Vezettük: Opel Vectra és Signum 2005

[bekkep]Mostanában az Opel háza táján a legnagyobb újdonság mindenképpen a Zafira egyterű második generációja. Nagyon sokan várták rá itthon is, joggal az előző is rendkívül népszerű volt.

Nem fut rosszul a 2002-ben bemutatott Vectra család sem, ami a gyár szerint idén érett meg némi frissítésre. Ezt főként egy egységes arculat kialakításában és a kissé rideg, szögletes utastér gömbölyítésében mutatkozik meg.

Bemutatása óta 600 ezer darab fogyott a harmadik generációból, és a chartok és felmérések szerint egyre megbízhatóbb az Opel középkategóriás modellje. Külsőleg a felismerés szinte csak az orr-rész alapján történhet, onnan nézve viszont egyszerű dolgunk van.

[bekkep]Az apróbb módosítások helyett erős munka látszik a frontrészen. A legfeltűnőbb az új Astrás lámpabura, ami a korábbival ellentétben már nem szögletes és kifejezetten jól áll a Vectrának is. Hangsúlyosabb lettek a légbeömlők és hűtőrács is nagyobb helyett foglal a korábbinál.

További módosításokért már az utastérben kell körülnézni. Próbáltak valamicskét módosítani az előző kissé mogorva és szögletes belsőn. Ez kevésbé sikerült – a Zafira belseje jóval barátságosabb. Inkább a színkombinációk változtak, megjelent a közös fa és alumíniumbetét, valamint mindegyik modellt sportos háromküllős kormánnyal szerelik.

A látható módosításoknál több helyen módosult a Vectra család a felszín alatt is. Új csúcsmotor debütált a 2,8 literes turbó V6-os személyében, ami 230 lóerős . A méltán népszerű 1,9-es turbódízelből készül egy 100 lóerős változat is, amit főként a német piacon számíthat népszerűségre – kedvezőbb adóbesorolás miatt késztettek el. Hazai sikere megkérdőjelezhető, mivel a 100 és 120 lóerős 1,9-es dízeleket egyárban mérik.

[bekkep]Módosítottak valamit a 3 literes dízelen, ami mostantól 184 lóerős és alapáron jár hozzá a karbantartást nem igénylő részecskeszűrő. Maximális nyomatéka 400 newtonméter, átlagfogyasztása a limuzinban 6,9 liter 100 kilométerenként.

Az új V6-ossal a Vectra immáron elérte a 250 km/órás sebességet, aminek túllépését elektronika korlátozza. 7,3 másodperc alatt gyorsul 100-ra, a 330 newtonméteres nyomaték széles tartományban 1800-4500-ig áll rendelkezésre. A próba alapján a motor abszolút kiegyensúlyozott, és egyenletesen húz szinte minden tartományban.


[bekkep]Nem megy rosszul, de jóval haloványabb teljesítményt nyújt a kétliteres 175 lóerős turbós benzines, amin szintén nem érezni a turbólyukat, sőt még a turbót sem. A korábbi 3,2 V6-os benzines egyébként lekerült a palettáról az új V6-os megjelenésével.

A limuzinban az 1,6-os, a kombiban és a Signumban az 1,8-as benzines az alapmotor. Ezek kivételével mindegyik motorhoz hatsebességes kézi váltó kapcsolódik alaphelyzetben, a V6-os benzineshez és dízelhez, valamint a 150 lóerős dízelhez hatfokozatú automata is rendelhető.

Áthangolták a futóművet – ennek eredménye a korábbinál feszesebb, mégis ugyanolyan komfortos beállítása. Még mindig igazi unikum az IDSPlus elektronikus csillapítású futómű, Sport gombbal megbolondítva, amivel a lengéscsillapításon mellett a kormányzást és a gázreakciót is sportosabbra állíthatjuk.

[bekkep]Kanyarkövető bi-xenon fényszóró már volt eddig is, új extra viszont a szellőztethető vezetőülés, az utánfutóra figyelő elektronika, valamint a Bluetooth-os mobiltelefon felismerő. Valamennyi modellben az alapfelszereltség részét képezi a nyolc légzsák, a klíma, valamint a CD-s rádió is.

A négyajtós modell Essentia, Elegance és Cosmo felszereltségben lesz elérhető, az ötajtós és a kombi Sport csomaggal is rendelhető lesz. A Signumnál az Elegance, a Sport és a Cosmo jelenti a felszereltségi szinteket.

Az új Vectra 1,6, 100 lóerős belépő változatban 5,1 millióba kerül, az ötajtós felára 130 ezer forint. A legolcsóbb dízel 50 ezer forint híján 6 millióba kerül, a csúcsdízel 8,5 míg a legerősebb benzines 8,1 milliótól indul.

[bekkep]A Signum új ára egyelőre még nem ismert, de várhatóan a korábbinál kedvezőbb ársávba pozícionálja majd az importőr. Ennek oka, hogy míg nyugatabbra jól szalad a Signum, sőt jelentős tömeg pártol át a konkurensektől, Magyarországon mindössze az eladások 1-2 százalékát teszi ki a Vectra-család vezére.

A Vectra eddig is racionáis választásnak számított, most, hogy barátságosabb, dinamikusabb és relatív olcsóbb, ez még inkább igaz.