A nagy kihívás
[bekkep]Az első szabadedzésen a McLaren tarolt, a legjobb időt a csapat tesztpilótája Pedro de la Rosa futotta, utána pedig Kimi Räikkönen végzett. Fernando Alonso csak a hetedik legjobb időt autózta, míg Michael Schumacher a nyolcadik lett.

Habár a pilóták csak a mai nap reggelén kezdték meg az első körök megtételét a vadonatúj isztambuli versenypályán, az aszfaltcsík már csöppet sem ismeretlen számukra. A német Hermann Tilke által tervezett, 5340 méter hosszú pályát szimulátorról már betéve ismerik a versenyzők, tudják, hol kell váltani, fékezni, hol lehet előzni és már az ideális kanyarívek is ott motoszkálnak a fejekben.

A pálya igazi kihívásai közé tartozik, hogy az imolai és az interlagosi versenyhez hasonlóan az óramutatóval ellentétes irányban haladnak a versenyzők, és hogy egyenetlen, dimbes-dombos terepen halad a nyomvonal. Ez utóbbi a nyilatkozatok alapján kedvező fogadtatásra talált.

Új pálya esetén nem ritka, hogy a pilóták és a mérnökök végigkarikáznak a pályán, esetleg végig is gyalogolnak, és így olyan részleteket is megtudhatnak, amik egy szimulációból nem derülnek ki.

Modellezni a pálya tapadását a legnehezebb, pedig a leszorítóerő és a gumiválasztás ettől függ. Az új pálya aszfaltja rendkívül sötét színű, amit szintén számításba kell venniük a mérnököknek, mivel a pálya jobban felhevül a tűző napsütésben. Az előrejelzések szerint ebben nem lesz hiány, ami a már rendkívül forró hungaroringi versenyen is használt motorokat is jelentős terhelésnek teszi ki.

[bekkep]A beállításoknál valószínűleg a puhább gumikeverékekre és a nagyobb mechanikai tapadásra helyezik majd a hangsúlyt a mérnökök, hogy a 6 jobbos és 8 balos kanyart biztosan vehessék majd az autók, a kezdetben poros, csúszós pályán.

A fő esélyes továbbra is a McLaren-Mercedes csapat, majd a Renault. Kérdéses, hogy az eddig kevésbé megbízhatónak tűnő Mercedes motorok hogyan bírják majd a második, szintén nagy igénybevételt jelentő megterhelést.

Kimi Raikkönen ugyan nyert a Magyar Nagydíjon, hátránya mégis 26 pont a világbajnoki tabellán, amit nehéz lesz ledogozni a hátralévő hat verseny alatt, úgy, hogy a pontversenyt vezető Alonso mindent meg fog tenni célba érés érdekében.

Matematikailag még Michael Schumacher is esélyes lehet a világbajnoki címre. Gyakorlatilag viszont szinte biztos, hogy a Ferrari gyengélkedése miatt a hétszeres világbajnok már nem tud beleszólni az első helyért való küzdelembe.

Az első török Forma-1-es futam nemcsak a pilótáknak, de a helyieknek is nagy örömet okoz, akik rendkívül nagy számban és lelkesedéssel figyelték többek között az Isztambul belvárosában rögtönzött Renault bemutatót.

A nagy kihívás 25