Ilyen volt a régi
[bekkep]Rossz tapasztalatim vannak az előző Clióval. Emlékeimben mély nyomott hagyott a pocsék üléshelyzet és a törpékre tervezett hátsó üléssor. Ha a magam 187 centis termetéhez állítottam be a vezetőülést, akkor a kormány reménytelen távolságba került. Amikor a kormányhoz igazítottam az ülést, akkor kizárólag törökülésben fértem el lábaimtól.
Reménytelen próbálkozásnak tűnt a kényelmes vezetői helyzetet megtalálni, ezért hamar elfáradtam a kormány mögött. Nem én voltam az egyetlen ezzel a problémával, nálam jóval alacsonyabbak ugyanígy szenvedtek a Clio II beállíthatatlanságával.
Pici popó
[bekkep]Épp ezért fokozott kíváncsiság élt bennem az új Clio iránt. A képek láttán semmiféle érzelmet sem váltott ki belőlem az autó. Ellenben az élőkép megmozgatta a fantáziámat. Első blikkre kicsinyített Scénic-et véltem felfedezni az új Clióban, a 6 centis magasságnövekedés és a 17,4 centis nyúlás átszellemíti a Cliót.
Ráismertem a Mégane púpos fenekére, de Patrick Le Quément ezúttal – gondolva a fiatalabb célközönségre – kisebb popót tervezett a Clióra, nem az ő korosztályának megfelelő termetes darabot. Igyekeztem még több hasonlóságot felkutatni házon belül, de semmi egyéb „lopásra” nem derült fény.
Mustra után elő kártyával, immár a Clióhoz sem kell hagyományos kulcs, elég a műanyag lapka. 100 ezer forint a felára a fejlettebb automata kártyának, higgyék el, megéri. Sosem kell keresni a kulcsot – bocsánat, kártyát – a kilincshez közelítve enged a zár, gombnyomásra indul a motor.
Tágas és kényelmes
[bekkep]Még mielőtt működésre bírnánk a 106 lóerős (pontosan ennyi, mostantól a Renault nem kerekíti 5 lóerőre autói teljesítményét) dízelmotort, vegyük szemügyre az öszvér utasteret. A fűtés gombjai egy az egyben a Mégane-tól érkeznek. Ezzel állítólag azt a hatást keltik, mintha egy nagyobbacska Renault-ba ültünk volna.
Ez teljesen rendben is van, mivel az előző Clióhoz képest bődületes teret ad elöl az új Clio. Nincs probléma a kormány vagy vezetőülés beállításával, akármekkora termettel vagyunk megáldva. Az olcsóbb Cliókban kizárólag le vagy fel állítható a kormány, ki-be mozgatni csak a jobban felszereltekben lehet. Tesztautónkban lehetett.
Hosszabb távon nem ültem hátul, de tény, hogy befértem. Fejemet hangyányit előre kellett biccenteni, mintha folyton bocsánatot kérnék. Egy kisautóban ez teljesen elfogadható. Így is a kisautók egyik legnagyobbika az új Clio.
Gyors és pöpec
[bekkep]Indítsuk végre az 1,5-ös dízelt! Pár méter után kiderül, hogy a szervokormány valahogy nem az igazi. Hiába válogat az elektronika 16 különféle rásegítésből, folyton az az érzése van az embernek, mintha birkóznia kéne a kormánnyal. Kár érte, mert menet közben a Clio ezzel a dízellel egyszerűen bámulatos járgány.
Ismerjük ezt a motort, az elődben még 100 lóerőt adott ki magából, most az elektronika csiholásával kemény 6 plusz lóerő tör elő belőle. A nyomaték is vastagodott, 240 Nm-re. 1800-as fordulat alatt lesni kell az alkalmat gyorsulásra, de felette miénk a világ. 3500-ig olyan kirobbanó erőben van a dízel Clio, mintha egy megfékezhetetlen bivalycsorda tolná hátulról.
Szenzációs érzés, amikor magával ragad a nyomaték. 11,1 másodperc alatt futja meg az autó a 100-at, kevesebbet is elhinnénk neki. 190 km/óra a végsebesség – ezt nem, de azt igazolni tudjuk, hogy 160-170-ig gond nélkül hasítja a szelet a Clio. És mindezt úgy teszi, hogy a fordulatszám 3000 környékén alig megy túl a hosszú áttételezésű kézi váltónak köszönhetően.
[bekkep]Apropó váltó. Kis körbe álltunk és pezsgőt bontottunk. Ennyire passzentos kézi váltóval még egyetlen Renault-ban sem találkoztunk. A kar pici erővel pattan a helyére, nem akad meg, nem kóvályog. Egyébként is gratuláció jár azért, hogy ekkora motorhoz hatfokozatú váltót csomagol a Renault.
Azt ígérte a gyári adattábla, hogy 4,6 liter gázolajat visz el 100 kilométerenként ez a komoly dízelmotoros Clio. Lehet, hogy a gyári tesztpilótáknál keményebbek vagyunk, de nekünk az istennek se sikerült hat liter alá vinni az átlagot. Az viszont böcsületes teljesítmény az autó részéről, hogy városban sem kért többet 6,4 liternél.
Előtérben a kényelem
Alapvetően a kényelempártiak találják meg számításukat az új Clióban, ez egy főként városi célokra szánt kisautónál rendben is van. Ha elszántan érkezünk meg egy kanyarba, és gázelvétellel vagy hirtelen fékezéssel kapunk észbe, akkor az autó meglendülő fara gyorsan tudtunkra adja, Clio Sportot kell rendelni, ha gyakran adjuk vakmerő száguldásra fejünket.
[bekkep]2004 márciusában az akkori 100 lóerős dízel Cliónak sokalltuk a 3 740 000 forintos árát. Ez a Clio most 2005 őszén 4 430 000 forintba kerül. Szembeköpnénk akkori önmagunkat, ha a mostani autót nem hordanánk le magas ára miatt. Lehordjuk. Pfuj, drága Clio!
Az a különbség, hogy az akkori autó kényelemben és helykínálatban a kategória végén kullogott, a mostani már az élmezőnybe tartozik. Az ár sajnos magas, ezt viszont a felszereltség és a jó motor részben ellensúlyozni tudja.
MOTORADATOK | |
Lökettérfogat (ccm) | 1461 |
Furat x löket (mm) | 76,0×80,5 |
Hengerek / szelepek száma | S4/8 |
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) | 78(106)/4000 |
Max. nyomaték (Nm/ford.) | 240/2000-2500 |
MENETTELJESÍTMÉNYEK | |
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) | 11,1 |
Végsebesség (km/h) | 190 |
FOGYASZTÁS | |
Város (l/100 km) | 5,7 |
Lakott területen kívül (l/100 km) | 4,1 |
Vegyes (l/100 km) | 4,6 |
CO2 kibocsátás (g/km) | 123 |
MÉRETEK | |
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) | 3986/1707/1493 |
Tengelytáv (mm) | 2575 |
Csomagtér (liter) | 288-1038 |
Menetkész tömeg/terhelhetőség (kg) | 1210/490 |
Üzemanyagtank kapacitás (liter) | 55 |
Gumiméret | 185/60 R15 |
ÁR, KÖLTSÉGEK | |
Alapár (forint) | 4 430 000 |
Konkurensek (forint) | Opel Corsa 1.7 CDTI Cosmo (100 LE): 3 588 000 |
Smart ForFour 1.5 cdi pulse (95 LE): 4 729 600 | |
Skoda Fabia 1.9 TDI Ambiente (100 LE): 4 550 000 | |
Seat Ibiza 1.9 TDI Stylance (100 LE): 3 975 000 | |
VW Polo 1.9 TDI Comfortline (100 LE): 4 192 000 | |
Tesztelt autó ára (forint) | 5 290 000 |
A szériafelszereltség fontosabb tételei | Elektromosan állítható és fűthető külső tükrök, elektromos ablakemelők elöl, központi zár, blokkolásgátló, első, oldalsó és függönylégzsák, manuális klíma, ködfényszóró, kanyarkövető fényszóró, sebességtartó automatika, CD-s rádió |
ÉRTÉKELÉS | |
a vezess.hu véleménye | Az új Clio bődületes helykínálatával és kiváló minőségével elődjét alaposan felülmúlja. Magas árát felszereltsége és jó motorja indokolja. Ez a korábbi akciós árhoz képest sokkolóan magas. |
Pontszám (max. 10) | 7,5 pont |