Nem számít újdonságnak a SportKa, mégsem emlékszem, hogy akár egyet is láttam volna valaha az utakon. Nem értem. Dögös, sportos, jól használható, és még csak nem is drága.

Teszt: Ford SportKa - Vegyetek észre!
Nem állítható a kormány, ennek ellenére jónak mondható az üléshelyzet

Nem állítható a kormány, ennek ellenére jónak mondható az üléshelyzet

Nem állítható a kormány, ennek ellenére jónak mondható az üléshelyzet


Nem nehéz kitalálni, hogy a SportKa-t erős rokoni szálak fűzik a mezei Ka-hoz. Annak tulajdonképpen egy kigyúrt, szteroidkúrán átesett változatáról van szó. Minden oldalról könnyen azonosítható, a sportos lökhárítók, és a sárvédő-szélesítések egyértelművé teszik: itt többről van szó, mint egy egyszerű női kisautóról.

Kívülről mindössze egy krómozott kipufogóvéget hiányoltam, azon kívül minden sportos összetevő adott. A hátsót – látványos kipufogó hiányában – a sárvédő és azon belül a középre helyezett kör alakú tolatólámpa dobja fel.

A kinézethez illő sportos menetteljesítményekért egy 1,6 literes, 8 szelepes motor felel 95 lóerővel, amit a sarkokba kitolt szép, 16 colos alufelnik, és méretes abroncsok közvetítenek az út felé.

Élőben dögös látványt nyújt a SportKa. Köszönhetően a sorokba kitolt 16 colos alufelniknek és a sportos lökhárítóknak

Élőben dögös látványt nyújt a SportKa. Köszönhetően a sorokba kitolt 16 colos alufelniknek és a sportos lökhárítóknak

Élőben dögös látványt nyújt a SportKa. Köszönhetően a sorokba kitolt 16 colos alufelniknek és a sportos lökhárítóknak


Mostanság kétszer ennyi szelep már a divat, de ez cseppet sem befolyásolja a vezethetőséget, sőt! A 95 lóerő nem szédítő, de legalább egyenletesen jön, és nincs szükség állandóan az egekben tartanunk a fordulatszámot, ha tempósan akarunk haladni.

A 9,7 másodperces gyorsulási érték és a 174 km/órás végsebességnél jobbat is el tudok képzelni, viszont ezt is élvezetesen képes átadni a SportKa. Morcos, mély hangon duruzsol a motor, ami tovább fokozza az élményt.

A motoron kívül még jó pár tényező szükségeltetik egy élményautózásra alkalmas autóhoz, de szerencsére a SportKa mindig sorban állt, mikor ezeket osztották. Meglepően jól sikerült a futómű, ami sportos vezethetőséget tesz lehetővé anélkül, hogy a hétköznapi használatban lerázná a vesénket.

Teszt: Ford SportKa – Vegyetek észre! 67


Nyugodtan nekivághatunk vele a kanyargós szerpentineknek, ahol sportosabb autókat megszégyenítő frissességgel szelhetjük a kanyarokat, teljes kontrollállhatóság mellett. Az oldaldőlés minimális, az alulkormányzottság csekély, gyorsan ráérezhetünk a kisautó fizikai teljesítőképességének határaira.

Ehhez persze az is kell, hogy a kormány minden apró mozdulatunkra közvetlenül reagáljon. Ezt a feladatot ugyan tökéletesen sikerült megoldani, viszont ennek a fordulékonyság látja kárát. Kétszer kétsávos utak szükséges ahhoz, hogy a SportKa egy ívben megforduljon.

Szám szerint 11,1 méteres átmérőjű kör kell egy teljes fordulóhoz. Egy Volvo S80-asnak 15 colos kerékkel 10,9 méterre van szüksége, pedig a svédek luxuslimuzinja híresen nem fordul jól.

Valószínűleg főként a méretes abroncsokból kifolyóan hullámos úton kóválygásba kezd az autó, ami nagy sebességnél kicsit félelmetes lehet. Konkrétan az 51-es úton volt szerencsém megtapasztalni az egyenesfutás teljes hiányát, de autópályán és városban ezt egyáltalán nem éreztem.


Nem érheti rossz szó viszont a váltót, ami szintén minden sportos és komfortos igényt kielégít. Kinézete egy puritán sportautóba illene, a karcsú rúdra esztergált alumínium váltógomb irtó dögös.

A fokozatok nem tűnnek túl rövidnek, 130-nál mégis 4000-et pörög a motor ötödikben, és hiába nyúlunk akaratlanul a váltó felé, nincs hatodik. Ez ebben a kategóriában nem is várható el, sőt, még a nagyobb motoros kisautókból is gyakran kispórolják. 150-160-ig egyébként kellemes mértékben gyorsulhatunk.

Teszt: Ford SportKa – Vegyetek észre! 68


Sajnos a váltó nincs jó hatással a fogyasztásra, városi tempó mellett sem a kedvező fogyasztás miatt kedveltük meg a SportKa-t. Egy erőltetett hegymenet és tempós autópálya 9,7 literes fogyasztást hozott, utána azt gondoltam, városban sem fog több fogyni az üzemagyagból. Tévedtem!

Persze a gyári adatok is 10,4 litert adnak meg, de ebben a nyári hőségben inkább 12 liter körül fogyott a benzin 100 kilométerenként Budapest belvárosában. A gyors mértékű benzinmutató-eséstől nem kell megrémülni, ennek oka a kisméretű 40 literes üzemanyagtank.

A belső hangulata is az autó sportos énjét erősíti. Innen a fémpedálok maradtak ki, mint igazi sportos kellékek, de egy jó kormány, sportülések, és persze a váltó adott. Jól mutatnak a karosszéria színére fényezett elemek, amik a műanyagból vannak, így nem is olyan barátságtalanok.

Teszt: Ford SportKa – Vegyetek észre! 69


Még viszonylag praktikusnak is mondható az utastér a számtalan apró rekesz és polc miatt, plusz jobb-hátul egy méretes rekeszt is találunk a könyöklő alatt. Viszont vitathatatlanul szűkös, főleg, ami a hátsó sort illeti. A lábtér minimális, és a fejtér is szokatlanul kicsi, kábé 170 centiméteres magasságig lehet elég.

Az elöl ülők azért jobb helyzetben vannak, bár a vezető ülésben 190 centiméteres magassággal már közel derékszögben hajlított térddel kell vezetni. Ennek ellenére nem kényelmetlen, csak a nyújtott lábbal vezetők nem fogják megtalálni számításukat.

[bekkep]Ennél talán nagyobb baj, hogy a kormány helyzete teljesen fix, az oszlopon található sárga kar a motorháztető nyitására szolgál. Az üléspozíció így sem rossz, de jobban örülnék, ha lenne választási lehetőségem. Ez most az ülés tologatásában és magasságának állításában merül ki. A 186 literes csomagtartóra sem érdemes sok szótfecsérelni, 1egnagyobb erénye, hogy belülről gombnyomásra is nyitható.

Apró belseje ugyan behatárolja a SportKa használati lehetőségét, de végszükségben hátulra is bepaszírozhatók felnőttek. Akinél ez nem döntési szempont, ellenben a vezethetőség igen, az imádni fogja. Kedvező, 2,95 milliós alapárához már csak a 250 ezer forintos klíma hiányzik, hogy teljes legyen az örömünk. Ennyiért nincs ekkora élményt nyújtó konkurens.


Műszaki adatok – Ford SportKa
MOTORADATOK
Lökettérfogat (ccm) 1597
Furat x löket (mm) 82,1 X 75,5
Hengerek / szelepek száma S4/8
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) 70(95)/5500
Max. nyomaték (Nm/ford.) 135/4250
MENETTELJESÍTMÉNYEK
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) 9,7
Végsebesség (km/h) 174
FOGYASZTÁS
Város (l/100 km) 10,4
Lakott területen kívül (l/100 km) 6,0
Vegyes (l/100 km) 7,6
CO2 kibocsátás (g/km) 182
MÉRETEK
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) 3650/1656/1409
Tengelytáv (mm) 2448
Csomagtér (liter) 186/724
Menetkész tömeg/terhelhetőség (kg) 944/356
Üzemanyagtank kapacitás (liter) 40
Gumiméret 195/45 R16
ÁR, KÖLTSÉGEK
Alapár (forint) 2 949 000
Konkurensek (forint) Toyota Yaris T Sport: 3 435 000
Fiat Punto Sporting: 3 405 000
Opel Corsa GSI: 4 071 000
VW Polo Comfortline 1,4 – 100LE: 3 286 000
Tesztelt autó ára (forint) 3 199 000
A szériafelszereltség fontosabb tételei ABS, 2 légzsák, riasztó, központi zár, 16 colos alufelnik, CD-s rádió, elektromos ablakok,
ÉRTÉKELÉS
a vezess.hu véleménye Nem várt vezethetőséget nyújt a SportKa, és külseje is dögös. Az utastér rendkívül szűkös.
Pontszám (max. 10) 7,75 pont