Spanyol szamba
A 2005-ös Forma-1-es világbajnokság újabb változáshoz ér a hétvégén. Tavalyelőtt a Japán, tavaly pedig a Brazil Nagydíjjal ért véget a világbajnokság. Idén Brazíliát még két futam a Japán és a Kínai követi. A dél-amerikai országban 33. alkalommal rendeznek idén Forma-1-es versenyt.

[bekkep]Fernando Alonso-t hat pont választja el a világbajnoki címtől, nagyon keményen kell harcolnia a hétvégén, ha meg is akarja azt szerezni.

Ehhez azonban kellene a McLaren betlizése, mert talán most van esélyük, hogy idén először kettős győzelmet arassanak. Ezen a pályán mind Juan Pablo Montoya, mind Kimi Raikkönen jó eredményekkel bír.

2003-ban nagyon készültek a brazil futam szervezői és sok változtatást hajtottak végre a pályán, s 2000 után újraaszfaltozták a betoncsíkot, hogy a már legendássá vált Interlagos-i hepehupáknak – több-kevesebb sikerrel – örökre búcsút mondjanak.

Azt azonban valószínűleg legrosszabb rémálmaikban sem gondolták volna, hogy hatalmas zivatar közepette zajlik majd le a dél-amerikai futam.

[bekkep]S bár átépítették a pályát, az minőségben még mindig messze elmarad a modernebb pályáktól, s nem tett jót neki a nagy esőzés sem. Ennek ellenére, senki nem akarja megszünteti, hiszen a Dél-Amerikában ez az egyetlen futam.

A pilótáknak nem lesz könnyű dolguk, hiszen meg kell küzdeniük azzal, hogy az interlagosi pályán az órajárással ellentétes irányban köröznek az autók, amely igénybe veszi az általában másik oldalon terhelt nyaki tartóizmokat. Ez különösen a sok hosszú és gyors balkezes kanyarban lesz kritikus.

Az autó beállítása itt különösen nehéz lesz, hiszen nagy tapadást kell elérni a kanyarok miatt, viszont az autónak gyors kell maradnia az egyenesekben való előzéshez. Éppen ezért az erős motor és a jó aerodinamikai beállítások döntenek a hétvégén.

Az abroncsok szempontjából is fontos tényező az ellenkező irányban folyó verseny, hiszen a pálya így a jobb első és a jobb hátsó kerekekre gyakorol nagyobb nyomást. Sőt pénteken és szombaton a poros pálya is gondot okoz majd.

[bekkep]Bár a pálya buckás, az aszfalt relatíve sima, így ez puha összetételű gumikat kíván meg, miközben a hosszú kanyarok miatt gyorsabban kopó hátsó kerekek miatt elővigyázatosan kell a megfelelő összetételű gumit kiválasztani.

Ez a verseny Rubens Barrichello és Juan-Pablo Montoya hazai versenyének is számít. Rubens Barrichello minden bizonnyal dobogós eredményre hajt utolsó ferraris szereplésén Brazíliában.

A Ferrari gumiszállítója, a Bridgestone, állítólag olyan jó gumikat visz az utolsó három futamra, hogy bármilyen eredmény előfordulhat a hétvégén. Talán erre utal a maranellói istálló hétszeres világbajnokának talányos és nagyon is optimista megjegyzése a futammal kapcsolatban: „Nem látok rá okot, hogy miért ne változhatna a helyzetünk drasztikusan.”

Spanyol szamba 31

A pálya és a verseny:

A Sao Paulo-i pálya egy természetes amfiteátrum, amely lehetővé teszi a nézők számára, hogy a pályának majd a felét átlássák. A pálya nagy átalakításon ment keresztül 1989-1990-ben és 2000-ben, valamint 2003-ban újraaszfaltozták az addig nagyon buckásnak tartott Interlagost.

[bekkep]Sao Paulóban nagyszerű előzési lehetőségek vannak. A pálya a lassú és közepesen gyors kanyarok és egyenesek dominálnak.

2004-ben Juan-Pablo Montoya nyerte meg a futamot, s ez volt a kolumbiai pilóta utolsó Williams-szes győzelme. Ideje 1″28’01.451 volt. A második helyezett Kimi Räikkönen lett, míg a harmadik helyen a Ferrari-pilótája, Rubens Barrichello ért célba. A brazil pilóta 1993 óta először tavaly ért célba – nem is akárhol, dobogós helyen – a hazai nagydíján.

Az 71-körös Brazil Nagydíj szeptember 25-én helyi idő szerint 14 órakor (Magyarországon 19 órakor) veszi kezdetét az interlagosi pályán. A pálya hossza 4,309 km, a teljes versenytáv 305,909 km. A pályarekordot Juan-Pablo Montoya tartja, ideje 1 perc 11,473 másodperc.

Spanyol szamba 32

(Forrás: Amber PR)