében. Megesik, hogy elszakad a kuplungbovden, ami rendkívül kellemetlen hiba.
Rozsdásodással csak akkor kell számolni a tapasztalatok szerint, ha az autó törve volt és szakszerűtlenül javították. A kipufogó élettartamán sokat ront a városi használat, a rendszer négy évet sem mindig bír ki.
Ha a Matiz netán otthagyna minket az út szélén, az üzemanyagellátó-rendszerre érdemes gyanakodni. Ezen belül a benzinszivattyú és az üzemanyagpumpa reléje lehet a ludas.
Az elektromos rendszer hibalehetőségei közül az indításgátlóé kevésbé drága, a motorvezérlésé költséges cserét jelent, de ezek ritka hibák.
Az első féktárcsák élettartama átlagos, 40-45 000 kilométer főleg városban autózva. A felfüggesztések közül inkább az első futóműben tesznek kárt a budapesti utak, itt a gömbfejek cseréjére érdemes felkészülni.
Egy tulajdonosi véleményben olyan Matizról is olvastunk, amely taxi üzemben 700 000 kilométert futott a 0,8 literes motorral. Az autóról író tulaj apósa Romániában taxizik ezzel a típussal.
A megkérdezett budapesti márkaszervizben áfával 6000 forint alatti összegből megoldható az állapotfelmérés, amit mindenképp érdemes elvégeztetni vásárlás előtt. Az átvizsgálás motordiagnosztikát, fék- és futóművizsgálatot tartalmaz, de benne van a károsanyag-kibocsátás mérése is.
A használtautók.vezess.hu adatbázisban a cikk feltöltésekor 85 Daewoo Matizt találtunk. Áruk 880 000 és 1 599 000 forint között mozgott. A felhozatal zömét az 1,1-1,3 millió forintos ársávban kínált autók teszik ki.
Négyhengeres, egyliteres motorral a Matiz sajnálatosan ritka jószág. Az ezres motornál sokkal könnyebben bukkanunk légkondis autóra. A városi használat miatt kevés a nagy futásteljesítményű autó, de ne örüljünk korán az alacsony kilométeróra-állásnak. A Budapesten megtett kilométerek erősen igénybe veszik az autókat.