[bekkep]1999 elején az Opel gyártani kezdett dobott egy autót, amellyel divatot teremtett. A kompakt egyterű addigra már nem számított olyan nagy újdonságnak, ám 5+2 személyes egyterűje padlóba hajtható leghátsó üléssel akkoriban még senki másnak nem volt.
1999 végén jelent meg a 82 lóerős 2.0 DI dízelmotor, amelyet 2000-ben leváltott a 100 lóerős 2.0 DTI. Szintén 2000-ben nőtt 115-ről 125 lóerőre az 1,8 literes benzines teljesítménye és kijött a 147 lóerős 2.2-es benzinmotor.
2001-ben a turbós OPC sportváltozat jelentett újdonságot és a földgázüzemű CNG is ebben az évben debütált. A következő évben a 125 lóerős, 2,2 literes turbódízel is megjelent a kínálatban.
A tulajdonos véleménye: Klemencz Márta, Opel Zafira 1.6, 2002, 33 000 km [bekkep]Először nem akartam Zafirát, mert túl nagynak találtam. Féltem is tőle, mert a vezetési tudásomban sok volt a kivetnivaló, de az autónak köszönhetően mára sokat fejlődtem. Comfort felszereltségű autómban alaptartozékként minden megtalálható, amire nekem szükségem van. Amit hiányolok, az a CD-lejátszó, a kazettás magnó már eléggé idejét múlta. A magas ülés miatt jól belátom az utat. A műszerfalon minden kézre esik, úttartása stabil, meglepően fürge, könnyen gyorsul. A belső tere tágas, kényelmes, akkor is, ha öten ülünk benne. De ha éppen népes rokonságomat kell szállítani, akkor pillanatok alatt még én is hétüléses kisbusszá tudom alakítani. Szállítottunk már vele komplett hálószoba bútort lapraszerelt állapotban, de a családi nyaralásoknál és bevásárlásoknál is megállta a helyét. Miután csak én járok vele és nagyon vigyázok rá, soha semmi baj nem volt még vele. Imádom vezetni, mert biztonságban érzem magam benne, és igazándiból sokkal többre képes, mint amit én kihozok belőle. 10 literes fogyasztása magasabb az átlagnál, mert csak rövid távolságokra használom Hosszabb úton 8 liter elég autópályán. |
[bekkep]Kívülről csak a 2002-es modellfrissítés hozott változást. Az utód, az új Astrával rokon Zafira B 2005 nyarán jelent meg Magyarországon.
Négyféle A generációs Zafirát teszteltünk, ezért az autó tulajdonságaira csak nagy vonalakban térünk ki. A Zafira a legmeggyőzőbb egyterűk közé tartozik. A kilátás elöl és hátul is jó a magas üléshelyzetből.
Kompakt külső méretei ellenére sikerült öt embernek nagyon tágas utasteret és óriási csomagtartót kialakítani. A középső ülés lapja gyorsan felhajtható és az üléspad előrehúzásával 1,7 köbméterre bővül a csomagtér.
[bekkep]Szükség esetén velünk jöhet két gyermek a csomagtérben, a padlóból könnyen előkapható pótüléseken. A Zafira eltalált utazóautó jó ülésekkel és kulturált zajcsillapítással. A futóműhangolás csak közepes, nem túl kényelmes és nem is sportos.
Normális haladáshoz a 100 lóerős 1,6 literesben nyomni kell a gázt, ami megnöveli a fogyasztását. Ha nem sietünk, a legkisebb motor 8 liter alatt fogyaszt átlagosan.
Használtan jóval kisebb árkülönbség az egyes modellek között, így a benzines garnitúrából jó választás lehet az 1,8 literes, évjárattól függően 115 vagy 125 lóerős motor. Előbbinél a forgalmiban 85, utóbbinál 92 kilowattos teljesítmény szerepel. A fogyasztás 6,5 és 13 liter közé esik, átlagosan 9 litert kér az 1.6-osnál kényelmesebben használható masina.
[bekkep]Átlagosan erős 10 literre kell számítani a 2,2 literes benzinessel autózva, amely ennek fejében jól viszi a terebélyes Zafirát. Az OPC Vectra szép és nagyon jól megy, de könnyebb vele 15-17 litert megitatni, mint 9 alá lemenni.
Újonnan drága, használtan már elérhetőbb a Zafirához a dízelmotor. A 82 lóerős 2.0 DI-t nem ajánljuk gyengesége miatt, a 100 lóerős 2.0 DTI már igazán stramm erőforrás. Erőtartalékai jól jönnek előzésnél, hegyen és telepakolt autóval is. Tesztünkön ez a modell autópályán 6,1, városban 7,6 litert fogyasztott.
[bekkep]Ha a biztosításon nem kell spórolni, csak az üzemanyagon, akkor a 2,2 literes DTI-ben sok örömünk lesz. Hangja csúnya, de ez csak erős kihúzatáskor zavaró. Ereje és rugalmassága széles fordulatszám-tartományban érezhető. Fogyasztása nagyjából 5,5 és 9,5 liter közötti, átlagosan úgy 7 liter elég lehet.
Aki használt egyterűt keres, azt mi sem beszélnénk le a Zafiráról, mert a modell megbízhatóan üzemel. A nagy súly ellenére a féktárcsák és betétek európai autókhoz képest sokáig tartanak.
A kezdeti évjáratokban a benzineseknél előforduló vezérműszíj-szakadások és motorvezérlési hibák gyorsan eltűntek. A dízeleknél a turbófeltöltőt kell ellenőrizni. Ha a motor beindításánál és hidegen gázt adva kékes füst jön a kipufogóból, akkor nézessük meg a turbót egy szakszervizben.
[bekkep]A meghibásodások egy része a generátorhoz kapcsolódik, az önindítóval is baj lehet. Esetenként előfordult az indításgátló meghibásodása is.
Minden motornál figyelni kell az olajfogyasztásra, ami sok Zafiránál tapasztalható. A szerviztapasztalatok közül a néhány autónál gyorsan fogyó fényszóróizzókat emelnénk még ki. Rossz utakon járva a futóműben a kormányösszekötő gömbfejek szorulhatnak cserére.
A használtautó.vezesss.hu adatbázisban a cikk feltöltésekor 32 Zafira közül lehetett választani. A Zafira A modellek ára cikkünk megjelenésekor kicsivel 2 millió forint alatt kezdődött és 4,8-5 millió forintig ment fel. Az ötmilliót a nagyon fiatal, jól felszerelt 2.2-es turbódízelek közelítik meg, 2 millió alatt 6 éves, sokat futott 1.6-os autókat találni.