Vezettük: új Peugeot 307 - Oroszlánból kiscica

Pestiesen szólva 2,2 millió még gombócból is sok. A Peugeot 307-esből 2001 óta pontosan ennyi készült, ami komoly eredmény ilyen erős konkurenciaharcban. Ma már a Peugeot 307 tucatautónak számít, pedig elsők között találta ki azt, hogyan lehet tágas belsőt kihozni egy átlagos hosszúságú autóból.

A recept egyszerű: felfele kell terjeszkedni. A buci forma azóta népszerűbb, mint valaha. A 307-es után a Golf, a Citroën C4 és a Ford Focus is pont így hízott meg. Három és fél évével a Peugeot viszont már öregnek számít, valami kényszeredett eszközzel fel kell rá hívni a figyelmet. Ez a design megerőszakolása, vagyis a facelift (csúnyább szóval: ráncfelvarrás).

Mi az, ami változott?

Ma sem néz ki rosszul az öregecske 307-es, a betervezett ráncfelvarrás azonban kikerülhetetlennek látszott. A hatalmas nyitott szájra emlékeztető valami a 407-es után a 307-esre is felkerült és jól áll neki! Az első képek nagyon megijesztettek, de az élő találkozás megszelídítette a formát.

Az egész autó mintha zömökebbnek tűnne a motorháztetőre felmászó lökhárítóval, a tátott szájú hűtőráccsal és a mandulaszemekkel. Azt mondják, macskaszerű tekintete van az új 307-esnek. Ha mindenképpen ragaszkodnak az állati párhuzamhoz, én valahol a stöpszli orrú kutyák között keresném a rokonokat, de az oroszlános Peugeot-nak nyilván jobban áll a macskás hasonlat.

Percekig képes lebilincselni az új orr, de annyira sokáig azért nem, hogy önkéntelenül ne kezdjük keresni a többi változtatást. Olyan, mintha pici diódák világítanának a hátsó lámpákban, de mégsem. Ez az új design-lámpa trükkje, ami nem nagy durranás, mégis tovább csinosítja a feneket.

Élelmes szemnek feltűnhet, hogy más a műszerfal és a középkonzol, több új szín, felni és dísztárcsa szerepel a katalógusban. Eddig nem lehetett xenon fényszórót rendelni, most már az is van, akárcsak Bluetooth-os telefon kihangosító, kétzónás klíma és keréknyomás-érzékelő.

Némileg változott a motorkínálat, eltűnt az 1,4-es dízelmotor, a nyitható keménytetős CC és a „mezei” 307-es pedig kölcsönösen kisegítette egymást motorjaival. A CC-ben eddig nem volt dízelmotor, most már van, a 307-es pedig egy ál sportverzióval gyarapodott a CC 177 lóerős motorja kíséretében.

Dízel-power

Kabrióban dízelmotor? Brrr! Nincs annál kínosabb, mint amikor a nyitott tetőn ömlik be a fekete füst és a kellemetlen kipufogó szag. Hogy lehet, hogy a dízel 307 CC-ben egyik sincs?

Se zaj, se bűz, erő viszont van bőven. A zajproblémát ügyes szigeteléssel, a kormot részecskeszűrővel fogják meg. Az erőt és a nyomatékot pedig a közös nyomócsöves dízeltechnológia és a turbó szolgálja.

Mindkét korábbi benzinmotornál gyengébb a 2,0 literes dízelmotor, viszont a 320 Nm-es nyomaték jócskán kárpótol a hiányzó lovakért. Akárhogy is szerettük volna, a 307 CC 140 vagy 177 lóerős benzinmotorja egyáltalán nem volt képes megadni azt a sportos érzetet, amit a lóerők láttán vártunk volna. Szánalmas vezetési élményre volt csak képes a testes 307-es, amit csak a nyitható keménytető varázsa mentett meg.

De végre, itt az igazi csúcsverzió, a kétliteres dízellel! Tudom, hogy hihetetlennek hangzik, de a 11,1 másodperces 100-ra gyorsulás ellenére ezzel az autóval a sportos élményt keresők is megtalálják számításukat. Talán még a hatfokozatú váltó kapcsolhatósága is jobb, mint amit a benzinmotorokhoz adott szerkezet nyújt.

Félreértés ne essék, nem igazi sportautóról van szó. A másfél tonnás üres tömeg minden egyes kanyarban érezteti jelenlétét, ennek ellenére állítom, ez a CC már mindazt megadja, amit a másik kettőből hiányol egy sportos autózás párti vezető. Direkt a kormányzása, kellően sportos a futóműve.

Nem utolsó szempont, hogy a 208 km/órás végsebesség környékén is nyitott tetővel habzsoltuk a kabriózás különleges élményét. És mindezt egy halk és korommentes dízelmotor segítségével.


Sportosnak látszó égi tünemény

[bekkep]Azt hiszem, az igazi GTI szellemi örököseit ma már nem az alsó középkategóriában, hanem a kisautók között kell keresni. Ha valaki egy Golf GTI élményorgiáját szeretné megkapni, akkor a Peugeot 206 RC és a hozzá hasonló pöttöm sportkocsik között kell szétnéznie. A biztonsági óvintézkedések és a növekvő méretek miatti súlygyarapodást az egyre erősebb motorok sem képesek felemészteni.

Épp ezért van az, hogy a 206 RC 177 lóerős motorjával táplált 307 Féline csakis a megereszkedett pocakú, sportkocsi látszatú autóra vágyók igényeinek felel meg. Gyanítom, ők vannak többen. Nekik bőven elég, ha az autó dögösnek mutatja magát, gyári adatok szerint 8,8 másodperc alatt van százon és 220-at megy.

[bekkep]Évente egyszer használják ki a motor rejtett tartalékait, eszük ágában sincs kikapcsolt ESP-vel korláttól korlátig autózni. Többre tartják a kényelmes futóművet a sportosnál, és jobban tetszik nekik a teljesen bőrözött műszerfal, mint a karbonbetét – ez utóbbi egyébként nekem is jobban tetszett.

Ennek ellenére többen dühösen nekiszegezték a kérdést a Peugeot szakemberinek: miért nem képes többre ez az autó? A válasz rejtélyesen magában foglalta egy lehetséges még erősebb 307-es valamikori megjelenését és kitérően arra hivatkozott, hogy a Féline-t egyértelműen kényelmes és kifinomult megjelenésű autónak akarták. És pont ilyen lett.