Teszt: Lexus RX400h - Újfajta élvezet

„Technikai fölényben”

[bekkep]Akárhonnan nézzük, a Toyota fényévnyi előnnyel bír a hibridhajtású járművek terén. A Prius után már itt van az új Lexus RX400h is, ami nekünk egy tökéletes egységnek tűnik, és valószínűleg mindenféle gyermekbetegségtől mentes. Ami jó, az jó! Ugyan a hibrid technológia inkább technikai, mintsem anyagi fölényt jelent a japánoknak, nem lesz ez mindig így.

A zéró károsanyag kibocsátású járművek elterjedése még évtizedek kérdése, az átmenetre pedig ennél jobb és egyszerűbben megoldással még senki sem rukkolt elő. A Lexus RX400h ráadásul tökéletes példa arra, hogy egy hibrid nem csak takarékos és környezetbarát, de akár sportos is lehet.

Tudni véljük ugyanis, hogy a Prius-szal ellentétben az RX400h fejlesztésénél nem kizárólag a humánus szempontok döntöttek, de a fokozott vezetési élmény is elsődleges cél volt.

És milyen jó, hogy ezt nem nagy V8-as benzinzabáló motorral oldották meg…

3 motor – 445 lóerő, 751 Nm

[bekkep]A V8-as vas helyett két elektromos motort társítottak az amerikai RX változat 3,3 literes motorjához, aminek 211 lóerőre csökkentették teljesítményét és jelentősen átformálták, hogy az a hibrid rendszerbe illeszkedhessen.

Elöl egy 136 kW-os, hátul egy 56 kW-os elektromotor segíti a hajtást, ha éppen szükséges. A három motor egyszerre lemérhető maximális teljesítményét 272 lóerőben állapították meg, így hiába van majdnem 500 lóerő elrejtve a RX-ben, nem tudunk mind élni vele. Az éppen használt teljesítményt nagy léptékekben egy mutató segítségével olvashatjuk le, amiben az a legérdekesebb, hogy az negatívba is képes kilendülni.

Ezt fékezéskor tudjuk produkálni, amikor is az elektromos motorok generátorként működnek, és áramot táplálnak vissza az akkumulátorba, akár egy fejlett trolibusz a felsővezetékbe.

[bekkep]Persze a „mindössze” 200 kW nem jelenti azt, hogy csak döcögni lehetne a RX400h-val, épp ellenkezőleg. A hagyományos automata váltókhoz hasonlóan használandó fokozatmentes váltó került a RX400h-ba, ami megtorpanás nélkül gyorsítja a vasat, néha azonos fordulat mellett, és néha kicsit olyan hatással, mintha végig csúsztatnánk a kuplungot.

Így mindössze 7,6 másodperc alatt elérhetjük a 100 km/órás sebességet, és könnyűnek tűnik a 200 km/órás végsebesség is. Óra szerint könnyedén megfuthatjuk a 215-öt is, ha erre a szabályok lehetőséget adnak.

Mindössze a „B” fokozat szorul némi magyarázatra, amely fokozott mértékű motorfékezésre ad lehetőséget, és ebből adódóan az akkumulátorba is több áram folyik vissza, mint a váltó D állásában.

Nem indul, vagy mégis??

[bekkep]Elfordítjuk a slusszkulcsot – ami egyébként gagyi műanyag egy fémre felnyársalva – és nem történik semmi. Vagy mégis? Pontosabban mi nem érzékeltünk változást a korábbi állapothoz képest, mindössze a „Ready” felirat világosodott ki a műszerfalon. Ez számunkra annyit jelent, hogy indulhatunk utunkra.

A felvázolt állapot üzemmeleg benzinmotor esetén állja meg a helyét, ekkor mindössze az első elektromos motort aktiváljuk a kulcs elfordításával. És ebből adódik az RX400h leglenyűgözőbb tulajdonsága is, miszerint akár teljes csendben suhanhatunk, anélkül, hogy a benzinmotor hallatna magáról.


[bekkep]Kellően óvatosan bánva a gázpedállal, nagyjából 50 km/órás sebességig haladhatunk kizárólag elektromos hajtással, aminek legfőbb előnye, hogy ilyenkor egy csepp üzemanyag sem fogy a tankból. Ez főként városi araszoláskor élvezhető, ráadásul ekkor a károsanyag-kibocsátás is nulla, így nem csak pénztárcánkat, de a környezetet is kíméljük.

Nagyobb gázadásnál szinte észrevétlenül kapcsolódik be a munkába a benzinmotor is, amiről csak a központi kijelző tájékozat bennünket. A hátsó elektromotor működése is itt figyelhető meg leginkább, aminek fő feladata a jármű megfelelő stabilitásának biztosítása.

A hátsó tengelyt kizárólag utóbbi, a kisebbik villanymotor képes megforgatni, ebből adódóan az RX400h nem állandó összkerék-hajtású és nem is igazi terepjáró. Az ő területe a havas, jeges útfelület, és esetleg a gyenge terep, de tényleg nem akadályok leküzdésére találták ki.

Ha áram van, minden van

[bekkep]A még kímélőbb üzem érdekében az RX400h-ban számtalan olyan funkció is elektromos működésű, ami a hagyományosan modern autókban még nem. A már szokványos szervokormány és elektronikus gázpedál mellett a fék is elektronikus, valamint a klíma sem a benzinmotor erejét használja, hanem akkumulátorról táplálkozik.

Utóbbinak köszönhetően a benzinmotor működése nélkül is lehűthető az utastér, anélkül, hogy közben a drága üzemanyagot égetnénk el egy helyben.

Persze az áram a hajtás szempontjából önmagában vajmi kevés, és így néha akaratunk ellenére is kénytelenek vagyunk a benzinmotort használni. A szorgos segítségnek hála viszont 12,5 liter üzemanyag is elegendő városi forgalomban a 3,3 literes V6-osnak, ami egy kéttonnás SUV-tól igazán szép eredmény, figyelembevéve a kiváló menetteljesítményt.

Ilyen szerény étvággyal még a dízel konkurensek sem érik be, a benzineseknél pedig valahol a 20 liter körüli értékkel számolhatunk reálisan.

Ferde szemmel

[bekkep]Piszkáltam, rángattam, hergeltem, majd megállapítottam: az RX áll leginkább egy szinten az európai konkurenciával a Lexus palettán, valószínűleg azon egyszerű oknál fogva, hogy mindannyian az amerikai ízlésnek próbálnak megfelelni.

Egy szabadidőautó építésénél más elvek érvényesülnek, mint egy személyautónál, és az RX ezekben nagyon közel áll a németekhez. Persze kérdés, hogy ez most jó, vagy rossz tulajdonság, ezt döntse el mindenki maga.

Az anyagminőség néhol kritizálható, de ez nem gátolja a kényelmet és a praktikus utasteret. Utóbbi azért is igazán nagy szó, mert egy nagyfeszültségű akkumulátort és egy villanymotort is bele kellett dolgozni az anyagba, amiből semmit sem veszünk észre. Gombnyomásra automatikusan nyílik és záródik a csomagtérajtó, ami mögött tágas tér várja a cumókat.

Futóművileg még lenne hova fejlődni, ugyanis egy hirtelen sávváltás olyan instabil érzést válthat ki, amilyet autóban csak ritkán tapasztalhat ember fia. Ennek ellenére jól fekszi az utat a RX400h, sőt élvezetes kanyarodásra is képes, csikorgó abroncsokkal. Ez viszont csakis a korszerű, VDIM szócskával jelzett elektronikus stabilitás rendszernek köszönhető, ami megmenti a családot a veszélyes helyzetekben is.

Újfajta élvezet

[bekkep]Sosem gondoltam volna, hogy az üvöltő motorhang és a sebesség helyett a lopakodóan csendes gurulás okoz majd élvezetet, de az RX400h mégis ezt nyújtja. Ha ezzel járunk, lelkiismeret-furdalás nélkül szónokolhatunk az esőerdők megmentéséért, sőt az éjszaka közepén is hazagurulhatnánk anélkül, hogy bárki is észrevenne.

Ilyen előnyös tulajdonságok mellett kit érdekel, hogy nem értjük teljesen az autó működési elvét. Ha erre terelődik a szó, csak suhanjuk el észrevétlenül új autócsodánkkal.


Műszaki adatok – Lexus RX 400h Executive Navi Pack I
MOTORADATOK
BENZINMOTOR
Lökettérfogat (ccm) 3311
Furat x löket (mm) 92,0 x 83,0
Hengerek / szelepek száma V6 / 24
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) 211 / 5600
Max. nyomaték (Nm/ford.) 288 / 4400
ELEKTROMOTOR ELÖL
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) 123 [167] / 4500
Max. nyomaték (Nm/ford.) 333 / 1500
Max. forulatszám (ford/min) 12 400
ELEKTROMOTOR HÁTUL
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) 50 [68] / 4610-5120
Max. nyomaték (Nm/ford.) 130 / 0-610
Max. forulatszám (ford/min) 10 000
MENETTELJESÍTMÉNYEK
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) 7,6
Végsebesség (km/h) 200
FOGYASZTÁS
Város (l/100 km) 9,1
Lakott területen kívül (l/100 km) 7,6
Vegyes (l/100 km) 8,1
CO2 kibocsátás (g/km) 192
MÉRETEK
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) 4755/1845/1670
Tengelytáv (mm) 2715
Csomagtér (liter) 439
Menetkész tömeg/terhelhetőség (kg) 2000 / 505
Üzemanyagtank kapacitás (liter) 65
Gumiméret 235/55 R 18
ÁR, KÖLTSÉGEK
Alapár (forint) 16 365 000
Konkurensek (forint) Mercedes-Benz ML 350: 15 562 500
BMW X5 3.0i: 13 820 000
Volvo XC 90 2.5 T Summum: 13 605 000
Tesztelt autó ára (forint) 18 660 000
A szériafelszereltség fontosabb tételei ABS, fékassztisztens, kipörgésgátló, menetstabilizáló elektronika, elektronikus vezérlésű fékrendszer, hét légzsák, indításgátló, riszasztó, elektromos első ülések, állítható hátsó ülések, integrált hatlemezes CD váltó nyolc hangszóróval, kétzónás automata légkondiciónáló, tempomat, elektromos ablakok elöl-hátul, esőérzékelső ablaktörlő, automatikusan elsötétedő belső tükör, elektromosan állítható, behajtható külső tükrök, 18″ könnyűfém felnik
ÉRTÉKELÉS
a vezess.hu véleménye Vezess véleménye:
Pontszám (max. 10) 9 pont