[bekkep]Sejtettem. A 950 Adventure után a KTM-esek azonnal belevetettek a mélyvízbe, és minden átmenet nélkül felültettek legfelkapottabb modelljükre, a 640-es Supermoto-ra. Miközben toltam kifelé a szalonból, lekicsinylő mosollyal nyugtáztam, hogy talán a robogómat ilyen könnyű mozgatni, az Adventure után ezt megeszem reggelire. Hogy a falat a torkomon akadt, nem feltétlenül a motor hibája….
A KTM híres LC4-es, 625 köbcentiméteres egyhengeres blokkja (ami ezen kívül még számos KTM modell alapját képezi) köré épített motor már első ránézésre brutális. A kerekeket kivéve ránézésre teljesen megegyezik az enduro változattal, és így feketében, narancs ékszerekkel lenyűgöző látvány, árad belőle a dinamika, a nyers erő, a sport.
A küllős, széles kerekek, rajta a remek Pirelli gumikkal (amelyek most már sokadszor hódítják meg a szívemet) azt az érzetet keltik, mintha ezzel a géppel szinte kötelező lenne minden kanyarba maximális sebességgel behajtani.
[bekkep]Helyet foglalva az ülésben aztán minden más megvilágításba kerül. Keskeny, kemény ülés, széles kormány, egyszerű, funkcionális műszerfal, se üzemenyagszint-kijelző, se fordulatszámmérő, szinte spártai.
Az indítás az Adventure-höz hasonlóan szívatóval kezdődik, de a köhögős egyhengeres sokkal nehezebben találja meg önmagát, többször állítani kell a szivatókaron, mire teljesen bemelegszik a motor.
A várt egyhengeres csattogás elmarad, örülök is, mert akkor remegni sem fog annyira…. megint tévedek. Nincs olyan fordulatszám tartomány, ahol ne rázna a gép, minden porcikájában remeg, ami használat közben két ponton is nagyon kényelmetlen.
[bekkep]A tenyérre ható állandó rezgések okoznak egyáltalán nem kellemes bizsergést, illetve az ijedtség, hogy látáskárosodást szenvedtem, mert minden remeg előttem, még a közvetlen közelemben lévő autó rendszámtábláját sem tudom elolvasni.
A motor egyébként iszonyú bika és nyomatékos, a papíron 54 lóerő elemi erővel lódítja meg a mindössze 157 kilogrammos gépet, és a remegést megszokva igen élvezetes oldalát mutatja a motorozásnak. Ez kérem egy vérbeli sportoló, Mattighofenben a Supermoto nem azt jelenti, hogy egy utcára finomított endurot kaptunk, ezen, csakúgy, mint a szerelemért, dolgozni kell, nem hétvégi túrázgatásra lett kitalálva. És éppen ez a varázsa a 640-esnek.
[bekkep]A remek futómű (természetesen White Power rugóstagokkal) eszi a kanyarokat, a könnyű, jó súlyeloszátsú gép úgy dől be a kanyarokba, mintha neki is élvezetet jelentene, a fék pedig, -jóllehet egyetlen tárcsa árválkodik elöl- kőkeményen, biztosan, pontosan dolgozik. Lassan, andalogva ezt nem lehet vezetni, akkor egy pokol, de ha rájövünk, mire is lett kitalálva, eufórikus élményekben lehet részünk.
Referencia útvonalamon (Istenhegyi út – Normafa – Budakeszi – Szentendrei út) aztán kiderül, mennyi mindent tud a KTM Supermoto – falja a rossz burkolatú kanyarokat, nem remeg, nem szitál, ha mélyen bedöntve egy nagyobb buckára, vagy repedésbe hajtok vele, és a nagy nyomaték kigyorsításnál komoly biztonságérzetet ad.
Persze attól nehéz elvonatkoztatni, hogy sokan úgy vásárolnak Supermoto-t, hogy ez tuti jó lesz utcai használatra munkába járni, meg túrázgatni. Ők valószínűleg mást kapnak, mint amit vártak. De ez nem a motor hibája. A KTM hitvallása szerint NINCS KOMPROMISSZUM!
[bekkep]Minden egyes modelljüknek megvan a maga funkciója és az a modell csak arra jó, de arra nagyon. Ezzel a géppel nem érdemes hosszabb túrákra indulni, mert megutáljuk. Nem érdemes alapjárat környékén bumlizni a Balaton körül, ezzel vadászni kell, kanyarra, méghozzá minél durvább és minél több kanyarra.
Apró dolgokon persze még így is lehetne javítani, legalább a Supermoto változaton, de megint oda lyukadunk ki, hogy akkor most mire van ez a gép? Jó lenne egy automata szívató, ha már nem befecskendezős a gép, lehetne legalább az ülés alatt egy parányi rekesz az iratoknak, meg a tárcsazárnak, és egy üzemanyagszint kijelző sem ártana.
De ezeket mind-mind utcai motoros fejjel gondolom. Ha viszont a motorozás puszta élményére vágyunk és nem akarunk egy-két óránál egyszerre többet a nyeregben tölteni, azt az időt viszont maximális hőfokon szeretnénk megélni, akkor ez a mi motorunk.
Műszaki adatok – KTM LC4 640 | ||||
Motor | Motortípus: | egyhengeres, négyütemű | ||
Lökettérfogat (ccm): | 625 | |||
Furat x löket(mm): | 101 X 78 | |||
Max. teljesítmény (kW(LE)/ford.): | 40(54) / 7000 | |||
Max. nyomaték (Nm/ford.): | 55/5500 | |||
Keverékképzés: | karburátor | |||
Indítási rendszer: | elektromos, berugó | |||
Erőátvitel | ||||
Sebességváltó: | 5 fokozatú | |||
Szekunder hajtás: | lánc | |||
Váz/futómű | ||||
Első felfüggesztés: | WP-USD 43 MA teleszkóp 275 mm | |||
Hátsó felfüggesztés: | WP – központi rugóstag, 280 mm | |||
Első fék: | 2 dugattyús Brembo, 300mm-es tárcsa | |||
Hátsó fék: | 1 dugattyús Brembo, 220mm-es tárcsa | |||
Első/hátsó gumiméret: | 90/90 R21/130/80 R18 | |||
Méretek | ||||
Hosszúság/ Szélesség/ Magasság (mm): | n.a. | |||
Ülésmagasság (mm): | 925 | |||
Tengelytáv (mm): | 1510 | |||
Saját tömeg (kg): | 149 | |||
Üzemanyagtank kapacitás (liter): | 12 | |||
Ár (forint): | 2 062 500 | |||