A 2002-től forgalmazott Fiestát futóműve, térkínálata, váltója és ára alapján csont nélkül besoroltuk a jó kisautók közé, de az igénytelen utastéri anyagok és a színjózan külső lelketlennek mutatta.
Hiányzott belőle az a jópofaság, amivel a C3, a Micra, a Lancia Y vagy a Yaris megfogja a nőket, akiknek a szava ebben a kategóriában döntő. A Fiestát olcsó utastere a Polóval, visszafogott külseje a 206-tal szemben hozta vert helyzetbe. Most viszont itt a javított kiadás.
Kívül a modellfrissítéskor megszokott helyeken módosult az autó: első-hátsó lámpák, hűtőmaszk, lökhárítók. A mintázatlan bura alatt különválasztották a fényszórót, a helyzetjelzőt és az indexet, az egyes lámpaelemeket krómozott gyűrűvel díszítik.
Belső fejlődés
Belül végképp volt min javítani a modellfrissítéssel és a Ford nem alibi simításokat végzett. A 2006-os Fiesta és a vele párhuzamosan megújított Fusion egészen más minőségérzetet nyújt, mint a korábbiak.
A leglátványosabb a műszerfal nemesítése, amelynek felső részét most már barátságosan puha és kellemes tapintású műanyag fedi.
Már ez is jó, de a Fordnál ezt megtoldották még egy ötlettel. Martin Smith, a Ford formatervezési főigazgatója azt mondja, hogy az emberek egyre öntudatosabban használnak akár szokatlan színeket is, például a házakat sem csak fehérben képesek elképzelni.
Mivel a nép autójával is szeretné kifejezni egyéniségét, a Ford bedobta a kétrészes műszerfalat. A kétféle színből álló műszerfal felső része ezentúl vagány színekben is rendelhető.
Teret a színeknek!
Mi a valenciai menetpróbán a Fusionben egy kékesszürke, a Fiestában pedig tetőcserépre hasonlító műszerfallal találkoztunk. Hölgy olvasóink nézzék el, ha ez a szín inkább terrakotta, vagy más egzotikus árnyalat.
Aki a Fusiont szeretné, sötétszürke és padlizsán műszerfalat választhat, a Fiestában kék, szürke és piros műszerfalból áll a felhozatal. Gazdagodott a külső színválaszték is, a Fusion választék 4, a Fiesta 5 új fényezéssel egészült ki. A színparádét a Fusionben 10, a Fiestában 12-féle üléskárpit teljesíti ki.
A Fiestában 60 lóerős az alapmotor, ugyanez a hengerenként kétszelepes motor 70 lóerővel is kapható. Kereken 80 lóerős a már 16 szelepes Fiesta 1.4, efölött jön a 100 lóerős 1.6-os és a 150 lóerős ST sportváltozat. Dízelmotor továbbra is kettő lesz, 68 és 90 lóerővel.
Öt benzines, két dízelmotor
A Fiesták közül egy háromajtóst próbáltunk ki a 90 lóerős turbódízel motorral. A 90 lóerős dízellel a Fiesta nem közelíti meg a kiskategóriában a 130-160 lóerős sportdízeleket, mert ezt a változatot nem GTI-nek szánják.
Ebben a műfajban a 150 lóerős benzines Fiesta ST amúgy is nagyon ott van a szeren, az erősebbik dízeltől elég, ha rugalmas, fürge, keveset fogyaszt és nem jár traktorhangon.
Mindezt az 1.6 TDCi az 1750-nél leadott 204 Nm-es forgatónyomatékkal könnyen hozta. Egyedül autópályán lepődtünk meg, mikor az óra 170-nél megállt, pedig a gyár 180-as tempót ígér.
Jobban esik ránézni az új műszerfalra, amely szebb és komolyabb is lett az olcsó digitálisról mutatósra cserélt vízhőfokmérővel és benzinszintjelzővel. Megérte áldozni a drágább műszerekre.
Néhány részletmegoldás javítása kimaradt a modellfrissítésből, így továbbra sincs kényelmes lábtámasz a bal lábnak az A-oszlop tövében, a jelenlegi taposó csak félmegoldás. Az ülések nem kényelmetlenek, de nyurga fiestázóknak jól jönne nagyobb ülőfelület, illetve hosszabb combalátámasztás.
Nem mindig van rá szükség, de a támla előrehajtásakor az ülés megkönnyíthetné a beszállást hátra némi előrecsúszással, ezt kár volt kihagyni a háromajtós Fiestából.
Nem kiskocsi, nem terepjáró, nem egyterű
Beszállási nehézség az eleve ötajtós és magasra épített Fusionben fel sem merül. A nem egyterű, nem kisautó, de pont jó méretű Fusiont 1.6-os benzines motorral vezettük. 100 lóerejével ez a legerősebb motor a palettán, az egyenletes nyomatékleadású négyhengeressel könnyű autózni.
Ha forszírozzuk a tempót, a motor magas fordulatszámon majdnem sportossá válik és országúton hamar elérjük azt a sebességet, ahol búcsút mondhatunk jogosítványunknak. A váltóval pontosan és gyorsan pakolhatjuk az öt fokozatot.
A Fiesta nagyon eltalált futóművét a Fusionben is szeretjük. A jó kanyarstabilitást és a kocsi magasságához képest csekély oldaldőlést egyszerre sikerült tető alá hozni a kényelmes rugózással. A Fordoktól mostanra elvárjuk mindezek mellé a pontos kormányzást, amit a Fusion is tud.
Felárért egyéni
Ha éppen nem kanyarról kanyarra hasítunk, sok funkciót személyre szabhatunk a Fusion-ben és természetesen a Fiestában is. Beállíthatjuk például, hogy az ajtók zárásakor az autó behajtsa-e a motoros külső tükröket, milyen információkat jelenítsen meg a fedélzeti számítógép.
Másban is kedvünkre tesz a két Ford kisautó. Igény esetén az irányjelző az indexkart meghúzva hármat villan, ha akarjuk, egy gombnyomásra nyílik az összes ajtó, vagy a biztonság kedvéért csak a vezetőé. A Fiesták közül a Ghia kivitelben alkothatunk kedvünkre a beállításokkal, a Fusionnál az Elegance kiviteltől felfelé van lehetőség minderre.
Feláras újdonság a modellfrissítéssel megjelenő beszédvezérlés. Szóbeli utasításokkal működtethetjük a rádiót, a CD-lejátszót és a Bluetooth kapcsolattal kommunikáló mobiltelefont.
Ugyanígy módosíthatjuk a hőmérsékletet és a befúvás erősségét az automata hőfokszabályzású klímával. A kipróbált Fusion+ kivitelben még DVD-lejátszó is volt a hátul ülőknek.
Ennyi high-tech mellett jobb volna, ha az oldalablakok egy gombnyomásra mennének fel-le, de ezt a vezetőé is csak lefele tudja. Valószínűleg nincs hozzá becsípődésgátló, ami megállítaná az ablakot, ha valami odaszorul. Mindkét kisautóhoz kapható olyan rádió, amely AUX kimenettel rendelkezik egy, mondjuk MP3-lejátszó csatlakoztatásához.
Új motor a Mazda2-ből
Egy motorral bővül a Fusion kínálat. Ez az 1,25 literes négyhengeres a Fiestára épülő Mazda2-ben eddig is benne volt, csak a Fordokból hiányzott. A 75 lóerős gép fölött a 80 lóerős Fusion 1.4 következik, a sort a 100 lóerős benzines zárja.
Dízelből az 1.4-es 68 és az ezerhatos 90 lóerős TDCi alkotja a választékot. Aki automata váltóra vágyik, az nyomatékváltós automatát a Fusion 1.6-hoz, EST automatizált kézi váltót pedig az ezernégyes benzineshez kérhet. A Fiestánál ugyanez a felállás, és a két típus forgalmazása is egyszerre kezdődik 2006 januárjában.