Régebben egy Daewoo körülbelül annyira volt vonzó és fiatalos, mint a habselyem kamaszalsó vagy a térd alatt kötős kismamacipő. A nyers használati érték fetisisztáknak készített régi Daewoo-k között egyedül a Matizban csillant meg életöröm és vidámság.
Ezt a jókedvet sikerült átmenteni a második generációba, főleg a piros tesztautó esetében. Az a jó, hogy az aranyos külső már nem arra kell, hogy az amúgy primitív autót mégiscsak szeretni tudjuk.
Az időközben Chevrolet Sparkká cseperedett autó kimondottan kulturált a második nekifutásban. Ezt nem az olcsó műanyagokra értjük, amivel jó alaposan megpakolták az utasteret, de az egész mégis szimpatikus és élvezhető.
A tervezők gondoltak apró-cseprő tárgyainkra, az aprópénztől a garázsnyitóig az összes tartozékunkat könnyen elhelyezhetjük. A gazdag Star felszereltség örömére a vezetőülés magasságában is állítható a belül méreteihez képest tágas kiskocsiban.
Nagyjából egy-nyolcvanas magasságig jó az üléshelyzet, ennél colosabbak viszont hiába fészkelődnek, az üléshelyzet sehogy sem az igazi. A teljesen értelmetlen és könnyen kivédhető hiba ugyanaz, mint a Hyundai Atos-ban: nem lehet eléggé hátratolni az ülést.
Elindulásnál gyakran meglepett, mennyire nyomja a gázt körülöttem az összes többi autós. Huss, mint a madár elzúgtak a lámpától a velem együtt induló Puntók, Mégane-ok. Nem értettem, minek nyomják neki ilyen veszettül, mintha 20 forintért mérnék a benzin literjét.
Jobban utánagondolva nem ők téptek, hanem én voltam lassú. A kis háromhengeres motor eleve nem képes csodára, de a négyfokozatú automatát végképp megsínylik a menetteljesítmények.
A kézi váltós fürgesége mégsem tűnik el teljesen, az automata Sparkkal is bőven el lehet lavírozni Budapesten. Nézzük a dolog jó oldalát: 21,9 másodperces százra gyorsulással az udvarias defenzív vezetés is magától jön, szemben a 340 lóerős Chrysler 300C Hemivel, amivel meg büntetni könnyű.
Városi autót mi magyarok csak azért használunk még mindig kézi váltóval, mert megszoktuk, hogy állandóan nyomkodjuk a kuplungot és matatunk a váltóval. Lázadjon fel mindenki, aki szerint ennél jobb dolgokkal is koptathatjuk végtagjainkat gyorsan eliramló életünk során.
A Spark a négyfokozatú automata váltóval imádnivaló. Az elektronikus vezérlés révén mindig jókor vált helyettünk, finoman, szinte glaszékesztyűvel cserélgeti a fokozatokat. Gombnyomásra kiiktatható a negyedik fokozat, az overdrive kapcsoló megnyomásával mintha visszakapcsolnánk, és máris jobban ugrik az autó.
Hölgyeknek nagyon jól áll a Spark. Kedvesem például sokkal magabiztosabban közlekedett vele, mint más autókkal, mert az automata váltó, a széria kormányszervo és a kis méretek besegítenek a furikázásba. A helyettünk váltó Spark pompás helyváltoztatási eszköz, nem kell rá külön odafigyelni, vezetése cseppet sem fárasztó. Anno a lábbal hajtós Moszkvicsban nehezebb dolgunk volt.
A Spark extrém rövid áttételezéssel ügyeskedik, ezért a motor állandóan magas fordulaton pörög. Az elektronikus vezérlés jól nevelt tempóval haladva is rendszeresen 4000-ig kihúzatja motort. Csak nagyon óvatos gázadagolással érhető el, hogy a váltó 3000-nél feljebb kapcsoljon. Ha ráállunk a gázra, akkor 6000-ig biztosan nincs váltás, ami helyes is.
Akusztikai szempontból ez cseppet sem baj, mert a motor finoman jár. A kis háromhengeres motorocska csendes, szépen surrogva forog, nagyon diszkrét teremtés. A bajt a fogyasztás okozza. Míg a kézi váltós Spark nyáron 7 liter alatt fogyasztott, az automata hírös betyárként döntötte magába a nedűt, ami 100 kilométeren stabilan 10 litert jelent.
Kényelemben és úttartásban azt kapjuk, amit ebben az alacsony árkategóriában elvárhatunk, tehát közepes rugózási komfortot, kicsi, de kellemes üléseket és tisztességes kanyarstabilitást erős oldaldőléssel. A célközönség aligha fogja próbálgatni, mennyivel fér el a kanyar az óvodához menet.
Elkeserítő, hogy oldallégzsák az árlista szerint nem is rendelhető, de ami a legrosszabb, az a mindössze két csillagos eredmény az Euro NCAP törésteszten. Ránézésre nagy az árkülönbség a kézi váltós és az automata Spark Star között, de utóbbi sokkal jobban felszerelt. Alapáron jár hozzá a manuális klímaberendezés és a blokkolásgátló is.
MOTORADATOK | |
Lökettérfogat (ccm) | 796 |
Furat x löket (mm) | 68,5×72,0 |
Hengerek / szelepek száma | S3/12 |
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) | 38 (52)/6000 |
Max. nyomaték (Nm/ford.) | 71,5/4400 |
MENETTELJESÍTMÉNYEK | |
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) | 21,9 |
Végsebesség (km/h) | 135 |
FOGYASZTÁS | |
Város (l/100 km) | 7,6 |
Lakott területen kívül (l/100 km) | 4,6 |
Vegyes (l/100 km) | 5,7 |
CO2 kibocsátás (g/km) | 136 |
MÉRETEK | |
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) | 3495/1495/1500 |
Tengelytáv (mm) | 2345 |
Csomagtér (liter) | 170-845 |
Menetkész tömeg/terhelhetőség (kg) | 795-855/415-475 |
Üzemanyagtank kapacitás (liter) | 35 |
Gumiméret | 155/65 R13 |
ÁR, KÖLTSÉGEK | |
Alapár (forint) | 2 459 900 |
Konkurensek (forint) | Fiat Panda Dynamic 1.2 aut, 2 598 000 |
Hyundai Atos Prime GLS Comfort aut., 2 407 000 | |
Toyota Aygo 5a 1.0+ M-MT, 2 605 000 | |
Tesztelt autó ára (forint) | |
A szériafelszereltség fontosabb tételei | ABS, két első légzsák, légkondicionáló, szervokormány, motoros első ablakemelő, 4 hangszórós CD-s rádió, távirányítású központi zár |
ÉRTÉKELÉS | |
a vezess.hu véleménye | Automata váltóval a Spark ügyes kiskocsi, jó térkihasználással, csendes motorral. A fogyasztás kiábrándító és az üléssínből is hiányzik jó pár centi, de az autó így egészben mégiscsak vonzó. |
Pontszám (max. 10) | 7,25 pont |