[bekkep]Bernie Ecclestone a kiaknázatlan piacok reményében a 80-as évek elején keletre szeretett volna nyitni a Forma-1-gyel. Valahogy úgy, ahogy az utóbbi években láthattuk, ezúttal az arab világ és Kína bevonásánál.
A Szovjetunió volt a kiszemelt terület, ahol akkor nem valósultak meg tervei, de ezekről azóta sem tett le. Szinte minden évben felvetődnek újabb hírek, hogy Oroszország is beszáll az autósport elitjébe.
Ám a moszkvai elutasítás Magyarországgal jót tett, hiszen a mi hazánk lett a keleti blokkban épülő pálya helyszíne. A tárgyalások során a városliget és a népliget is felmerült, mint lehetséges helyszín. Korábban ugyanis itt rendezték a Budapest Grand Prix-t, amit 1936-ban Tazio Nuvolari nyert meg egy Alfa Romeo-val. De versenyzett nálunk Jacky Ickx és Niki Lauda csak nem Forma-1-es autókkal.
[bekkep]Végül állítólag Budapest vezetése nem engedélyezte ezeken a helyszíneken a pálya megépítését. Hazai versenyt már a nyolcvanas évek előtt sem rendeztek itt, mert a sok fa és szűk pálya miatt veszélyesnek ítélték meg.
A városi pálya tervének elvetése után valósult meg Mogyoród mellett a magyar Forma-1-es pálya, a Hungaroring. A pályát nyolc hónap alatt készítették el. 1985. szeptember 10-én írták alá a szerződést, majd október 1-jén megkezdődtek a munkálatok. 1986. március 24-én a Drapál János Emlékverseny kapcsán avatták fel a Hungaroringet.
Az első Forma 1-es futamot 1986. augusztus 10-én rendezték, az akkor 4,014 kilométer hosszú pályán. Az évek folyamán több változás is történt az eredeti nyomvonalon, ami még a jelenleginél is „lassabb volt”. 1989-ben történt az első komoly módosítás, amikor is a 3. kanyar után következő sikánt átvágták, ezzel 3975 méterre rövidült a nyomvonal.
[bekkep]Ezt követően a pálya infrastruktúrája, az utak, a depo, a kiszolgáló épületek fejlődtek. 2003-ban aztán megint komoly munkálatok folytak a pályán, amelyet két részen is módosítottak. Meghosszabbították a célegyenest 202 méterrel, és szűkebbre vették az első kanyart.
E mellett a 12-es kanyar környékét is átalakították. A régi kanyar áthelyezték mintegy 170 méterrel délebbre. Ezzel lényegesen hosszabb lett a kanyart megelőző egyenes, és a kanyar nagyobb törést és kisebb ívet kapott.
Nelson Piquet nyerte az első Forma-1-es futamot a Hungaroringen Williams-Honda-val, amikor a 26 indulóból mindössze tízen értek célba. Piquet megismételte győzelmét 87-ben. Michael Schumacher négyszer, Ayton Senna háromszor, Damon Hill, Mika Häkkinen és Jacques Villenuve kétszer tudott nyerni itt.
[bekkep]Mellettük Thierry Boutsen, Nigel Mansel, Rubens Barrichello valamint Fernnado Alonso nyert futamot a Magyar Nagydíj történetében. 1992-ben Nigel Mansel ugyan csak második lett de ezzel az eredménnyel öt futammal a vége előtt, már ő volt a világbajnok.
Tavaly Michael Schumacher győzött, ekkor szerezte meg a Ferrari a konstruktőri világbajnoki címet. 2002-ben pedig a német már itt ünnepelhette ötödik VB elsőségét.
Damon Hill és Fernando Alonso is a Hungaroringen szerezte meg első futamgyőzelmét, előbbi 1993-ban, míg a spanyol 2003-ban. Győzelemnek ugyan nem örülhetett, de Baumgartner Zsolt a Hungaroringen állhatott elöször rajthoz a Forma-1-ben, 2003-ban a Jordan csapatban.
Nézzen videókat a Hungaroring izgalmas eseményeiről:
1998 Ralf Schumacher pördülése
(grafika: hungaroring.hu)