smart fortwo cabrio gyorsteszt
Barátnőm sikított, az anyja egyszerűen csak kiröhögött, amikor megmutattam, milyen autóval gondoltam kiutazni Klagenfurtba. Régi emlékeimben mintha tényleg nagyobb lett volna a smart fortwo, ennek ellenére bizakodtam apró méreteiben.
61 lóerő tör elő az alig 700 köbcentis turbós vasból, ennyinél több egy alap Puntóban sincs. Dacolva széllel és sárral 140-et megy az autó, ketten jól megférünk egymás mellett. Kisebb összeveszések után még el is lehetett bújni a másik elől. Jó a smartban, hogy csak egyetlen bőröndnek van hely, női hozzátartozóink kénytelenek ruházkodási szokásaikat egy táskányira racionalizálni.
Úgy voltam vele, mint az egyszeri Pista bácsi. Azt tudtam, hogy a smart fortwo városban meglepően fürge, a váltója lassú, a féke pedig megszokást igényel. Azt viszont nem is sejtettem, hogy valóban rettegés- és fáradtságmentesen bírunk ki oda-vissza 1100 kilométert.
Odafele az autópályát, visszafelé a 8-as utat részesítettük előnyben. A 8-as út borzalmas, folyamatos előzgetéssel lehet csak magunk mögé utasítani a kamionok és lassú járművek hadát. A smartosok jól tudják, hogy minden előzést kétszer meg kell gondolni. Baráti körben gyakran vágnak fel azzal, hogy éppen kit aláztak porig. Minden elismerésem az övék – de tényleg!
Az igazi smartos
Mi, újságírók a hazai forgalmazó meghívására vágtunk neki az útnak, mások, az igazi smartosok a márkaszeretet által vezérelve indultak útnak mindenfelől. Alig két hete itthon is volt smart-találkozó, ez a nemzetközi azért mégiscsak más. Karintia, Ausztria legdélibb tartománya ötödik alkalommal ad otthont a gigantikus smart összejövetelnek.
A balsors nem csak a magyarokat sújtja, az özönvízszerű eső ugyanúgy ráesett az osztrák földre, ahogy a sokat próbált magyarra. Ez aztán egyáltalán nem zavarta azt az 1700 autót és a hozzátartozó 3000 embert, akik keresztülhágták Európát, csak azért, hogy együtt örülhessenek.
Smartok jöttek mindenhonnan. Mi az 540 kilométeres távunkkal eltörpültünk, a Németországból, Svájcból vagy éppen Lengyelországból érkezőkkel szemben. A legvagányabbak 2000 kilométert húztak le egy fortwo-ban, ők Spanyolországból célozták be a Wörthi-tavat.
A nagy menet
Csak hazai márka összejöveteleken voltam korábban, így el sem tudtam képzelni, pontosan mekkora helyen fér el 1700 autó. Most már tudom, a klagenfurti Neuer Platzon biztosan nem. Egy smart fajlagosan akármennyire is apró termetű, ekkora darabszámban már komoly hosszúságot tesz ki. Hat kilométeres sorban döcögtünk egymás mögött a Wörthi-tó körül.
Az „eredeti” smartok, a kétszemélyes fortwo-k tették ki a mezőny nagy részét. Pontos számok erre nincsenek, de érzésem szerint az 1700 autó fele lehetett fortwo, a maradékon osztozott a forfour és a roadster.
Az önmegvalósító koncepciók inkább a kisebb smartból készültek, a forfour valahogy nem mozgatta meg az emberek fantáziáját. A roadsterből is sokféle átalakítás készült, tombolt a „sirályszárnyas” ajtómegoldás.
Eleinte nem tudtam mire vélni a sok homokkal teleszórt fortwo csomagtartót és „motorteret”, aztán kiderült, hogy az idei találka fő mottója a karibi hangulat. Aha. A homokozónál azért szellemesebb megoldásokkal is sikerült előrukkolni. Legjobban a függőággyal összekötözött két smart tetszett, ők meg is nyerték ezt a számot. Megválasztották még a legjobb branding bemutatót, az egyik gyorsétterem gusztusos saláta koncepciója aratott.
A magyar smart
Ennél sokkal érdekesebb smartokat gyűjtöttek a superstructure kategóriába. Ide tartozott minden autó, ami valamilyen szempontból kilógott a többi közül. A magyar nevezett szó szerint kilógott, a mamutos smartot messziről fel lehetett ismerni. Az üveggyapotból épített közel 80 kilós mamutot két éve építették rá a dízelmotoros smartra.
Az autó saját lábán utazott Ausztriába, a böszme felépítmény ellenére 100-at simán ment a fortwo. Fogcsikorgatva reménykedtünk a mi kis smartunk első helyezésében, végül csak a második hely jött össze. Egy dalmatamintás, utánfutóval összekötött kompozíció, és egy fekete, szintén utánfutós smart közé ékelődött a dobogón a magyar felépítmény.
Kicsit sajnálom, de valódi vérdög smartot nem láttam. Azt mesélték, tavaly hoztak nitrós smartot, idén inkább a látványra utazott mindenki. Rettenet élményt csak a 177 lóerős Brabus forfour tudott produkálni. Sajnos ebből a nagy zuhé miatt kimaradtunk, de hiszünk a vakmerő tesztelőknek, akik szerint halál közeli élményt nyújtott az autó. Talán majd jövőre saját tapasztalatot is gyűjtünk.