Tanári munka!

Kimi Räikkönen fél kör erejéig engedte csak ki kezéből a vezetést, miután a rajt után egy rövid időre megelőzte Ginacarlo Fisichella. A finn azonban visszavette az első helyet és tökéletes autózást mutatva, magabiztosan nyerte meg a Török Nagydíjat. Mindkét tankolása előtt tovább tudott a pályán maradni, mint ellenfelei, amivel sok időt gyűjtött.

[bekkep]Csapattársa, Juan Pablo Montoya is nehezebb autóval vágott neki a versenynek, mint a Renault-k, amit az első tankolásnál ki is használt, feljött a második helyre.

A kolumbiai szinte a verseny végéig megtartotta ezt a helyet, amikor is a lekörözött Tiago Monteiro nekiment hátulról.

Montoya a kicsúszást követően vissza tudott jönni a második helyre, de az utolsó körben ismét elhagyta a pályát, amikor viszont már megelőzte őt Alonso. A spanyol jó versenyt futott, de ezúttal nem volt elég gyors, hogy „versenyben” legyőzze a McLareneket.

Ennek ellenére Alonso sikeres volt, hiszen továbbra is 24 ponttal vezet finn ellenfele előtt, akinek ez volt az ötödik győzelme idén. A Renault is megőrizte vezető helyét a konstruktőrök között, de már csak kilenc ponttal állnak a McLaren előtt.

[bekkep]Remek versenyt zárt Jenson Button, aki a 13. helyről rajtolva az ötödik helyig jött fel. A brit nagyon gyors köröket teljesített, s remekül alkalmazta a csapat taktikáját, így folyamatosan zárkózott fel.

Szörnyű versenyt zárt a Williams istálló, akiknek mindkét versenyautója idő előtt feladta a versenyt, miután két-két jobb hátsó defektet kaptak. A csapat a boxba hívta autóit, nehogy súlyos baleset legyen a hibák vége.

A Ferrari sem távozik boldogan Törökországból, miután Barrichello csak a tizedik lett, míg Michael Schumacher feladta a versenyt. Miután a német világbajnok Mark Webberrel összeütközött, csak tesztelésre használta a futamot, majd idő előtt a garázsba hajtott.

Elégedett lehet viszont a Red Bull Racing, akiknek ismét mindkét autójuk pontszerző helyen futott célba. Mind Klien, mind Coulthard folyamatosan a pontszerző helyeken hajtott, volt, hogy a negyedik-ötödik hely volt az övék.

A verseny részleteit a 2. oldalon olvashatják:

 

Forma-1 Török Nagydíj

A verseny végeredménye:

1. RAIKKÖNEN McLaren Mercedes (M) 1h24’35″000 Km/h
2. ALONSO Renault (M) + 0’18″000 218.926 Km/h
3. MONTOYA McLaren Mercedes (M) + 0’19″000 218.883 Km/h
4. FISICHELLA Renault (M) + 0’37″000 218.113 Km/h
5. BUTTON BAR Honda (M) + 0’39″000 218.027 Km/h
6. TRULLI Toyota (M) + 0’55″000 217.347 Km/h
7. COULTHARD RedBull Cosworth (M) + 1’09″000 216.756 Km/h
8. KLIEN RedBull Cosworth (M) + 1’11″000 216.672 Km/h
9. SATO BAR Honda (M) +1kör
10. BARRICHELLO Ferrari (B) +1kör
11. VILLENEUVE Sauber Petronas (M) +1kör
12. R.SCHUMACHER Toyota (M) +1kör
13. DOORNBOS Minardi Cosworth B +3kör
14. KARTHIKEYAN Jordan Toyota (B) +3kör
15. MONTEIRO Jordan Toyota (B) +3kör

Kiesettek:

16. ALBERS Minardi Cosworth (B) +10kör
17. M.SCHUMACHER Ferrari (B) +26kör
18. HEIDFELD Williams BMW (M) +29kör
19. MASSA Sauber Petronas (M) +30kör
20. WEBBER Williams BMW (M) +38kör

A pontverseny állása

A versenyzők nyilatkozatai:

Kimi Räikkönen:

Nem sikerült túl jól a rajtom, mindkét Renault mellém került, de később Fisichella kiszélesítette az egyik kanyart, ekkor az élre álltam. Arra gondoltunk, hogy hasonló taktikával mennek lesznek a Renault-k is mint mi, de így visszatekintve látszik, milyen gyorsak is voltunk. Szerencsés módon tovább tudtunk kint maradni, mint ők.

Fernando Alonso:

Kellemes meglepetés volt a verseny vége. Meglepődtem, mikor láttam, hogy Montoya és a Jordan kipörögtek. Megpróbáltam leelőzni, az autója nem lehetett tökéletes, mert kifutott a pályáról és sikerült is elmenni mellette. Kissé csalódott vagyok, mert lassabbak voltunk, mint a Mercedes, de az eredményt tekintve elégedett vagyok.

Juan Pablo Montoya:

Nehéz helyzetben voltam az időmérő után az üzemanyag miatt. A kocsi viszont nagyon gyors volt. Kissé kiábrándító, ami a verseny végén történt. Monteiro nekem jött hátulról, amitől letörte a diffúzort az autóról. De a csapat szempontjából jó ez az eredmény, hiszen sikerült pontot szerezni.


A világbajnokság 14. futama az első Török Nagydíj rajtja előtt több fontos információ is napvilágot látott. Tacuma Sato az időmérőn autózott mért körét például törölték, mert a levezető körben feltartotta Mark Webbert, ezért a boxutcából rajtolhat majd. Michael Schumacher Ferrarijában pedig motort cseréltek, amivel az utolsó sorba került a korábbi 17. hely helyett.

[bekkep]Napsütéses idő és kisebb szél fogadta a versenyzőket a rajtnál. A pálya tapadása a pénteki viszonyokhoz közelített, mivel vasárnap délelőtt esett a pálya környékén, így a felhordott gumit lemosta.

Mindkét Renault remekül vette a rajtott, amivel sikerült megosztaniuk Räikkönen figyelmét. Fisichellának sikerült is a rajtnál elmenni a finn mellett. Ám még az első kör befejezése előtt visszavette az első helyet Räikkönen. A rajtnál Felipe Massa kissé összekoccant Mark Webberrel, emiatt a Sauberen összetört az első vezetőszárny, a brazilnak a boxba kellett hajtania.

Mögötte Fisichella, Alonso, Montoya, Trulli, Heidfeld, Klien, Coulthard, Webber, Barrichello, Michael Schumacher, Button volt a sorrend. Michael Schumacher a második körben már a 11. helyen volt, azaz nyolc helyet jött előre. Ezalatt Frenando Alonso megelőzte csapattársát, akit ezután már Montoya támadott.

[bekkep]Mark Webber a harmadik körben megelőzte David Coulthardot, Jenson Button pedig a következő körben mindkét Ferrarin túljutott és feljött a tizedik helyre. Az ötödik körben Nick Heidfeld kihajtott a boxba, ahol kicserélték a jobb hátsó kerekét, ami defektet kapott.

Mark Webber a hetedik körig űzte Christian Klien-t, amikorra sikerült megelőznie, az ausztrál körbeautózta az osztrák autóját. Az igencsak hátul autózó Ralf Schumacher a nyolcadik körben előzte meg Karthikeyant, ezzel feljött a 15. helyre.

Mark Webber autója is defektet kapott, az ő Williamsén is a jobb hátsó abroncs ment tönkre. Az ausztrálnak nem volt szerencséje szinte egy teljes kört kellett lassan autóznia, mire a boxba ért, majd Michael Schumacher mögé állt vissza.

[bekkep]A tizedik körben Button megelőzte Klient is és feljött a hatodik helyre. Az élen a helyzet nem változott Räikkönen vezetett, őt Alonso üldözte. Őket Fisichella, Montoya, Trulli, Button, Klien, Coulthard, Barrichello, Michael Schumacher, Sato.

Fernando Alonso kezdte meg a tankolások sorát a 13. körben, a spanyol sok üzemanyagot kapott, majd Button elé az ötödik helyre állt vissza. Egy körrel később csapattársa is meglátogatta a csapatot.

A 14. körben Mark Webber és Michael Schumacher egyik kanyarban kissé összeütközött, amitől az ausztrál autójának első vezetőszárnya letört, a német pedig megpördült. Mindketten azonnal a boxba hajtottak, ahol sok időt töltöttek, a Ferrarin három gumit is lecserélt a csapat. Egy körrel később Michael Schumacher a boxba hajtott és beállt a garázsba.

[bekkep]Jenson Button körökön keresztül támadta Alonsot, de sokáig nem tudta megelőzni. Majd a 20. körben Karthikeyan lekörözésekor Alonso lendülete kissé megtört, és ezt használta ki a brit és előzte meg a spanyolt.

Juan Pablo Montoya a 21. körben állt ki üzemanyagért, azzal, hogy ilyen sokáig kinn tudott maradni a kolumbiai, sikerült Alonso elé kerülnie. A tankolás során a „nyalókás” ember túl hamar indította a versenyzőt, aki így elrántotta a tankoló embereket.

Egy körrel később Räikkönen autóját is feltöltötték, aki az élre állt vissza úgy, hogy mintegy 14 másodperccel vezetett csapattársa előtt. Ezalatt Mark Webber az egyik féktávon ismét kapott egy jobb hátsó defektet, a pilóta feladta a versenyt.

[bekkep]A 26. körben Räikkönen állt az élen, mögötte Montoya, Alonso, Fisichella, Trulli, Button, Sato, Coulthad, Klien, Massa, Villeneuve, Ralf Schumacher autózott.

A 29. körben Felipe Massa feladta a versenyt, miután amikor a boxba hajtott tönkre ment a motor a Sauberben. Ebben a körben hajtott Sato a boxba tankolni. Ezalatt Nick Heidfeld ismét kapott egy jobb hátsó defektet, nagy sebességnél a nyolcas kanyarban ahol nagy terhelést kap az adott abroncs. A pilóta a boxba hajtott és feladta a versenyt.

Michael Schumacher nem adta fel a versenyt, hanem a 34. körben visszahajtott a pályára, hogy további tapasztalatot gyűjtsön a csapatának. Húsz körig volt a német a boxban. Ebben a körben Fernando Alonso ismét tankolt.

[bekkep]Fisichella a 36. körben kapott másodjára üzemanyagot, majd a hatodik helyre állt vissza. Button a verseny ezen szakaszán a negyedik helyen lévő Trullit üldözte, akinél folyamatosan gyorsabb köröket autózott. A versenyt ekkor is Räikkönen vezette Montoya előtt, akit Alonso követett. A pontszerző helyeken Coulthard és Klien autózott még.

A 41. körben kapott másodszorra üzemanyagot Juan Pablo Montoya, a következő körben Michael Schumacher autóját tankolták fel. Egy körrel később Jarno Trulli is letudta a második tankolását.

A versenyben vezető Kimi Raikkönen autóját a 44. körben töltötték fel másodszor. A finn tisztán érkezett vissza az első helyre, több mint fél perccel előzte már meg a harmadik Alonsot. David Coulthard a következő körben tankolt.

[bekkep]A 47. körben Rubens Barrichello is megkapta újabb adag üzemanyagát. A brazil után érkezett a boxba Button, akinek sikerült időt nyernie, így a tankolás után Trulli elé állt vissza.

Tíz körrel a vége előtt Raikkönen vezetett, akit Montoya, Alonso, Fisichella, Button, Trulli, Coulthard, Klien, Sato, Barrichello, Villeneuve, Ralf Schumacher követett. Hét körrel a vége előtt, Michael Schumacher behajtott a garázsba és feladta a versenyt.

A futam utolsó köreiben Jenson Button egyre közelebb került Fisichellához, de előzni nem tudott. Három körrel a vége előtt Montoya lekörözte Tiago Monteirot, aki utána a következő féktávon nekicsúszott a kolumbiainak, aki ettől kipördült a pályáról. Montoya vissza tudott állni a második helyre, de úgy hogy Alonso sokkal közelebb került hozzá.

[bekkep]A spanyol üldözte Montoyát, aki vagy hibázott, vagy az autója nem volt tökéletes, de megcsúszott és ismét leszaladt a pályáról, ezzel átadva a második helyet Alonsonak.
Räikkönen megnyerte az első Török Nagydíjat, Alonso és Montoya előtt. Mögöttük a pontszerzők, Fisichella, Button, Trulli, Klien, Coulthard voltak.