Teszt: BMW 120d - A kevesebb néha több

1-es vagy 3-as?

Rácz Tamás, a Totalcar nagyra becsült újságírója egy gyenge pillanatában szokatlan őszinteséggel vallott az 1-es BMW-hez fűződő viszonyáról. Beismerte, hogy jobban kedveli az egyest, mint az új hármast. Azonnal felcsillant a szemem, mert mindaddig azt hittem, egyedül vagyok ezzel az érzéssel.

Azt gondoltam, valami bajom lehet, amiért szívemhez közelebb áll az egyes, mint az új hármas. Mindkettőt próbáltuk ugyanazzal a motorral, és én valahogy az egyes felé húztam. A számok részben engem igazolnak, mivel a 120d 0,3 másodperccel hamarabb éri el a 100-at, de végsebessége kevesebb, 5 km/órával.

Azok a fránya centiméterek

Ellenem vallanak a centiméterek. 2,6 méteres tengelytávja ellenére a 120d határozottan kicsi kompakt autónak számít. Klasszikus autós újságíró teszten az egyes elvérez. 187 centis magam mögött alig van több hely, mint egy Polóban, pedig a 120d pont akkora, mint egy Golf vagy egy Astra.

Ez engem annyira nem botránkoztat meg, ha elöl elférek. És az egyesben elöl pont jól elvagyok. 190 centiig biztosan állíthatom, hogy nem lehet baj az elhelyezkedéssel. Érdemes az átlagos termetű hölgyek kedvéért az anyósülésre is rendelni ülésmagasság állítást, mivel a magasra húzott övvonal elzárja előlük a kilátást.

Szörényi kolléga a 116i tesztben túl vaskosnak titulálta a volánt, vékonyabb szafaládét képzelt volna helyébe. Én azt mondom, ez a vastagság teljesen rendben van, mint ahogy a 120d összes többi alkatrésze, amik a vezetőt körbeölelik. Egyedül az összemosott ruhára emlékeztető ülésminta nem nyerte el maradéktalanul a tetszésemet.

De ez azért van, mert a BMW a tökéletes egyediségre törekszik. Azt mondják, nulla az esély arra, hogy egy éven belül két teljesen egyforma egyes hagyja el a gyárat.

Szkeptikus BMW-hívők kétkedése azonnal tovaszáll, ha helyet foglalnak a bal egyben. Klasszikus BMW műszerfal öleli körbe a boldog vezetőt, noha a középkonzol már nem hajlik felé annyira határozottan, mint egy E36-os hármasban.


Ha egyszer beindul

Gombnyomásra indul az egyes, de előtte a középkonzolba kell illeszteni a gyufaskatulyányi jeladót. Személy szerint a Renault teljesen automata megoldását jobban kedvelem, ahol a kártyával egyáltalán nem kell babrálni, az okos elektronika a zsebben észlelve a kütyüt engedi nyitni az ajtókat és nyomni a motorindító gombot.

Ha beindult a 163 lóerős dízelmotor, picit hangos, és parányit remegteti a váltókart, de amint gázt adok, minden bűnt és hiányzó centimétert megbocsátok az autónak. 1000-es fordulat felett még alig van erő a turbódízelben, 1400-tól kezd valami derengeni, aztán 1600-tól úgy felgyorsulnak az események, hogy pillanatok alatt elérjük a négyezret, ahol már illik elváltani. Gyors kettes és folytatódik az őrült hajsza.

Ha jól csinálom, pont 2000 fölé esik vissza a fordulat, és akkor teljesen folyamatos a gyorsítási élmény. Az a jó az egészben, hogy ezt minden egyes fokozatban produkálni képes a 120d. Hatodikban 175-nél ugyanúgy gyorsul el, mintha akkor begyújtana egy tartalék rakéta. Nem hiába iszkolt előlem egy előző szériás 2,5 literes TDI A6-os. A 120d-vel szemben esélye sem volt.

Mit nekem motor?

A kanyar az egyes lételeme. Megdöbbentő, de hátsókerék-hajtása ellenére a legkisebb bömös eleinte az orrát tolja le az ívről, mint valami buta elsőkerék-hajtású autó. Amint kezünk és lábunk ráérez az egyes ízére, bekapcsolt menetstabilizáló elektronikával is azonnal meglegyinthető az egyes fara. Ez az igazi hardcore BMW-érzés, amikor kilinccsel előre faljuk a kanyarokat.

Az a vicc az egészben, hogy nem is a motor teszi igazán állattá ezt a BMW-t! Nem tudom szavakba önteni, hogy pontosan melyik az a részlete az autónak, ami a vezetés örömét ennyire fel tudja fokozni. A futómű, a váltó, a kormányzás önmagában remek, úgy ahogy van. Mégis az egész összetettségében ad valami olyan plusz érzést, amit az alsó középkategóriában eddig senki sem tudott.

A 116i tesztből már kiderült, ha egy mókuskerék zakatolna elöl, akkor is képes lenne ezt az élmény az egyes BMW tálcán kínálni. Meg kell szokni, mint minden BMW-ben, hogy a váltó is a kuplung valódi férfierőt kíván. De ha megszokjuk, soha többet nem is akarunk semmi mást.

Támogatni kéne

Azt szeretném, ha a 120d-t receptre írnák fel, kedélyjavító gyanánt. Aki egy picit is élménynek tekinti a vezetést, megtalálja számítását a legkisebb BMW-ben. Mivel TB-támogatás vagy hasonló jóléti kedvezmény nem jár az autóra, az árba beleszámítják az élményt és a tradíciót. Így kerülhet a 120d klíma nélkül 6 973 000 forintba.


Műszaki adatok – BMW 120d
MOTORADATOK
Lökettérfogat (ccm) 90,0×84,0
Furat x löket (mm) 1995
Hengerek / szelepek száma S4/16
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) 120(163)/4000
Max. nyomaték (Nm/ford.) 340/2000
MENETTELJESÍTMÉNYEK
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) 7,9
Végsebesség (km/h) 220
FOGYASZTÁS
Város (l/100 km) 7,7
Lakott területen kívül (l/100 km) 4,6
Vegyes (l/100 km) 5,7
CO2 kibocsátás (g/km) 152
MÉRETEK
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) 4227/1751/1430
Tengelytáv (mm) 2660
Csomagtér (liter) 330-1150
Menetkész tömeg/terhelhetőség (kg) 1415/425
Üzemanyagtank kapacitás (liter) 51
Gumiméret 195/55 R16
ÁR, KÖLTSÉGEK
Alapár (forint) 6 973 000
Konkurensek (forint) Alfa Romeo 147 1.9 jtd Progression (150 LE): 6 310 000
Audi A3 Sportback 2.0 TDI Attraction (140 LE): 6 582 000
Mercedes-Benz C 220 CDI Sportcoupe (150 LE): 8 606 000
A szériafelszereltség fontosabb tételei Első-hátsó elektromos ablakemelők, blokkolásgátló, menetstabilizáló elektronika, defekttűrő abroncsok, első-, oldalsó, és függönylégzsák, indításgátló, riasztó, fedélzeti komputer
ÉRTÉKELÉS
a vezess.hu véleménye Azért szerettük meg a 120d-t, mert a 163 lóerős dízelmotor alig fogyaszt 7,5 litert, mégis iszonyatos tempót enged meg. A váltó-futómű-kormányzás hármas egyszerűen zseniális. Egyedül a kurta hátsó helykínálattal van bajunk.
Pontszám (max. 10) 8,25 pont