[bekkep]Sokan még akkor is új Passatnak hívtuk az 1988-tól gyártott szériát, amikor nem volt új. A 80-as évek végén az áramvonalas forma a 0,30 alatti alaktényezővel, a hűtőnyílásként kiképzett emblémával, az eltüntetett hűtőráccsal váratlan húzás volt a Volkswagentől.
1989-től a 68 lóerős 1.9 szívódízellel megduplázódott a dízel motorpark, mert a bevezetéskor csak a 80 lovas 1.6 TD volt kapható. A kétliteres benzines 16 szelepes hengerfejjel és 136 lóerővel a sportos vonalat erősítette.
1991 második felében megjelent a VR6-os, szűk hengerszögű hathengeres Passat 174 lóerővel. Az egzotikus kivitelek közé tartozik a G-feltöltős, 160 lóerős Passat G60 is. Benzines motorral a Passat összkerék-hajtással is szerepelt a kínálatban, syncro néven.
A tulajdonos véleménye: Mike István, 1991-es VW Passat 1.8 CL, 204 514 km [bekkep]Jó tíz éve, 3 éves korában vettük az autót. Szerintem maga az ideális családi gép, a Nyugat Ladája. Kényelmes, extrém tágas és nagyon jó a kormány fogása. A motorja erős és megbízható, ha kell, ma is bírja a 150-160-at. Ahhoz képest, hogy a motorban több, mint 200 ezer km van, egyáltalán nem zajos és az autó igazi biztonságérzetet nyújt nagy tempónál. Télen felmegy 9 literre az átlagfogyasztás, egyébként 8,5-ből megáll. Autópályán 7 is elég, ha nem rohanok. A miénk CL felszereltségű, hiányzik belőle a legcsekélyebb luxus is. A fapados gépben az egyetlen extra a mifelénk sibedának hívott tolótető, de ez csak akkor működik, ha előtte kicsit püfölöm kívülről. Az idő elnyűtte a váltószoknyát és elromlott a piperetükrök megvilágítása is, de ettől nem alszom rosszabbul. Az utóbbi időben jelentkezett a rozsdásodás, például a jobb hátsó kerékjárati íven. A lengéscsillapítók túl gyorsan elhasználódnak, a hátsókat már kétszer is cserélni kellett, mondjuk ebben az utaknak is szerepe lehet. Az autó elszenvedett 2-3 kisebb karambolt, a gép jó masszív, van miből dolgozni a helyreállításnál. A kipufogóban két dobot cseréltettünk ki az évek során, de a kuplungtárcsa és a szerkezet még az eredeti. |
1993-ban, a típus bemutatásának 20. évfordulóján, 6,2 millió Passat után a VW kihozta a ráncfelvarrás utáni modellt. A külső kozmetikán kívül a típus karosszériamerevsége és biztonsági felszereltsége is sokat javult. A modellfrissítéssel újra megjelent a hűtőrács.
[bekkep]Anno a négyhengeres TDI-ket a Volkswagennél, az öthengereseket az Audinál fejlesztették. Mivel a VW csak később látta elérkezettnek az időt az 1.9 TDI bevezetésére, ez a motor csak évekkel az Audi 80 TDI-t követően vált elérhetővé a Passatban az átdolgozással. 1996 év elején a 110 lóerős TDI hozott vérfrissítést a kifutófélben lévő típusnak.
A Passat kényelmesebb és kulturáltabb autó a vele egy évben bemutatott első Opel Vectránál. Vegyük rögtön a döbbenetes tágasságot. Ekkora hátsó lábtérrel azóta is csak a Skoda Superbben találkoztunk a középkategóriában.
Kényelmesek az ülések, a zajcsillapítás a maga idejében jónak számított, stabil az útfekvés és a rugózás is komfortos. Kérdés, hogy a futómű erényeiből mi maradt meg ennyi év után, mert amíg az autó mozog, az emberek nemigen költenek a futóműre.
[bekkep]A CL jelű alapmodell felszereltsége mai szemmel katasztrofális, gyakorlatilag semmi nem járt alapáron, se központi zár, se motoros ablak és ami a legrosszabb, még szervokormány sem. Az elegánsabb GL és a sportosabb GT modellek felszereltsége kicsit jobb. A feláras blokkolásgátlóval a Passat hátul is tárcsafékkel lassul.
Nem véletlen, hogy az 1.8-as, 90 lóerős motor annyira elterjedt. A benzinesek közül magunknak is ezt vennénk, mert kevés váltással vezethető, strapabíró és átlagosan 8 liter alatt el lehet járni vele. Ez a blokk 75 lóerővel is kapható volt a hasonló teljesítményű 1.6 utódaként.
Alig fogyaszt többet az egy-nyolcasnál a kétliteres benzines, amely erős, nyomatékos és remekül illik a nem túl nehéz autóhoz. Egy kétliteres Passat kombi forgalmijában 1200 kiló alatti önsúlyt látni.
[bekkep]Csúf motorhangjuk és darabos járásuk ellenére is ajánlhatók a TDI-k, mert 4,5 és 7,5 liter között fogyasztanak. A kamrás dízelek is takarékosak, bár nem ennyire és erőnlétük is szerényebb. Főleg a 68 lóerős szívódízel lomha.
Eredendően tartós motorok szolgálnak a Passatban. Ahhoz, hogy ez a minimum 9 éves autókban még sokáig igaz legyen, figyelmet kell fordítani a hűtőrendszerre, például a meghibásodó termosztátra. A hűtéscsöveken és csőcsatlakozásoknál keressünk folyadékveszteségre utaló nyomokat. A hűtőrendszer bajai miatt átéghet a hengerfejtömítés.
[bekkep]Bizonytalan eredetű használt Passatoknál a kamrás dízelek között érdemes a szívódízelt előnyben részesíteni, amellyel eredendően kevesebb bajunk lehet, mint egy 10 év feletti turbódízellel.
Nem kevés Passat érkezett az országba a 90 és a 110 lóerős TDI motorokkal, amelyeket szinte vallásos tisztelet övez takarékosságuk miatt. Pont emiatt lehet jó drágán belenyúlni egy agyonhasznált TDI-be vagy más lelakott dízelbe, amelynek kipofozására vég nélkül költeni kell.
A turbós motoroknál a turbó állapotára figyeljünk, hidegen indítva ne jöjjön ki kék füst a kipufogón. Ügyeljünk a vezérműszíj épségére és gyors cseréjére, ha nyélbe ütöttük az üzletet. A dízelek üzemanyag-vezetékeivel több gond akad, mint a benzines modelleknél.
[bekkep]A váltó új korában sem volt erős pontja az autónak, pontatlanságon, akadozáson ne lepődjünk meg. Ha nagyon nehéz váltani, netán egymás után elfogynak a kapcsolható fokozatok, akkor a bowdenes szerkezetű váltót foglaljuk imába a szerelőhöz tartva.
Mint a hasonló korú használt autókkal általában, a Passatnál is gondot okozhat a generátor, az üzemanyagpumpa, elhanyagolt autóknál a lemerülő akku. Benzineseknél a gyújtás hibái ronthatják életminőségünket ezzel az amúgy korrekt autóval.
Időnként a szervokormány szivattyúja is megadja magát. Számítsunk a futómű elhasználtságára, cserére szorulhat bármely alkatrész a kerékcsapágytól a lengéscsillapítón és a szilenteken át a toronycsapágyig.
[bekkep]A karosszéria ellenőrzésekor a vessünk egy pillantást a lámpákra, nem folyt-e beléjük víz. Beázások az elöregedett tömítések miatt az utas és a csomagtérben is előfordulhatnak. Lötyögő ülésekkel is találkozni a rozsda ellen hatékonyan védett típusban és nem ritka a zárak hibája.
360-400 000 forinttól kaphatók a harmadik Passat széria legolcsóbb darabjai a cikk feltöltésekor. A hasznaltautok.vezess.hu adatbázisban az anyag megjelentetésekor 380 000 forintról indultak az árak. A modellfrissítés előtti autók dandárja a 600-900 forintos ársávban kapható. Az 1994-es modellévtől gyártott Passatok közül a jobb állapotú kombi TDI-k ára jóval meghaladja az 1,6 millió forintot.