Régi és új Zafira
Kár lenne tagadni, a régi Zafira felett eljárt az idő. Az 1999-es zseni egyterű sallangmentes belsejével nem bírta tovább a versenyt a XXI. század csillogó, villogó autóival szemben. Az ötletes ülésállítás és a temérdek hely nem bírta ellensúlyozni a kopár feketeséget és a végletekig leegyszerűsített sivár hangulatot.
Itt az új Zafira, amiről ordít a modern kor szelleme. Az új Astra vagányságát és dinamikus képét annyira sikeresen ültették át az 1,60 magas Zafirára, hogy a hatalmas feliratok ellenére többen kombi Astrának nézték egyterűnket. Persze csak messziről, a kétkedők közelről szemrevételezhették az Astrához képest magasságba és széltében hozzáadott centiket.
Elődjénél hosszabb és szélesebb is a Zafira, miközben magassága majdnem egészen 5 centit apadt. Talán ettől annyira jópofa az újabb Zafira. Érdekes trend, hogy a sokat dicsért magas építési módból egyre vesznek vissza a gyártók. Az új Corolla Verso is alacsonyabb, mint elődje. Rájöttek a kihasználatlan galéria értelmetlenségére?
Ülésmozgatási szisztéma
Maga az ülésmozgatási szisztéma mit sem változott. A Flex-7 pont ugyanazt műveli, mint az előző Zafirában. Alapállapotban adott egy ötüléses utastér, háromszemélyes második sorral és orbitális csomagtartóval. A 645 literes csomagtartóra panasz nem lehet ekkora utas számmal. Ráadásul az Astra Caravanból vagy éppen a Vectrából ismert újszerű rakományrögzítés beköltözött a Zafirába is, ami a mozgékony holmik megzabolázására kiváló.
Vissza az ülésmozgatáshoz. A második üléssor tehát nem három különálló székből, hanem egy ülőlapból, és egy háromrészes támlából áll. A pad előre-hátra tologatható, az üléstámlák dőlésszöge is állítható. Na bumm! Ettől még nem lenne annyira fenemód praktikus jószág a Zafira. Csakhogy az üléslap felhajtható, így a teljes második sor egészen az első ülések nyakáig előre tolható.
Amit így kapunk, az már majdnem felér egy Barkas kiürített rakterével. Tény, hogy az ülések nem tűnnek el a padlóban annyira varázslatos gyorsasággal és egyszerűséggel, mint a Toyota Corolla Versóban, vagy éppen a Chrysler Grand Voyagerben, de az Opel módszerét sem kell teljesen leírni.
Eggyel hátrébb már jóval modernebb a Zafira ülésállítgatása – bár ez az első generációnál is milliméterre pontosan ugyanígy történt minden. Itt az ülések varázsütésre bújnak el, és jönnek elő.
Alapállapotban a padlóban fekszenek, és nem zavarnak semmit. Hétüléses felállásnál ideiglenes utazóalkalmatosság szerepét töltik be akár 180 centis magasságig. Csak az a fránya csomagtartó nem menne ilyenkor össze 140 literesre.
Opel evolúció
Olyan érdekes végignézni azt az evolúciós fejlődést, ami az Opelek világában végbement. Az előző generációs Astra maga volt a német mérnökálom a vonalzóval és körzővel rajzolt formáival és a kőkemény fekete műanyagokkal.
Aztán jött az új Vectra a modernek beállított szögletességével és a stílusos anyagválasztékával. Az Astrával és most a Zafirával már majdnem elértük az evolúció csúcsát, de még mindig van mibe belekötni a folyton fanyalgó autós újságíróknak.
Önmagában a középkonzol rettenetesen tetszik. Az értelmesen megszerkesztett és könnyen használható falból kistévé méretű fedélzeti komputer tör ki. A gazdagabb változatokban itt egy színes kijelzős képernyő világít, az összes többi Zafirában csúnya, borostyán kijelző adja a fedélzeti komputer adatait. Az egészről 1986 jut eszembe, amikor a VGA monitor még menőnek számított.
Más esztétikai problémám nem volt, az ülések kárpitozása, a műanyagok finomsága és a fekete betétek összképe belopta magát a szívembe. Utasaim és kollégáim is ugyanezt mondták. Rettenetesen bosszantott viszont, hogy az üdítős pohárnak sehol sem találtam helyet. Egyszerűen nincs pohártartó a két első ülés környékén. Hátul érdekes mód ezzel nem volt probléma, még a leghátsó sor két ülése mellett is véstek pohártartót a falba.
Fenemód kényelmes utazóautó
Hosszabb távra senkit sem tudtam rábírni, hogy a leghátsó üléssor két pótszékét tesztelje. Még a Chrysler Grand Voyager tesztben említet kölcsöngyerekek sem voltak hajlandóak hosszabb utat kiállni a Zafira leghátuljában. Középen viszont nem volt baj kényelmemmel vagy a helykínálattal: utasaim békés alvással adták tudtomra, hogy elégedettek mindennel.
Hogy megy?
Eleinte megdöbbentett az 1,9-es dízelmotor lomhasága, aztán szépen lassan sikerült hozzáidomulni a hatfokozatú automata váltó, és a 120 lóerős dízelmotor harmonikus rendszeréhez. Egyedül a városi közlekedést nem szereti valahogy az autó. Elinduláskor mindig hosszasan gondolkodik a váltó, hogy ráengedje-e a teljesítményt az első kerekekre, vagy hagyjon még egy kicsit pihenni.
Kissé kaotikus a Zafira dízel-kínálata, mivel a CDTI-nek nevezett 1,9-es dízelmotor háromféle teljesítménnyel is választható, 100-120-150 lóerős lépcsőkben. 399 ezer forinttal kerülne többe a plusz 30 lóerő. Na így már nem is annyira gyenge ez a 120 lovas közös nyomócsöves dízel.
Ráadásul semmi probléma sincs a fogyasztással. Egy gyors Budapest-Bécs-Budapest utat 7,6 literes átlagfogyasztással tettünk meg négy személlyel, és néhány apró csomaggal. Városban 8,2 liter gázolaj emésztődött fel a Zafira motorjában, ami szintén nem tragikus egy automata váltós egyterűnél.
Mennyiért?
Mindez a sok szép és jó 6 657 000 forintba kerül, ha a tesztben szereplő Elegance Zafirát rendeljük meg, a 120 lóerős dízelmotorral és az automata váltóval. Személy szerint ebben a kombinációban nem ragaszkodnék feltétlenül az automata váltó áldásos tevékenységhez, ami 538 ezer forinttal csökkentené a költségvetést, a fogyasztást pedig jó 1-2 literrel.
MOTORADATOK | |
Lökettérfogat (ccm) | 1910 |
Furat x löket (mm) | 82,0×90,4 |
Hengerek / szelepek száma | S4/8 |
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) | 88(120)/3500 |
Max. nyomaték (Nm/ford.) | 280/2000-2750 |
MENETTELJESÍTMÉNYEK | |
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) | 12,5 |
Végsebesség (km/h) | 182 |
FOGYASZTÁS | |
Város (l/100 km) | 9,8 |
Lakott területen kívül (l/100 km) | 5,7 |
Vegyes (l/100 km) | 7,2 |
CO2 kibocsátás (g/km) | 194 |
MÉRETEK | |
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) | 4467/1801/1635 |
Tengelytáv (mm) | 2703 |
Csomagtér (liter) | 140/645/1820 |
Menetkész tömeg/terhelhetőség (kg) | 1645/567 |
Üzemanyagtank kapacitás (liter) | 58 |
Gumiméret | 205/55 R16 |
ÁR, KÖLTSÉGEK | |
Alapár (forint) | Opel Zafira: 6 657 000 |
Konkurensek (forint) | Renault Grand Scenic 1.9 dCi (120 LE): 6 540 000 |
Toyota Corolla Verso 2.0 D-4D (116 LE): 6 165 000 | |
VW Touran 1.9 TDI DSG Highline (105 LE): 7 082 000 | |
Tesztelt autó ára (forint) | 7 104 000 |
A szériafelszereltség fontosabb tételei | extrák |
ÉRTÉKELÉS | |
a vezess.hu véleménye | Nem hat akkora átütő erővel az új Zafira, mint a régi, mivel a konkurensek is felnőttek az Opel egyterű tudásához. Ennek ellenére az új Zafira sem rossz, a 120 lóerős dízel teljesítményével, fogyasztásával és árával optimális elegyet képez. A kényelem és helykínálat elsőrangú, a részletmegoldások is finomak. |
Pontszám (max. 10) | 8,0 pont |