Jubileumi futam a Hungaroringen
Idén húszadik alkalommal rendeznek hazánkban Forma-1-es versenyt. A bontakozó demokráciával megérkezett hozzánk az autóversenyzés csúcsának tartott szakág is.

[bekkep]Bernie Ecclestone a kiaknázatlan piacok reményében a 80-as évek elején keletre szeretett volna nyitni a Forma-1-gyel. Valahogy úgy, ahogy az utóbbi években láthattuk, ezúttal az arab világ és Kína bevonásánál.

A Szovjetunió volt a kiszemelt terület, ahol akkor nem valósultak meg tervei, de ezekről azóta sem tett le. Szinte minden évben felvetődnek újabb hírek, hogy Oroszország is beszáll az autósport elitjébe.

Ám a moszkvai elutasítás Magyarországgal jót tett, hiszen a mi hazánk lett a keleti blokkban épülő pálya helyszíne. A tárgyalások során a városliget és a népliget is felmerült, mint lehetséges helyszín. Korábban ugyanis itt rendezték a Budapest Grand Prix-t, amit 1936-ban Tazio Nuvolari nyert meg egy Alfa Romeo-val. De versenyzett nálunk Jacky Ickx és Niki Lauda csak nem Forma-1-es autókkal.

[bekkep]Végül állítólag Budapest vezetése nem engedélyezte ezeken a helyszíneken a pálya megépítését. Hazai versenyt már a nyolcvanas évek előtt sem rendeztek itt, mert a sok fa és szűk pálya miatt veszélyesnek ítélték meg.

A városi pálya tervének elvetése után valósult meg Mogyoród mellett a magyar Forma-1-es pálya, a Hungaroring. A pályát nyolc hónap alatt készítették el. 1985. szeptember 10-én írták alá a szerződést, majd október 1-jén megkezdődtek a munkálatok. 1986. március 24-én a Drapál János Emlékverseny kapcsán avatták fel a Hungaroringet.

Az első Forma 1-es futamot 1986. augusztus 10-én rendezték, az akkor 4,014 kilométer hosszú pályán. Az évek folyamán több változás is történt az eredeti nyomvonalon, ami még a jelenleginél is „lassabb volt”. 1989-ben történt az első komoly módosítás, amikor is a 3. kanyar után következő sikánt átvágták, ezzel 3975 méterre rövidült a nyomvonal.

[bekkep]Ezt követően a pálya infrastruktúrája, az utak, a depo, a kiszolgáló épületek fejlődtek. 2003-ban aztán megint komoly munkálatok folytak a pályán, amelyet két részen is módosítottak. Meghosszabbították a célegyenest 202 méterrel, és szűkebbre vették az első kanyart.

E mellett a 12-es kanyar környékét is átalakították. A régi kanyar áthelyezték mintegy 170 méterrel délebbre. Ezzel lényegesen hosszabb lett a kanyart megelőző egyenes, és a kanyar nagyobb törést és kisebb ívet kapott.

Nelson Piquet nyerte az első Forma-1-es futamot a Hungaroringen Williams-Honda-val, amikor a 26 indulóból mindössze tízen értek célba. Piquet megismételte győzelmét 87-ben. Michael Schumacher négyszer, Ayton Senna háromszor, Damon Hill, Mika Häkkinen és Jacques Villenuve kétszer tudott nyerni itt.

[bekkep]Mellettük Thierry Boutsen, Nigel Mansel, Rubens Barrichello valamint Fernnado Alonso nyert futamot a Magyar Nagydíj történetében. 1992-ben Nigel Mansel ugyan csak második lett de ezzel az eredménnyel öt futammal a vége előtt, már ő volt a világbajnok.

Tavaly Michael Schumacher győzött, ekkor szerezte meg a Ferrari a konstruktőri világbajnoki címet. 2002-ben pedig a német már itt ünnepelhette ötödik VB elsőségét.

Damon Hill és Fernando Alonso is a Hungaroringen szerezte meg első futamgyőzelmét, előbbi 1993-ban, míg a spanyol 2003-ban. Győzelemnek ugyan nem örülhetett, de Baumgartner Zsolt a Hungaroringen állhatott elöször rajthoz a Forma-1-ben, 2003-ban a Jordan csapatban.

Nézzen videókat a Hungaroring izgalmas eseményeiről:

1986 Piquet-Senna

1992 Schumacher baleset

1997 Villenuve előzése

1998 Michael Schumacher

1998 Ralf Schumacher pördülése

1999 Egy kör Coultharddal

2000 Fisichella pördülése

2000 Herbert bajban

2002 Mika Salo pördülése

2002 Button repül

2003 Ralf Firman balesete

2003 Egy kör Trullival

(grafika: hungaroring.hu)