[bekkep]Megújulása óta jóval harmonikusabb formát öltött a Lexus GS, amelynek egyúttal jelentős dinamikát is kölcsönöz új ruhája. Szemből feltűnően agresszívnak hat a GS, míg hátulja jóval harmonikusabb, talán már túl könnyen emészthető.
A tetőív és a C-oszlop kupé benyomást keltő formája egyszerűen gyönyörű, egy Bentley vagy egy Aston Martin is megirigyelhetné. Ennek hátránya egy kis ráérzéssel könnyen belátható, miszerint a hátsó fejtér meglehetősen szűkös. A gyakorlatban egy 190 centiméteres utas még éppen elfér.
A sportos karakter egyébként gyökeresen elüt a Lexus valódi jellegétől, amibe körülbelül annyi brutalitás szorult, mint egy húsvéti nyusziba. Ez annak ellenére van így, hogy motorerőben egyik változat sem szűkölködik, a V6-os 249, a V8 283 lóerővel gazdálkodik.
[bekkep]Teszi ezt a szó valódi értelmében, mivel a Lexus ebben a kategóriában jócskán ráver a konkurensekre, ha fogyasztását tekintjük. A 430-as könnyedén kihozható 16 literes átlaggal, tempós, főként városi használatban, amit más nyolchengeres alapjáraton gurulva is csak nehezen teljesítene.
Japán belső – amerikai ízlés
Külsejénél nem kevésbé feltűnő a Lexus utastere sem, bár itt európai szemmel nézve jóval több kritikával illethetnénk a GS-t. A már évtizedeket megélt zöld kvarcóra és gagyi ablakemelő-kapcsolók nem igazán illenek egy felső középkategóriás autóba, és a vöröses színű fabetét sem az átlagos ízlésvilágot tükrözi.
[bekkep]A középkonzolt hagyományosan nagy érintőkijelzős képernyő uralja, amit oldalanként egy-egy sor gomb díszít. Ezekkel a fontosabb funkciókat jeleníthetjük meg, láthatóan kevés szín segítségével. Valószínűleg unikum a kazettás deck is a hatlemezes CD-tár alatt, ezt manapság a Lexus vásárlórétege szerintünk nem használja ki. Jóval hasznosabb lenne egy bakelit lemez lejátszó.
Az érintőképernyős játékkal csak a funkciók fontosabb részét kezelhetjük, a kevésbé fontosabbakat bedobálták egy dobozba, és így nem rondítják további gombok a belsőt. Ez a dobozka gombnyomásra nyílik le a vezető bal térdénél, és többek között innen állíthatjuk a visszapillantó tükröket, nyithatjuk a csomagtartót, és nullázhatjuk a számlálót.
Alapvetően értékelhető ötletről van szó, viszont menet közbeni használatra nem alkalmas, mivel a kormány és a műszerfal nagy részét eltakarja a gomboknak. A „rejtsük el a gombokat” mozgalom még a kardánboxon is sikereket ért el, ahol a könyöklővel fedhetünk el néhány kapcsolót.
[bekkep]GS 430 – A legcsendesebb V8-as
Az USA-ban V8-as motor nélkül szinte elképzelhetetlen egy autó, bár azok merően eltérnek a Lexus nyolchengeresétől. Ez a motor nem erőteljes hangjával kápráztat el, hanem csendességével és kiegyensúlyozottságával andalít.
283 lóerővel nincs megerőszakolva a 4,3 literes motor, a 417 newtonméteres nyomaték ennél versenyképesebb érték. Menetdinamikában a GS nem marad el a konkurensektől, a 6,1 másodperces 100-as sprintidő kifejezetten jónak számít, a 250 km/órás végsebesség pedig magától értetődő.
[bekkep]Akár a GS300-ban itt is egy hatsebességes automata váltón keresztül jut hátra a hajtás, amit sportos és téli üzemmódba is kapcsolhatunk. Jellemzően az uras vezetést szolgálja – akárcsak a motor -, reakcióidejét egy picit még szerettük volna fokozni.
Érdekes, hogy manuálisan használva nem vált automatikusan feljebb a következő fokozatba, így akár folyamatos motorbőgéssel törhetnénk meg az olykor már elálmosító csendet, ha nagy fordulaton hangot adna ki magából a V8-as.
De nem ad! A GS 430 jó útviszonyok mellett a legcsendesebb autó, amiben valaha ültünk, ezt viszont itthon csak egy-egy rövid útszakaszon élvezhetjük. Futóműben van még hova fejlődnie a Lexus-nak. A hosszirányú úthullámokon szinte lehetetlen egyenesben tartani a GS-t, olyan bután reagál rá, mint egy túlméretezett abronccsal szerelt Kadett GSI.
[bekkep]A V8-as előnye a V6-ossal szemben az elektronikusan vezérelt futóművön kívül a változó áttételű aktív kormány, ami vészhelyzetben ellenkormányzással mutatja a helyes utat a vezetőnek.
GS 300 – a kisebb a jobb
Rögtön a lényeggel kezdem: a vezess.hu kollektíven a GS 300-at választaná. Úgy éreztük, ebben az autóban van élet! A V8-as motor steril csendjét ez a háromliteres benzinmotor átüvölti. Ezt ne úgy tessék érteni, hogy a GS 300 üveghangon jár egész nap. Csak akkor szól, ha kérjük, de akkor nagyot. Komolyabb gyorsítási műveletekre olyan őrjítő reakcióval válaszol a motor és kipufogóhang, hogy vizuális élmény nélkül is garantált a mennybe menetel.
[bekkep]Ehhez hozzájárul még, hogy a 249 lóerős GS 300-as sem számít kismiskának. Ő 7,2 másodperc alatt megfutja a 100-at, végsebessége 240 km/óra – itt van ugye 10km/órás hátránya. Érzésünk szerint a GS 300 és GS 430 heroikus küzdelmét normál emberi körülmények között nem is lehet érezni. A 6,1 és 7,2 másodperces sprintidők között nincs akkora fizikai különbség, hogy azt a szervezet érzékelni tudná.
Vesével érezhető különbség van viszont a futóművek között. A GS 430-at Budapesten kegyetlenség használni, főleg ha Sport állásba kapcsoljuk a lengéscsillapítást. Hiába minden technikai bűbáj, nincs olyan tesztpálya, ami a helyi kátyúrengeteget tudná szimulálni. A GS 430 változó csillapítású futóműve épp ezért bukik meg ezen, a GS 300-as „egyszerű” felfüggesztése viszont prímán bírja az akadálypályát.
Tiszta fejjel
[bekkep]Mit vár az ember egy hátsókerék-hajtású autótól? Azt, hogy menjen keresztbe, mint állat! Ez igaz, ha mondjuk BMW-ről vagy Lexus IS 200-asról van szó. A GS-eknél ezt már ne tessék fenyegető tekintettel számon kérni. Egy gyámoltalan tekintetű GS egyáltalán nem szeret kilinccsel előre befordulni.
Egyrészt ugye menetstabilizáló elektronika fékezi a vadulni készülő vezetőt és lóerőket, másrészt az egész masina olyan beállítású, hogy egyáltalán nem hozza elő a vadállatot az emberből. Aki egy GS-ben mindezek ellenére képes megvadulni, az valószínűleg jó adag serkentőt vett magába autózás előtt. Nem véletlen, hogy az europid konkurensekkel ellentétben a Lexusok vezetői csupa normális figurák, akiknek eszük ágában sincs bevágni, leszorítani, lenyomni, ledudálni.
Bent ugyanaz
[bekkep]Bent ugyanaz az érzés mindkét autóban. A hiányzó milliók ellenére nem kap kevesebbet a GS 300 tulaj. A szövet, a bőr, a műfa pont ugyanolyan miliőt teremt. Szívünk szerint viszont az érintőképernyőt kizárólag az olyan hightech termékekben engedélyeznénk, mint a hibrid Prius – az összemaszatolt képernyő egyáltalán nem elegáns egy öltönyös GS-ben.
Győztes a GS 300
Az amerikai azt mondja, „The bigger is better” – vagyis a nagyobb jobb. Szerintünk meg nem. Odaát mindegy, hogy a V8-as vagy a V6-as illik inkább a GS-be, ők úgyis a nagyobbat választják. Akkor járna jól a Lexus itt Európában, ha a 4,3 literes V8-as benzinmotor helyett egy belevaló dízelmotort adna. 19 millió forint fájdalmasan sok a GS 430-ért (főleg úgy, hogy Amerikában – dollárról átszámítva – mindössze 10 milliót kérnek az autóért) – a GS 300 13 milliója reális. Őt szeretnénk.
MOTORADATOK | ||||
Lökettérfogat (ccm) | 2995 | 4293 | ||
Furat x löket (mm) | 87,5×83,0 | 91,0×82,5 | ||
Hengerek / szelepek száma | V6/24 | V8/32 | ||
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) | 183(249)/6200 | 208(283)/5600 | ||
Max. nyomaték (Nm/ford.) | 310/3500 | 417/3500 | ||
MENETTELJESÍTMÉNYEK | ||||
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) | 7,2 | 6,1 | ||
Végsebesség (km/h) | 240 | 250 | ||
FOGYASZTÁS | ||||
Város (l/100 km) | 14,4 | 16,3 | ||
Lakott területen kívül (l/100 km) | 7,2 | 8,6 | ||
Vegyes (l/100 km) | 9,8 | 11,4 | ||
CO2 kibocsátás (g/km) | 232 | 269 | ||
MÉRETEK | ||||
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) | 4825/1820/1430 | 4825/1820/1430 | ||
Tengelytáv (mm) | 2850 | 2850 | ||
Csomagtér (liter) | 430 | 430 | ||
Menetkész tömeg/terhelhetőség (kg) | 1620-1660 | 1695-1735 | ||
Üzemanyagtank kapacitás (liter) | 71 | 71 | ||
Gumiméret | 225/50 R17 | 245/40 R18 | ||
ÁR, KÖLTSÉGEK | ||||
Alapár | 13 520 000 | 19 220 000 | ||
Konkurensek | Mercedes-Benz E 280: 12 613 000 | Mercedes-Benz E 500: 18 655 000 | ||
BMW 530i: 13 356 000 | BMW 540i: 16 334 000 | |||
Audi A6 3.2 FSI: 14 149 000 | Audi A6 4.2: 19 471 000 | |||
Tesztelt autó ára | ||||
A szériafelszereltség fontosabb tételei | ||||
ÉRTÉKELÉS | ||||
a vezess.hu véleménye | ||||
9,0 pont | 8,5 pont |