Teszt: Mazda6 2.0i - Dízelek reggelire

2002-ben a mostanra megszokott zoom-zoom szlogent a Mazda6-tal vezette be a márka. Akkoriban még tipródott az ember, hogy ennek ugyan mi értelme van. Nálunk még az az autóbolond gyerek se dünnyögte magában, hogy zoom-zoom, akinek az apja fényképész volt.

A 626 leváltásánál a Mazda a minőség mellett végre a design-ba is invesztált és lám, az arculatváltás jól sikerült. A gyár a kiváló minőség mellé a sportosságot is beigazította a márkaértékek közé. Legalábbis azok fejében, akik az elmúlt 3-4 évben követték a fejleményeket az autós világban.

Mit neki szilikon, kollagén!

Száznál több különféle díj és a május végéig legyártott 790 000 autó után itt a ráncfelvarrás utáni verzió. A frissítéshez nem kellett szilikon tömeget belepumpálni a formába. Kis reszelés a hűtőmaszkon, feketére színezett ház az első fényszórókhoz, sötétített bura a hátsó lámpákhoz és méhsejtmintás hűtőrács, ennyi.

A modellfrissítéssel az eddig közepes anyagminőségen sikerült javítani, ami főleg az ajtók esetében érezhető. A helykínálat nem módosult, mindig is jókora lábhely jutott a hátul utazóknak, akiknek a fejét 180 centi felett megbúbolja a tetőkárpit.

Hátul hiányzik a zseb a vezetőülés háttámlájáról és az ajtókba sem lehet pakolni. Elöl a navigációs berendezés képernyőjének helyére, a két ülés közé és a kesztyűtartóba is bőven eleget rámolhatunk.

Jó hír, hogy végre méltó kulcsot kapott az autó a korábbi rém gagyi őskövület helyett. Az Euro NCAP elvárásait viszont erősen túllihegték és az autó nyomban az elindulás után agresszív hangjelzéssel figyelmezteti az utasokat az öv bekötésére. Némi átmenetet megérdemelnének az övet amúgy használók.

Éppen fél köbméteres a csomagtartó, amivel a Mazda6 nagyot domborít családi nyaraláskor. Hintaló, bőröndkészlet, gumicsónak, minden elfér, ritkán kell azt mondanunk, hogy a tizedik pár női cipő és a kedvenc dömper inkább maradjon itthon.

Boldogok a benzinvérűek

Ma az 1,4 tonnás középkategóriás autók között összesen háromra emlékszünk, amelyeknél a kétliteres benzines értelmes alternatívája lehet a négyhengeres turbódízeleknek. A Honda Accordon kívül a Ford Mondeo és a Mazda6 tartozik kedvenceink közé 2.0 típusjelzéssel.

A Mazda6-nál benzinvérűeknek érdemes a dízel helyett vállalni a gyakoribb és költségesebb tankolást, ha belefér. 2000-nél alig sejtjük, hogy lesz valami, 3000-nél kezdünk örülni és 4000-től 7000-ig fáj elvenni a gázt, annyira él a motor, főleg kettesben és hármasban.

Az érzéki felpörgés és a sportos motorhang ellenére országúton a benzines verzió nem olyan gyors, mint a turbódízelek. Egyszerűen csak izgalmasabb visszaváltani és a motort bőszen forgatva előzni, mint álmosan adni egy gázt a dízelnek hatodikban.

Jót tesz a hangulatnak a dupla kipufogó, ami eddig a 2,3 literes csúcsmodellhez járt csak. A motor vonzerején sokat dob a változó szívószelep-vezérlés és változó szívócső, mindkettő a nyomatékleadást teszi egyenletesebbé.


Érezhetően kényelmesebb lett a Mazda6, amiben a 18 helyen bevetett zajcsillapító anyagokon és a további merevítéseken kívül nagy szerepe van az új fejlesztésű váltónak. A kar a megszokott pontossággal jár és a 6. sebességgel autópályán nagyon jót tesz a zajkomfortnak.

160-nál pont 4000 a fordulatszám hatodikban. A jól kiosztott váltófokozatokkal a Mazda6-ban könnyű gyors váltásokkal lendületesen autózni.

Bár Budapesten lépten-nyomon úthibák zúzzák a futóművet, utasként ebből keveset érezni. A kulturált futómű úgy kényelmes, hogy kanyargós úton újraélhetjük duhaj éveinket, a mennyivel-fér-el-ez-a-kanyar korszakot.

A pontos kormányzással finoman irányítható a jól megtermett családi autó. Ha nagyon elvadulnánk, a széria menetstabilizáló veszi kézbe a dolgokat, de a DSC a Mazda6-ban ki is kapcsolható.

10 liter felett, 6,2 millióért

Egyféle felszereltséggel szerepel az árlistán a Mazda6 2.0. A TE kivitelben van extra bőven, a 6,2 milliós ár a konkurensekhez mérve kedvező. A 15 colos alap kerékméret egy kétliteres autótól kevés, a tesztautónak jól állt a feláras könnyűfém felni 205/55 R16-os gumikkal.

Nálunk nagyjából felerészben városi és országúti kilométerekkel 10,2 litert fogyasztott a tesztautó. Ez az eredmény nem valami jó, egy Accord kombi beérte 8,2 literrel. Aki nagyon spórol, országúton 7,3 literrel is eljárhat, városban mindent bele üzemmódban 13-14 liter fogy.


Műszaki adatok – Mazda6 2.0i TE
MOTORADATOK
Lökettérfogat (ccm) 1999
Furat x löket (mm) 87,5×83,1
Hengerek / szelepek száma S4/16
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) 108 (147)/6500
Max. nyomaték (Nm/ford.) 184/4000
MENETTELJESÍTMÉNYEK
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) 9,7
Végsebesség (km/h) 208
FOGYASZTÁS
Város (l/100 km) 10,8
Lakott területen kívül (l/100 km) 6,0
Vegyes (l/100 km) 7,8
CO2 kibocsátás (g/km) 186
MÉRETEK
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) 4670/1780/1435
Tengelytáv (mm) 2675
Csomagtér (liter) 500
Menetkész tömeg/terhelhetőség (kg) 1310/545
Üzemanyagtank kapacitás (liter) 64
Gumiméret 195/65 R15
ÁR, KÖLTSÉGEK
Alapár (forint) 6 199 900
Konkurensek (forint) Alfa 156 2.0 JTS Dist., 7 455 000
Ford Mondeo 2.0 Ghia, 6 400 000
Honda Accord 2.0 Comfort, 6 262 741
Peugeot 407 2.0 Symbole, 6 250 000
VW Passat 2.0 FSI Comf., 7 613 000
Tesztelt autó ára (forint)
A szériafelszereltség fontosabb tételei ABS, elektronikus fékerő-elosztó, hat légzsák, menetstabilizáló elektronika, ködfényszóró, esőérzékelős ablaktörlő, automatikus világításkapcsolás, automata légkondicionáló, motoros fűtött tükrök, fedélzeti számítógép, motoros ablakemelők elöl-hátul, tempomat, CD-s rádió 4 hangszóróval
ÉRTÉKELÉS
a vezess.hu véleménye A Mazda6 sportosságához illik a pörgős benzinmotor. Vagánysága ellenére a dízelekkel szemben kevés az esélye ebben a praktikus, csinos és belevaló családi autóban.
Pontszám (max. 10) 8,0 pont