Teszt: Alfa 147 TI 1,9 JTD 16V M-Jet: Méltó ellenfél

[bekkep]Majdnem két évvel ezelőtt próbáltuk az Alfa 147-est, azzal a 150 lóerős dízelmotorral, ami szinte minden autót képes megszerettetni vezetőjével. Az eredetileg Alfa motort az Opel mellett Saabokban is próbáltuk már, és eddig sehol sem okozott csalódást.

Ha dönteni kéne, akkor még is az Alfában tetszett a legjobban, itt valahogy pörgősebb, sportosabb hangolású, mint a többi modellben volt. A jó motor tehát adott volt, a kérdés mekkora adag negatív tulajdonságot kell palástolnia az új 147-esben.

Erre meglehetősen nehéz volna egzakt választ adni, így elégedjünk meg annyival, hogy a TI sportcsomagos tesztautónk úgy volt szép és jó, ahogyan nálunk járt.

Külsőségek

[bekkep]Az év eleji modellfrissítéssel nagyobb pajzs került a 147-es orrára, és megváltozott az első fényszóró formája. Új a lökhárító, aminek köszönhetően a túlnyúlás, és az autó hossza is nagyobb lett. Az Italdesign stúdiót illeti a dicséret, amiért ezt a hatalmas túlnyúlást el tudta rejteni a szemek elől, és nem született mondjuk egy a 407-es Peugeot-hoz, vagy a VW Passathoz hasonló ormótlan frontrész.

Határozottan agresszívabb lett elölről a forma, a hátsót ért módosítások viszont már közel sem ennyire feltűnőek. Érdekesség, hogy 12 literrel 292 literesre nőtt a csomagtér, ami még így is méltatlanul kicsi ebben a kategóriában.

Belül is finomítottak a részleteken, főként a műszerfal átalakulása szembetűnő. Külsőségekben azonban eddig is nagyot domborított az Alfa, így sokkal fontosabb, hogy mi történt a ruha alatt.

A lényeg láthatatlan

[bekkep]Eddigiekben futóműve és összeszerelési minősége miatt kritizáltuk leginkább az Alfa Romeókat, bár a 147-es a GT megjelenéséig talán a legigényesebb munka volt házon belül. Szerencsére ezen tulajdonságokon most sikerült még tovább javítani.

A legszembetűnőbb változásként a futóművet sikerült olyan szintre felhozni, ahol még továbbra is sportos, mégsem kopog, ahogyan azt eddig tette. Lehet, hogy egyeseknek a „vérlázító” kategóriába sorolandó, ha egy Alfa komfortosabb lesz a korábbinál, a többség viszont kifejezetten örülhet neki.

A lázadozóknak, és a sportosabb beállítottságúaknak szól a TI sportcsomag, ami többek között tartalmazza a sportfutóművet is, bár ez sem jelent extrém ültetést és keményítést. Erre mi sem jobb példa, minthogy kényelmesen tudtunk vele közlekedni Budapest hepehupás útjain is.
Ezzel a lépessél minőségi ugráson ment keresztül a 147-es és elérte azt, hogy nem csak a gyönyörű külsőségekkel és a kitűnő motorral kell beérjük, hanem az egészet élvezhetjük.

Megszűnt az utasteret korábban jellemző nyiszogások és zörgések nagy része is, az összeszerelési minőség határozattan megközelíti a német szintet, viszont azoknál jóval több élet van benne.


TI sportcsomag – kell hozzá

[bekkep]Ugyan több mint 600 ezer forintot kérnek érte, a TI csomag mégis a különösen ajánlott kategóriába esik. Ennyiért a sportfutómű mellé kapunk szép, 17 colos felniket, 215/45-ös méretű abroncsokkal, és egyéb főként fekete színű GTA stílusú kiegészítőket kívülre-belülre egyaránt.

Kedvencem a fekete bőr sportülés a csomagból, ami tökéletes megoldás az eddigi, átlagnál kényelmetlenebb üléspozíció javítására. Kényelmes, megfelelő az oldaltartása, és ami a legfontosabb, hogy már nem éreztem túl magasnak az üléspozíciót. A kormányt talán egy picit még szerettem volna a végállásnál közelebb húzni magamhoz, de az összhatás abszolút megnyugtató volt.

A csomag része még a krómozott kerékcsavarokon és a szelepsapkán kívül a „Racing fékbetét”, amiről fogalmam sincs, hogy micsoda, de a lassulást azt jól produkálta.

JTD M-Jet – 200 felett is takarékosan

[bekkep]A 150 lóerős 1,9-es dízelmotor igazi gyöngyszem, talán nem tévedek nagyot, ha az egyik legjobbnak tartom a most elérhető dízelek közül. 305 newtonméteres nyomatéka nem első ugyan a kategóriában, mégis elegendő, mivel ezt már 2000-es fordulat mellett is produkálja.

A gyakorlatban minimális a „turbólyuk”, egyből húz pincétől a plafonig, és szinte benzines gyorsasággal pörög bőven 4000 felé. Rajtkészsége kiváló, menet közben pedig kellő mértékű nyomaték gyorsít minden fokozatban.

8,8 másodperc szükséges a 100 km/órás sebesség eléréséhez, a 208-as végsebességet pedig könnyedén futja. Fogyasztása ezen adatok fényében igazán kedvező, városi használatban 8,5 liter körüli, autópályán 7 liter is alá is szorítható.

[bekkep]A sok pozitívum mellett azért van árnyoldala is a motornak, mégpedig az, hogy hangos. Átlagosnál erősebben hallani a jellegzetes dízelhangot kívülről és ami még zavaróbb, belülről is.

A hatfokozatú kézi váltó kiosztása kellő dinamizmust nyújt a motornak, kapcsolhatósága még nem tökéletes, – lehetne pontosabb és gyorsabb is -, de ez egy dízel autóban könnyebben megbocsátható, mivel jóval kevesebbet nyúlunk a váltó után.

A stílus számít

Nagy valószínűséggel így gondolkoztak, amikor beárazták a 147-est, ami jelen esetben Audi A3 és 1-es BMW árban van. A 6,6 milliós alapár mellett az extrákkal 8 millió fölé ugrott tesztautónk, amiért már magasabb kategóriás dízel autókból is kedvünkre válogathatunk.

Józan ésszel gondolkodva a felsorolt autók közül egyik sem ér ennyit, viszont aki megteheti, az már nyugodtan számításba veheti a 147-est, ami ugyanazt tudja, mint a németek, egy jó nagy adag érzelmi töltettel fűszerezve.


Műszaki adatok – Alfa Romeo 147 TI 1.9 JTD 16V M-JET Distinctive
MOTORADATOK
Lökettérfogat (ccm) 1910
Furat x löket (mm) 82×92,4
Hengerek / szelepek száma 4/16
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) 110 (150)/ 4000
Max. nyomaték (Nm/ford.) 305/2000
MENETTELJESÍTMÉNYEK
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) 8,8
Végsebesség (km/h) 208
FOGYASZTÁS
Város (l/100 km) 8
Lakott területen kívül (l/100 km) 4,7
Vegyes (l/100 km) 5,9
CO2 kibocsátás (g/km) 157
MÉRETEK
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) 4223/1729/1442
Tengelytáv (mm) 2546
Csomagtér (liter) 292
Menetkész tömeg/terhelhetőség (kg) 1310/-
Üzemanyagtank kapacitás (liter) 60
Gumiméret 215/45/17
ÁR, KÖLTSÉGEK
Alapár (forint) 6 610 000
Konkurensek (forint) Audi A3 2.0 TDI: 6 567 000
BMW 120d: 6 973 000
Opel Astra 1,9 CDTI: 5 299 000
Tesztelt autó ára (forint) 7 674 000
A szériafelszereltség fontosabb tételei ABS, távírányítós központizár, kétzónás automata klíma, menetstabilizáló elektronika, vészfék assztisztens, kipörgésgátló, 16″ könnyűfém felni, hat légzsák,
ÉRTÉKELÉS
a vezess.hu véleménye Kitűnő motor, elfogadható váltóval és remek futóművel kombinálva. Igazán élvezetes autózni ezzel a dízel Alfával. Végre az utastér összeszerelési minősége is jó.
Pontszám (max. 10) 8,5 pont